Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marian Masegosa, Cebollas Masegosa (Spanje):

"Uieninkoop duurder dan verkoop"

De kleiner uitgevallen uienoogst in het Spaanse gewest Castilla-La Mancha als gevolg van ongunstige weersomstandigheden tijdens de groeifase zorgde in eerste instantie voor een stijging van de Spaanse uienprijzen. Daarnaast speelde ook corona een rol in het grillige verloop van het Spaanse uienseizoen dat eind juli van start ging.

"In het begin waren de prijzen laag, namelijk tussen 6 en 8 cent per kilo, maar drie weken later waren die al verdrievoudigd. Ik heb zelfs met eigen ogen gezien dat er contracten voor 28 cent per kilo werden afgesloten", zegt Marian Masegosa, CEO van het bedrijf Cebollas Masegosa. "Deze situatie bevorderde natuurlijk speculatie op de markt en de opslaghuizen lagen opeens vol met uien uit angst voor plotse tekorten. Maar toen een groot deel van de horeca in Europa weer de deuren moest sluiten, daalde de vraag en namen de verkoopprijzen een duikvlucht. Vele uien worden nu onder de aankoopprijs afgezet".

Cebollas Masegosa is een familiebedrijf van de tweede generatie gevestigd in Bolaños de Calatrava, in de provincie Ciudad Real, en legt zich vooral toe op de afzet van uien. "Het bedrijf is opgericht door mijn ouders. Ze leverden destijds meer dan 200 soorten groenten en fruit aan groenteboeren over de hele provincie. De laatste jaren werd het echter steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden omdat de buurtwinkels het pleit aan het verliezen zijn van de supermarktketens. Toen mijn ouders met pensioen gingen en ik het bedrijf overnam, besloot ik het over een andere boeg te gooien en de blik op het buitenland te richten”, vertelt Marian.

"Ik begon met de export van in de regio geteelde watermeloenen en meloenen naar Europese bestemmingen en sinds twee jaar heb ik me toegelegd op de uienhandel", blikt Marian terug. "Vorig jaar bracht ik ongeveer 3 miljoen kilo op de markt en dit jaar ben ik er ondanks alle moeilijkheden in geslaagd 15 miljoen kilo af zetten.”

Focus op verre en moeilijke markten
Differentiatie is de sleutel tot succes in een sector met een groot aantal gevestigde spelers. "Op de Europese markt zijn er al zo veel spelers actief, voor de VS heb je af te rekenen met hoge importtarieven en India heeft een overvloed aan eigen productie. Daarnaast zingt Zuid-Afrika een aardig toontje mee met de export naar Europa en heeft Nederland prijzen waar we bijna niet tegenop kunnen", somt Marian op.

"We werken zeker samen met Spaanse supermarkten en afzetketens en we exporteren ook naar nabijgelegen markten wanneer die geen productie hebben, zoals Frankrijk, Nederland, Portugal, de Canarische Eilanden of Noord-Afrika, maar daarnaast hebben we ook bewust gekozen voor zendingen over zee naar verre bestemmingen. Die houden grotere logistieke en bureaucratische uitdagingen in, maar net daarom bieden ze ook grotere kansen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over Panama en Maleisië, maar ook over landen in het Midden-Oosten zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Koeweit", zegt ze. "In ons tweede jaar is zelfs 90% van onze afzet naar overzeese gebieden gegaan. Het komt er soms gewoon op aan de dingen anders aan te pakken."

Jaarrond Spaanse uien
Doordat het bedrijf werkt met uien uit zowel Castilla-La Mancha als Andalusië slaagt het er bijna in jaarrond Spaanse uien aan te bieden. "De ui uit La Mancha is beschikbaar tot februari. Van februari tot mei halen we de uien uit onze koelkamers van ongeveer 1.000 m². Vanaf mei komt dan de oogst van de vroege Andalusische uien ter beschikking en medio juli is het weer de beurt aan het verse product uit Castilla-La Mancha”, schetst Marian Masegosa.

"We exporteren Grano uien, want die zijn langer houdbaar en kunnen zeereizen tot 30 dagen aan. Daarnaast zetten we ook de steeds populairdere rode ui af, evenals witte uien die bijvoorbeeld in trek zijn in de Verenigde Arabische Emiraten", legt ze uit. "We hebben ook zoete uien in ons assortiment, maar dat zijn eerder kleinere hoeveelheden. Die kopen we in bij Spaanse telers, en wanneer er geen binnenlands product beschikbaar is, vallen we terug op import uit Peru.”

In vergelijking met de uien uit landen zoals Frankrijk of Nederland zijn de uien uit Spanje iets groter van formaat en dus zeer geschikt voor de horeca en verwerkende industrie. "Een groter kaliber betekent voor de verwerkingsindustrie minder personeel, minder afval en dus minder kosten", legt Marian uit. "Eén Spaanse ui is in die zin gelijk aan twee Hollandse uien", benadrukt ze.

Voor meer informatie:
Marian Masegosa
Cebollas Masegosa 
Mob: +34 628350761 
export-import@masegosafrutas.com  

Publicatiedatum: