Plasticvrije verpakkingen voor kiwi's

“De problemen aangaande plastic verpakkingen en het milieubewustzijn hebben betrekking op de hele toeleveringsketen, inclusief de consument. In lijn met deze trend en onze bedrijfsvisie worden onze kiwi’s verzonden in plasticvrije verpakkingen. In plaats daarvan gebruiken we recyclebare kartonnen verpakkingen voorzien van speciale sluiting. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten en ze kunnen worden vervaardigd dankzij de nieuw ZippMatic machine. Deze innovatieve machine zorgt ervoor dat het karton wordt voorzien van een vergrendelingssysteem en de kiwi’s blijven op deze manier goed zichtbaar voor de consument. Het oude lijm- en sluitsysteem verwijzen we hiermee dus naar de prullenbak”, zegt Francesco Eichstaedt, exportmanager bij het Italiaanse AgricolliBio.

AgricolliBio is een jong en dynamisch bedrijf dat is gespecialiseerd in de teelt en afzet van kiwi’s. Er werkt een team dat innovatie en experiment tot zijn kracht heeft gemaakt en dat is precies de toegevoegde waarde waarmee het bedrijf wereldwijd de competitie aangaat. Het aanbod is zeer breed en telt tal van rassen, niet alleen kiwi’s, hoewel dit de belangrijkste referentie is. Gewassen als avocado’s, demeter-gecertificeerde appelen en peren, demeter-gecertificeerde kurkuma en gember, zoete aardappelen en citrus maken ook deel uit van het assortiment.

“Het kiwiseizoen begon half september met Green Light, een vroeg ras dat samen met de Argentijnse en Chileense Hayward tot eind oktober op de markt was. De Italiaanse Hayward is in november op de markt gebracht. In het begin verliep de afzet erg voorzichtig, maar inmiddels is dit gestegen. Het seizoen van de gele kiwi draait al sinds half oktober op volle toeren en we zien dat de vraag jaar na jaar toeneemt met een gemiddelde stijging van 20 à 30%. De uitdaging voor ons is om te zorgen dat we in maart op tijd zijn om het importseizoen uit Zuid-Afrika af te trappen. De rode kiwi is momenteel erg populair, hoewel het nog steeds een nichemarkt vertegenwoordigt. Vooral uit Noord-Europa en overzeese gebieden komt veel vraag naar dit gewas. Dit jaar hebben we het areaal met 40% vergroot, maar de bedoeling is dat dit volgend seizoen nog meer wordt”, zegt Eichstaedt over het huidige kiwiseizoen.

“We waren één van de eersten die geloofden en hebben geïnvesteerd in lasermarkering van kiwi’s. Momenteel werken we met een machine die het aantal kiwi’s en hun positie kan herkennen. Ook kunnen we met deze machine de intensiteit van de markering aanpassen aan het gewas, en daardoor kunnen we het voor vele toepassingen gebruiken. De rode kiwi’s worden verzonden onder de merknaam Violea. Het markeringsproces verloopt over het algemeen in een verrassend korte tijd; gemiddeld worden er per uur 2 à 3 pallets met kiwi's verwerkt”, zegt Eichstaedt.

“We ontvangen goede feedback uit Noord-Europa en we streven ernaar om ons bedrijf uit te breiden. We hebben hoge verwachtingen van de lasermarkering en de plasticvrije verpakkingen. Klant-bewustzijn is dan ook een belangrijk punt om de toeleveringsketen te kunnen innoveren”, besluit de manager.

Voor meer informatie:
Francesco Eichstaedt
Agricolli Bio
+39 380 4791021 
f.eichstaedt@agricolli.bio


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven