Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Steeds meer aardappeltelers zoeken naar convenience-oplossingen"

De machinebouwindustrie in Duitsland lijkt er in deze pandemie tot nu toe goed vanaf te komen. De gestegen vraag naar automatisering in samenhang met het gebrek aan arbeidskrachten en een stijging van de afzet van convenienceproducten, veroorzaakt door een gewijzigd consumptie- en eetgedrag tijdens de lockdown en in het homeoffice, hebben een positief effect. We spraken met Schomaker Convenience Technik GmbH uit Hilter am Teutoburger Wald over de afgelopen maanden en de vooruitzichten voor het nieuwe jaar. 

"In het voorjaar waren wij – net als iedereen – eerst onzeker en voorzichtig“, vertelt Ulrich Blase, die verantwoordelijk is voor de verkoop in Duitsland. Ricarda Schomaker stemt in: "Inmiddels kunnen we zeggen dat dit jaar een jaar met veel uitdagingen was, maar we kunnen het met tevredenheid afsluiten. Het aantal opdrachten is goed en we willen in de komende maanden zeven nieuwe werknemers aannemen.“

Het team van het bedrijf heeft zich goed aan de nieuwe hygiëne-maatregelen aangepast: "Tijdens de eerste lockdown moesten veel afspraken eerst maar eens uitgesteld worden. Dit kon tot halverwege het jaar echter in worden gehaald. Momenteel wordt er naar mogelijkheid veel telefonische ondersteuning gegeven, zodat onze technici helemaal niet op reis hoeven. Dat lukt zeer goed. Bij grotere, niet uit te stellen projecten rijden onze collega's onder veel voorwaarden en regels naar bedrijven toe", legt Ricarda Schomaker uit. "Onze servicetechnici worden bijvoorbeeld, voordat ze de producerende bedrijven betreden, door middel van een sneltest op corona getest. Wanneer de testen negatief uitvallen, mogen ze hun werk doen. Nadat de servicetechnici terug zijn gekomen van de serviceverlening, moeten zij zich bij een arts in de omgeving laten testen."


Herrmann en Ricarda Schomaker op de BioFach van dit jaar in Nürnberg.

Dit extra werk is ook nodig, want er is een grote behoefte aan convenience-producten in de retail - en hierdoor ook aan de machinerie: "Convenience- en snackproducten hebben de omzet van onze klanten, die leveren aan de retail, aan het begin van de crisis met tot wel 100% vergroot. Deze stijging is inmiddels iets afgezwakt, maar we zien in onze klantenkringen nog steeds een omzetstijging van 20-30% vergeleken bij het voorgaande jaar“, aldus Ulrich. Grootkeukens en cateringbedrijven daarentegen moesten hun investeringen grotendeels beperken.

De klanten en branches zijn voor Schomaker weliswaar grotendeels gelijkblijvend, maar de afzetkanalen hebben zich echter veranderd: "De retail heeft duidelijk aan gewicht gewonnen ten opzichte van grootverbruikers“, zegt Dennis Schomaker. Vooral gevestigde bedrijven in de conveniencesector versterken hun positie: "In de huidige situatie is het moeilijk om iets nieuws op te bouwen, zij het een volledig nieuw bedrijf of een nieuwe pijler in de categorie convenience. De bedrijven. die reeds in deze branche actief waren, en direct aan de retail leveren, konden hun productie passend bij de hogere vraag verder uitbreiden.“

Het bedrijf kijkt met vertrouwen naar 2021: "We moeten afwachten hoe de pandemie zich ontwikkelt en welke consequenties de politiek en de groenten- en fruitbranche hieruit trekken. We hebben er echter vertrouwen in dat we het nieuwe jaar met een sterke groei tegemoet gaan en we investeren veel om ons marktwaardig en met sterke prestaties aan onze klanten te presenteren.“

Nieuwe oplossingen uit huize Schomaker zijn ook onderdeel van de strategie: "Op de BIOFACH-beurs in Nürnberg in februari hadden we reeds onze nieuwe verpakkingsmachine gepresenteerd waarmee men verschillende groentensoorten volledig automatisch in 100% recyclebare papieren zakken kan verpakken. Deze oplossing is bijzonder goed geschikt voor aardappelen." In z'n algemeenheid ziet men een groei van het aantal klanten uit de aardappelsector: "Steeds meer telers tonen interesse in koken, garen en mixen van aardappelmassa, bijvoorbeeld voor de productie van Reibekuchen (aardappelpannenkoekjes).“

Nu zoekt Schomaker Convenience Technik GmbH naar medewerkers om de groeiende behoefte aan machines van het bedrijf bij te benen. Dennis Schomaker: "We zoeken in vrijwel iedere divisie naar vakkrachten. Van de complete eindmontage van de machines en productie-installaties en de ingebruikname in heel Midden-Europa, tot aan de versterking van onze nieuwe bedrijfstak: de bouw van productie-installaties in hygiënedesign."

Voor meer informatie:
Ricarda Schomaker
Schomaker Convenience Technik GmbH
Dyckerhoffstr. 1 a
D – 49176 Hilter
Tel: +49 (0) 5424 8097 80
www.schomaker-tec.de 
r.schomaker@schomaker-tec.de 

Publicatiedatum: