Appelen zijn altijd het meest populaire fruit geweest in Duitsland. De afzonderlijke appelvariëteiten verschillen onder andere in uiterlijk en smaak. Lifeprint, een dochteronderneming van de gerenommeerde Tentamus Group, heeft nu een nieuwe methode ontwikkeld om 55 van de meest populaire appelvariëteiten te kunnen identificeren.
Identificatie van appels met behulp van fragmentarische lengteanalyse
De nieuwe methode is gebaseerd op PCR (polymerase kettingreactie). Hierbij worden specifieke DNA-deeltjes van de betreffende variëteit in vitro geamplificeerd. De stengels van de appelen worden gebruikt voor de DNA-extractie. Als de steel ontbreekt, wordt de rest van de bloem gebruikt. Per variëteit worden zes stelen getest. "De test is echter ook mogelijk met bladmateriaal, als bijvoorbeeld de boom moet worden getest," legt Lisa Hörtrich uit, die het grootste deel van de procedure heeft ontwikkeld.
Lisa Hörtrich van Lifeprint
PCR wordt gebruikt om repetitieve sequenties van verschillende lengte (microsatellieten, ook bekend als eenvoudige sequentieherhalingen, SSR) in het genoom van specifieke variëteiten te versterken. De lengte van deze PCR-producten wordt bepaald met behulp van een bio-analyzer. "Zo wordt een soort rasspecifieke 'vingerafdruk' gegenereerd, die vervolgens wordt vergeleken met de database om de variëteit te identificeren. Als alle zes de appelen hetzelfde patroon vertonen, wordt in het testrapport ‘Rasechtheid bevestigd’ vermeld," aldus Hörtrich.
Rassentesten voor de detailhandel
Het duurde ongeveer twee jaar om de innovatieve methode voor het testen van variëteiten te ontwikkelen. "In het verleden hebben we al een testmethode voor aardappelen ontwikkeld. We zien een vergelijkbare behoefte bij de foodretailer aan rasechtheid van appelen. Een van de redenen hiervoor is dat veel appelen los in de handel worden gebracht en de raszuiverheid in het schap daardoor moeilijker te controleren is."
Of soortgelijke methoden voor andere groenten en fruit zullen worden ontwikkeld, is op dit moment nog moeilijk te beoordelen, bevestigt Hörtrich. "We willen eerst nagaan hoe de vraag in de handel is en hoe de methode zal worden ontvangen. Ook willen we onze huidige portefeuille van 55 appelvariëteiten geleidelijk aan uitbreiden."
Voor meer informatie:
Lisa Hörtrich
Lifeprint GmbH
+49 7303 951 95 32
[email protected]
www.tentamus.de