Jos en Theo Schӧnhage:

"Alle vertrouwen in een ouderwetse Kerstdrukte dit jaar"

Tholen - De Amsterdamse AGF-grossier G. Schӧnhage en het Food Center zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in 1934 startte de opa van de broers Gerard en Theo en hun neef Jos Schӧnhage met zijn AGF-handel in de hoofdstad. Of dat ook de komende jaren zo blijft, is echter nog maar de vraag. Aan het enthousiasme om door te gaan, ontbreekt het niet en de vierde generatie heeft haar intrede al in de zaak gedaan, maar de Schӧnhage's hikken aan tegen de onzekerheid rond de plannen van de herstructurering van het terrein aan en hebben daarom nog niet getekend om mee te gaan.


Theo en Jos Schӧnhage 

"Let wel, het liefste blijven we ons hele leven op het Food Center. We werken hier zelf allemaal alweer dik 40 jaar en het is onze lust en ons leven. De concentratie en verscheidenheid van bedrijven maakt dit bedrijventerrein zo sterkt. Net als op de meubelboulevard hebben de bedrijven hier elkaar ook nodig. Samen maken we de markt. We komen bij iedereen over de vloer en met het overgrote deel doe je direct handel", vertelt Theo. "Maar we willen wel weten waarvoor we tekenen. Het is toch niet meer dan normaal om te weten wat de randvoorwaarden zijn, op welke locatie je komt en wat de exacte prijs wordt per vierkante meter. Nu zijn er te veel onzekerheden en moet je blind tekenen bij het kruisje en worden daarmee alle afspraken uit het verleden nietig verklaard. Dat vertikken we, we willen wel weten waarvoor we tekenen!"

Vooralsnog blijft de handel echter volop doorgaan voor de Amsterdamse groothandelaren, die met name de Hollandse groentespeciaalzaken tot hun klantenkring mogen rekenen. "Onze klanten zitten voornamelijk in de regio Amsterdam, het Gooi, Haarlem en Hoofddorp. De Corona-crisis heeft de omzet bij de speciaalzaken alleen maar een boost gegeven. Met name tijdens de eerste golf, vanaf half maart tot mei hebben we het heel erg druk gehad. Je kon bij wijze van spreken toen alles inkopen, want je verkocht het toch wel en dan spreek je echt over weekomzetten zoals we die vijftien jaar geleden met Kerst hadden Inmiddels is de afzet wat meer gestabiliseerd, maar deze is nog altijd hoger dan de afgelopen jaren", vertelt Jos.  "Omzettechnisch hebben we dus niks te klagen, maar tegelijkertijd hoop je natuurlijk dat de situatie weer snel hersteld, allereerst voor de gezondheid, maar je denkt ook aan al die horecazaken en hun leveranciers die zware tijden doormaken."

"Wij proberen ons te onderscheiden met een vergaande service. Vroeger kwamen de meeste klanten hun handel hier nog halen, maar de laatste tijd bezorgen we ook veel. En dan heb je het zomaar over vijftien klanten die we niet eens zien, maar waarvan we de sleutel hebben en de handel elke morgen netjes klaarzetten. Dat is een vertrouwen wat je door de jaren heen hebt opgebouwd. Vaak mag je bij hen ook het hele pakket leveren", vervolgt Jos. Dat hij samen met zijn neven een familiebedrijf vormt, is volgens hem een extra voordeel. "Je weet wat je aan elkaar hebt. Dat betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn, maar dat maakt je juist samen sterk. En je moet natuurlijk ook wel een beetje gek van je werk zijn om dit werk te doen. We starten hier om 3 uur 's nachts. Op dat tijdstip kom je alleen maar hoeren en groenteboeren tegen..."

"We werken zowel rechtstreeks met telers, maar kopen ook bij collega-groothandels en importeurs in. De echte Hollandse producten zijn onze specialiteit. We proberen het zo lang mogelijk uit te houden met product uit eigen land en staan ook wel bekend om onze specialiteiten, zoals Hollandse druiven of kasbloemkooltjes. De klanten die wij bedienen, willen mooie handel hebben. De kwaliteit gaat boven de prijs. In die zin zijn de Amsterdammers wel een beetje verwend. Sinaasappelen of kiwi's kunnen bijvoorbeeld niet groot genoeg zijn. Daar proberen we met merken als Hispalco op in te spelen", vertelt Theo. "Tegelijkertijd zie je wel wijzigingen in het assortiment. Vroeger verkochten we kisten vol verse spinazie, nu is dat bijna allemaal verpakt. Postelein verkoop je al helemaal weinig meer en zuurkool verkopen we tegenwoordig grotendeels uit blik."

Waar de teneur de laatste jaren was dat de Kerstomzet er niet beter op is geworden, ziet de Amsterdamse grossier dit jaar de verkoop richting de feestdagen met vertrouwen tegemoet. "Dit jaar is alles anders. Ik verwacht dat de mensen de supermarkten zullen mijden en volop naar de speciaalzaken zullen gaan. Daarbij kon Kerst dit jaar niet beter vallen met de zondag als 'extra' derde Kerstdag. Ik heb wel vertrouwen in een ouderwetse Kerstdrukte."

Voor meer informatie
G.Schӧnhage & Zn.
Jan van Galenstraat 14
1051 KM Amsterdam
T: 020 682 2674
info@gschonhage.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.