Peter Grundhöfer, Grundhöfer:

"We kunnen alleen maar hopen dat de AGF-sector zich snel herstelt"

De tweede lockdown in Duitsland eist zijn tol voor de handel in groenten en fruit. Zelfs degenen die indirect of slechts gedeeltelijk door de sluiting van de horeca worden getroffen, merken de gevolgen. Groothandelaren hebben het economische voordeel van systeemrelevantie, maar aan de andere kant moeten ze in contact met andere mensen blijven werken en thuiswerken is vaak geen optie. "Nu, met deze tweede lockdown is de moraal het probleem," zegt Peter Grundhöfer van de gelijknamige groenten- en fruithandel, gevestigd op de groothandelsmarkt in Frankfurt.

"Je kunt zien dat de gevolgen van de pandemie meer en meer tot mensen doordringt. Het komt steeds dichterbij, bijna iedereen wordt direct getroffen door het virus en niemand kan met zekerheid zeggen hoe lang deze noodsituatie zal voortduren. We zien depressie en frustratie bij de werknemers en de handelaren in het Fresh Produce Center. Zo was de stemming in het voorjaar niet."

Van links naar rechts: Peter, Thomas en Inge Grundhöfer, met FreshPlaza-directeur Silke Pfeffer op de Grundhöfer-stand (foto: juni 2019 FreshPlaza)

Ondanks alles is Grundhöfer er met slechts wat blauwe plekken vanaf gekomen als het om de verstoringen ging: "Tot nu toe hebben we de zaak niet hoeven in te krimpen. Het verlies van de horeca zorgde voor een inzinking van tussen de 10 en 20%, maar de toegenomen vraag uit de foodretailsector kon dit grotendeels goedmaken."

Vooral kleinere bedrijven die zich specifiek richten op de horeca hebben het deze maanden zwaar te verduren: "Iedereen probeert het hoofd boven water te houden, maar gelukkig zijn er nog geen faillissementen in het Frankfurt Fresh Food Center." Voor volgend jaar ziet Peter nog wel een donkere wolk hangen boven Duitsland: de arbeidstijdverkorting zal dan worden afgeschaft. "De bedrijven kunnen alleen maar hopen dat de AGF-sector zich snel herstelt en de gebruikelijke afzet wordt bereikt. Het wordt een spannend seizoen."

"De wereld zal niet stoppen met draaien, er komt een tijd na Corona. Tot die tijd moeten we allemaal samenwerken om de crisis zo goed mogelijk te doorstaan. Wij retailers mogen ons gelukkig prijzen dat de groothandelsmarkt ons hier tegemoet komt en dat we samen werken aan goede oplossingen."

Grundhöfer heeft dit jaar enkele investeringen gedaan om het productportfolio te verbreden en beter voorbereid te zijn op dit soort wereldwijde crisissituaties in de toekomst. "Zo hebben we bijvoorbeeld een conveniencewinkel in Erlensee overgenomen om dit productsegment beter te integreren in ons bedrijf. Bovendien kweken we sinds dit jaar ook zelf kruiden in Zuid-Afrika."

Voor een verdere versterking van de vestiging in Frankfurt neemt het bedrijf ook de import en distributie van exoten in heel Duitsland over. Een productcategorie die sterk beïnvloed wordt door de gevolgen van het coronavirus: "Minder restaurants, evenementen en feesten hebben geleid tot een daling van 30% in de afzet van exoten. We zijn ervan overtuigd dat dit segment zich goed zal herstellen na de pandemie."

Hij kijkt met vertrouwen naar de toekomst: "De overname van het bedrijf is veiliggesteld en met ons grote platform en aanvullende diensten in Frankfurt kunnen we onze klanten in de toekomst nog meer toegevoegde waarde bieden."

Voor meer informatie:
Peter Grundhöfer
Grundhöfer GmbH
Johann-Georg-Fahr-Anlage 1
60437 Frankfurt, Duitsland
+49 69 40 50 080
p.grundhoefer@grundhoefer-frankfurt.de
www.grundhoefer-frankfurt.de


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven