Grupo Frutas Antonio op de Biomarkt in Barcelona

"We beginnen met 100.000 kilo biologische Asturiaanse kiwi's"

Op 23 november werd de Biomarkt in Barcelona geopend, de eerste groothandelsmarkt voor biologische levensmiddelen in Spanje. Een van de bedrijven die deelnemen is Grupo Frutas Antonio, die met 3 stands vertegenwoordigd is op deze markt. De nieuwe Biomarkt heeft de ambitie om een nationale leider te worden in de marketing en distributie van biologische voeding.

"Twintig jaar geleden was de biologische AGF-sector in Spanje nog niet rijp genoeg," zegt Juan Mora, manager van het Catalaanse bedrijf. "In die tijd was ik werkzaam in de marketing van Spaanse biologische producten in het Verenigd Koninkrijk, waar ik toen woonde, terwijl het in Spanje vrij complex was om biologisch te telen en bioteeltbedrijven rendabel te maken, omdat de markt niet voldoende ontwikkeld was, noch qua teelt, noch qua consumptie. Maar nu Mercabarna heeft besloten om deze specifieke markt voor biologische producten te lanceren, denken we dat het het juiste moment is om dit avontuur te beginnen."

De biosector speelt een sleutelrol in de Europese strategie ‘From Farm to Table’, een hoeksteen van het Europese Groene Pact dat de overgang naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem bevordert. Het doel is om tegen 2030 25% van het Europese land- en tuinbbouwareaal te besteden aan biologische landbouw. Deze strategie zal een sector versterken waarin Spanje op Europese schaal al toonaangevend is in de teelt, maar die nog steeds een groot groeipotentieel heeft.

"We hebben leveranciers in heel Spanje die al biologische groenten en fruit telen of daarmee beginnen, naast de teelt van conventionele producten. Met onze deelname aan deze nieuwe biomarkt in Mercabarna, willen we hen helpen door hen een specifiek marketingkanaal voor dit soort bioproducten aan te bieden. Tot nu toe verkopen ze ze op conventionele markten zonder de juiste behandeling en controles die nodig zijn voor biologische producten om besmetting of vermenging met conventionele producten te voorkomen. De Biomarkt is een geweldige kans om de dingen goed en juist te doen," zegt de manager van Frutas Antonio.

Groeiende consumptie van kiwi
Biologische kiwi is het product dat het bedrijf heeft gekozen om zijn nieuwe project te starten. "We zijn begonnen met kiwi's uit Asturië; een seizoensgebonden en lokaal product dat niet alleen biologisch is, maar ook duurzamer, omdat het een lagere CO2-voetafdruk heeft. Dit jaar zullen we ongeveer 100.000 kilo oogsten. We hebben een nieuwe verpakking voor ons product ontwikkeld en we hebben alles klaar staan om het op de markt te brengen."

"Beetje bij beetje zullen we meer producten toevoegen aan ons biologische assortiment, waaronder de groenten en fruit die we al telen, zoals de groenten uit Almería of het steenfruit en het citrus uit Murcia.Veel leveranciers van biologische producten uit heel Spanje hebben al contact met ons opgenomen om na te gaan of we hun producten op de markt kunnen brengen, van bananen tot sinaasappelen en mandarijnen uit de Ebro-delta."

Frutas Antonio zal zijn biologische kiwi's toewijzen aan het gastronomische segment en is van plan om ze te exporteren naar Frankrijk, Duitsland en Italië. "We gaan ook proberen ze te verkopen via de gastronomische supermarktketens waaraan we al conventionele producten leveren."

De huidige gezondheidscrisis, veroorzaakt door Covid-19, heeft de afgelopen acht maanden onvermijdelijk een impact gehad op de markt en heeft ook de vertraging veroorzaakt in de lancering van de Biomarkt, waarvan de opening aanvankelijk gepland was voor oktober.

"Tijdens de lockdown in het voorjaar is de consumptie van groenten en fruit, zowel conventioneel als biologisch, met name in Spanje toegenomen, maar in deze tweede coronagolf zien we geen herhaling daarvan, eerder het tegenovergestelde: De consumptie is vertraagd. Kiwi's zijn echter een product dat steeds meer wordt geconsumeerd, ongeacht de neveneffecten van de pandemie. De kiwi's uit Asturië zijn ook een zeer bekend product, met een goede kwaliteit en een zeer hoge Brix-waarde. Het klimaat en de omstandigheden in Asturië lijken sterk op die in Nieuw-Zeeland en maken dat dit product zeer gewaardeerd wordt. In Spanje wordt het kiwi-areaal zelfs uitgebreid, in tegenstelling tot wat we bij andere producten zien."

Ondanks het feit dat de Biomarkt wordt gelanceerd in een periode die wordt gekenmerkt door de onzekerheid van de pandemie, is Juan Mora optimistisch. "Vanaf maandag zullen de beperkingen voor het hotelwezen in Catalonië worden opgeheven en zal er wat meer mobiliteit zijn. Het probleem is nog steeds reëel, maar we zien de toekomst met wat meer optimisme tegemoet," besluit Juan Mora.

Voor meer informatie:
Juan Mora
Grupo Fruta y Verduras Antonio
M:+34 649 44 19 57
T: +34 936645883
juanmora@frutasantonio.com
www.frutasantonio.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven