Duitsland: staking bij Amazon tijdens Black Friday

Rusland: X5 overweegt beursgang voor online tak
De Russische supermarktgroep X5 overweegt een beursgang voor zijn online afdeling. Online retail is voor X5 steeds belangrijker geworden. Het bedrijf heeft eerder aangegeven online uitbreidingen een speerpunt te maken van zijn bedrijfsstrategie. Het online X5-merk Perekrestok Vprok (Perekrestok.ru) en de bezorgdiensten van de fysieke vestigingen van de ketens Pyaterochka en Perekrestok gaan mogelijk ergens in de komende drie jaar de beurs op, aldus directielid Andrei Vasin.
Bron: reuters.com 

Zuid-Afrika: levensmiddelen steeds belangrijker voor FreshStop-winkels bij pompstations
In de afgelopen vijf jaren hebben winkels bij pompstations zich steeds meer ontwikkeld wat betreft  het aanbod aan levensmiddelen. Deze internationale trend werd na de uitbraak van het coronavirus alleen maar belangrijker. Consumenten begonnen toen steeds meer afhankelijk te zijn van lokale buurtwinkels voor toegang tot verse groente en fruit, dagelijkse benodigdheden en makkelijke, snelle en kwalitatief sterke afhaalmaaltijden. Dit geldt ook voor de Zuid-Afrikaanse buurtwinkelketen FreshStop, dat met name actief is via de pompstations van het merk Caltex. Dankzij de strategie van FreshStop konden veel retailers zich staande houden tijdens de coronacrisis. Hoewel veel pompstations de omzet door middel van brandstof fors achteruit zagen gaan, hebben de bijhorende winkels in sommige gevallen alleen maar meer omzet gegenereerd.
Bron: retailtimes.co.uk 

Europese plannen voor Monoprix
De Franse supermarktketen Monoprix, dat onderdeel is van de Casino Group, heeft ambitieuze plannen voor de Europese markt. De keten wil in de komende tien jaar zijn omzet verdubbelen. Binnen de Casino Group geldt Monoprix als het format dat gericht is op supermarkten en buurtwinkels in stadscentra. Onlangs werd een grote Monoprix-vestiging geopend van 5.000 vierkante meter in Montparnasse in Parijs. Het filiaal maakt gebruik van de laatste technologische innovaties, zoals winkelwagens die aangesloten zijn op het intranet van de winkel.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Brackley krijgt nieuwe Sainsbury’s
Sainsbury’s heeft onlangs een nieuw filiaal geopend in Brackley Northamptonshire. De nieuwe locatie van 1.850 vierkante meter is de eerste nieuwe supermarkt die door Sainsbury's dit jaar is geopend. De supermarkt is geopend in combinatie met een zogeheten Bee Hotel. Bee Hotel is een initiatief voor duurzaamheid, dat moet helpen om de bijenpopulatie in de omgeving in stand te houden.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Duitsland: staking bij Amazon tijdens Black Friday
Leden van de Duitse vakbond Verdi hebben stakingsacties gehouden bij zeven distributiecentra van Amazon. De stakingsacties zijn bewust georganiseerd tijdens Black Friday. De betreffende dc's bevinden zich in Leipzig, Rheinberg, Werne, Graben bei Augsburg, Koblenz en Bad Hersfeld, waarbij de laatstgenoemde stad twee logistieke centra van Amazon herbergt. De staking stond gepland voor drie dagen, waarbij tijdens moment van schrijven niet duidelijk was hoeveel werknemers aan de acties deel zouden nemen.
Bron: retaildetail.eu 

Reisbeperkingen zorgen voor forse verschuivingen in consumentengedrag 
Een aantal van de grootste supermarktketens ter wereld zien zich geconfronteerd met forse veranderingen in hun klantenbestand. Door COVID-19 heeft het consumentengedrag zich drastisch veranderd. Mensen doen boodschappen op andere manieren dan voorheen en naar verwachting zal deze verandering voor sommigen blijvend zijn. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat miljoenen mensen meer tijd thuis door moeten brengen en minder af en aan reizen naar bijvoorbeeld hun werk. Dit gebrek aan dagelijkse mobiliteit is de voornaamste reden voor de verandering in winkelgedrag. Het marktonderzoeksbureau Nielsen heeft gekeken naar 15 verschillende landen. In al deze landen blijkt dat de aan lockdown gerelateerde reisbeperkingen van grote invloed zijn op de regionale supermarktsector. Door de verschuivingen in consumentengedrag moeten retailer de eigen bedrijfsvoering herzien qua locaties en winkelformat. Ook moeten FMCG-merken nieuwe distributiestrategieën opstellen, die beter bij het nieuwe normaal aansluiten.
Bron: nielsen.com 

VS: Meijer verrast 200 klanten met gratis afhaaldienst
Meijer heeft een aantal klanten blij gemaakt met een gratis afhaalservice en een kortingsbon. Zo'n 200 verschillende klanten werden tijdens het bezoek aan een Meijer-vestiging voor het afhalen van een online bestelling verrast met de mededeling dat de service deze keer gratis was. Ook kregen de klanten een felicitatie voor Thanksgiving in de vorm van een tegoedbon van US$ 50 (€ 42,15), te besteden bij een volgende bestelling.
Bron: prnewswire.com 

VS: ShopRite gaat gevarengeld uitkeren
ShopRite heeft met ongeveer 50.000 vakbondsleden onder het eigen werkleger een overeenkomst gesloten voor het uitkeren van gevarengeld. De vakbondUnited Food and Commercial Workers International Union (UFCW), dat in totaal z'n 1,3 mln supermarktmedewerkers vertegenwoordigt, heeft aangekondigd dat het gevarengeld van toepassing is op werknemers bij ShopRite in New Jersey, New York en Connecticut.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Shipt gaat samenwerken met Midtown Global Market
Het Amerikaanse online retail-platform Shipt heeft aangekondigd samen te gaan werken met Midtown Global Market. De lokale en kleinschalige vestigingen van Midtown Global Market krijgen hierdoor voor het eerst toegang tot mogelijkheden voor thuisbezorging. In de aanloop naar de feestdagen zullen veel consumenten drukke menigtes willen vermijden en daarom liever online hun boodschappen in willen slaan. Uit een recent onderzoek bleek dat 83% van de ondervraagde consumenten waarde hecht aan contactloze vormen van retail. De klantenbasis van Midtown Global Market is voornamelijk geconcentreerd in de omgeving van Minneapolis-St. Paul.
Bron: prnewswire.com 

Canada: Inabuggy werkt met McEwan aan online mogelijkheden
Inabuggy heeft zijn online retailmodel verder verbeterd. Consumenten kunnen op het online platform van Inabuggy nu een virtuele representatie van een supermarkt vinden. De virtuele winkel is ontwikkeld in samenwerking met de in Toronto gevestigde supermarkt McEwan Fine Foods (Don Mills), waarvan een van de vestigingen is gebruikt als voorbeeld voor het online 3D-model.
Bron: canadiangrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.