Carrefour wil Franse telers zo dicht mogelijk bij winkels

India: Reliance krijgt investering van 472,7 mld rupees
Het Indiase Reliance Industries heeft voor zijn retail-afdeling een kapitaalinjectie gekregen van rond de 472,7 mld rupees (€ 5,4 mld). De investering is afkomstig van meer dan zes verschillende investeerders, die hierdoor een belang in de onderneming verkrijgen van 10,09%.
Bron: reuters.com 

VK: Central England Co-op opent grote vestiging in Lichfield
Central England Co-op heeft officieel een vlaggenschip winkel geopend in Lichfield. De nieuwe locatie is opgezet aan de hand van een investering van £ 3 mln (€ 3,36 mln). De openingsceremonie werd bijgewoond door CEO Debbie Robinson. De nieuwe winkel heeft een aantal onderdelen die voor het eerst door Central England Co-op worden toegepast, zoals een station waar gratis warm en koud water in flessen kunnen worden aangevuld, een eigen soepautomaat en de mogelijkheid om gekochte hoeveelheden precies af te meten zodat er geen voedsel wordt verspild.
Bron: businessleader.co.uk 

Albert Heijn breidt thuisbezorging uit in Vlaanderen
Albert Heijn heeft bekend gemaakt dat de eigen thuisbezorgdienst wordt uitgebreid naar acht nieuwe gemeentes in Vlaanderen. De Belgische gemeentes betreffen Mechelen, Boom, Rumst, Schelle, Niel, Merksem, Hoboken en het zuidelijke deel van Antwerpen.
Bron: esmmagazine.com 

Chinese wetgeving tegen monopolies volgens Alibaba-CEO noodzakelijk
De aankomende Chinese wetgeving tegen de vorming van online retail-monopolies is volgend Alibaba-CEO Daniel Zhang noodzakelijk en precies op tijd. Tijdens een presentatie op de World Internet Conference zei Zhang dat Chinese IT-bedrijven zich hebben opgewerkt tot de voorhoede van de wereldwijde IT-sector. Dit is volgens hem mede gekomen door het beleid van de Chinese overheid. Zhang is echter ook van mening dat dit beleid zich moet blijven aanpassen. "Tussen het toezicht van de overheid en de ontwikkelingen in de sector bestaat een relatie waarin beide partijen van elkaar afhankelijk zijn. Hierdoor kunnen commerciële platformen zich niet alleen goed ontwikkelen, maar kunnen ze ook bijdragen aan een duurzame en gezonde samenleving," aldus de directeur.
Bron: uk.reuters.com 

Carrefour wil Franse telers zo dicht mogelijk bij winkels
Carrefour is een nieuw initiatief begonnen ter ondersteuning van kleine en lokale telers in Frankrijk. Carrefour wil de lokale sector beter ondersteunen en tevens leveranciers vinden voor een zo lokaal mogelijk aanbod. Zodoende hanteert de Franse retailgroep de zogeheten "zero kilometer"-doelstelling, waarbij lokale samenwerkingsverbanden worden opgezet en naar telers wordt gezocht die zich zo dicht mogelijk bij Carrefour-locaties bevinden. Telers zijn zo in staat om hun groente en fruit direct te leveren naar de meest nabijgelegen Carrefour-supermarkt, zonder dat er nog sprake is van tussenhandelaren.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zuid-Afrika: Shoprite heeft minder groei in kwartaalomzet
De Zuid-Afrikaanse supermarktketen Shoprite Holdings zag de groei in omzet in het afgelopen kwartaal slinken. De reden is de verminderde omzet van alcoholische dranken, wat een gevolg is van lockdownmaatregelen in de thuismarkt. De aandelenkoers van Shoprite daalde met 6,69% tot een dieptepunt van 1003 GMT. De totale groepsomzet voor de periode van drie maanden tot 30 september steeg met 3% ten opzichte van vorig jaar. In het derde kwartaal van 2019 kwam de omzetgroei echter neer op 7,3%.
Bron: reuters.com 

India haalt mogelijk VS in als tweede grootste e-commerce-markt
Mogelijk gaat India in de komende jaren de VS inhalen als de tweede grootste online retailsector ter wereld. India zou dan alleen China nog voor zich hebben op het gebied van e-commerce. Hoewel in de nabije toekomst dit nog niet zal gebeuren, is de inhaalslag van India rond 2034 wel een reëel scenario. Tegen deze tijd zullen veel gemeenschappen in het Indiase platteland toegang hebben gevonden tot online marktplaatsen. "De doelgroep voor smartphones in India wordt in de komende twee jaar geraamd op rond de 820 miljoen gebruikers", aldus Vinaya Varma van het B2B-platform mjunction, dat onderdeel is van het Indiase conglomeraat Tata Steel.
Bron: gulfnews.com 

VS: online supermarkten binden meer klanten dan ooit
Door de wereldwijde coronacrisis heeft e-commerce zich voor bijna elke retailcategorie in rap tempo ontwikkeld. Dit geldt ook voor de supermarktsector en online supermarkten zullen dan ook op de lange termijn de voorkeur krijgen. Dit blijkt uit een enquête over de winkelvoorkeuren van consumenten, die door het techbedrijf Clinch is gehouden. Clinch is gespecialiseerd in op de klant gerichte online marketingtechnologie en heeft onder zijn klanten een aantal van de grootste reclamebureaus ter wereld. Uit de enquête bleek dat 75,4% van de ondervraagde consumenten online boodschappen deed. 80% zei dit sinds de uitbraak van COVID-19 meer dan ooit te doen. 75,8% is van plan om ook na de pandemie meer gebruik te maken van online supermarkten.
Bron: prnewswire.com 

Canada: Walmart gebruikt camera's voor winkelschappen
Walmart gaat in Canada gebruik maken van cameratechnologie voor winkelschappen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van oplossingen va het in San Francisco gevestigde Focal Systems. Eerder werd met Focal Systems al een pilotprogramma opgezet, dat nu door Walmart Canada naar nieuwe winkels wordt uitgebreid. Eerder dit jaar werd aangekondigd dat voor dit programma CA$ 3,5 mld (€ 2,26 mld) wordt geïnvesteerd. De camera's van Focal Systems controleren de schappen automatisch op schaarste of problemen met de toegewezen locatie van de producten. Door middel van dit systeem kan Walmart Canada de beschikbaarheid van het assortiment verbeteren en zodoende zowel de bedrijfsvoering als de omzet optimaliseren.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: platform voor Zuid-Aziatische producten sterk aanwezig in Chicago
Quicklly profileert zich steeds sterker in de omgeving van Chicago. Het platform van Quicklly zorgt ervoor dat consumenten online beter toegang  kunnen vinden tot de authentieke Zuid-Aziatische keuken. In de laatste jaren hebben steeds meer Zuid-Aziatische supermarkten en restaurants aansluiting gevonden op het platform. Door de pandemie is de rol van de startup alleen maar groter geworden.
Bron: prnewswire.com 

VS: Walmart neemt startup voor thuisbezorging over
Walmart is van plan om de tech-startup JoyRun in Silicon Valley over te nemen. JoyRun heeft een online peer-to-peer-platform voor thuisbezorging ontwikkeld. De werking van het platform komt erop neer dat gebruikers bestellingen van vrienden en buren af kunnen halen en aan huis kunnen leveren. Het platform wordt door meer dan 500 bedrijven gebruikt en maakt sinds de oprichting van JoyRun in 2015 gebruik van meer dan 30.000 koeriers.
Bron: retailanalysis.igd.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.