Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Recordoogst walnoten in Californië bezorgt kopzorgen

Er is dit jaar sprake van een recordoogst Californische walnoten. 

"Het is nog te vroeg om een exacte raming te geven maar begin september werd de oogst voor dit jaar op een recordaantal van 780.000 ton geraamd. Op basis van onze eigen ramingen verwachten we dit aantal ook te behalen. Het is verreweg de grootste oogst ooit," zegt Mark Calder van Primavera Marketing in Linden, Californië. "Walnotenbomen hebben beurtjaren en dit jaar is beslist een goed jaar te noemen. Als er het areaal dan ook nog met zo'n duizend hectare wordt uitgebreid, dan is dit het resultaat," vervolgt Calder. "Het was dus te verwachten dat we dit soort aantallen zouden krijgen maar we hadden erop gerekend dat dit pas over een jaar of twee zo zou zijn."

Sterke vraag naar walnoten
De vraag naar walnoten is goed. "Ondanks de situatie in de wereld is de vraag naar walnoten sterk," zegt Calder, hoewel hij deze trend voornamelijk toeschrijft aan de lagere prijzen voor walnoten.

"Wat betreft de consumptietrends is er sprake van een verschuiving naar alternatieve toepassingen voor walnoten, met name gezien de omvang van de huidige oogst. "De toevoeging van aroma's is iets wat de komende jaren verder zal toenemen binnen het snacksegment, net zoals amandelen met toegevoegde aroma's," zegt Calder. 

Eén ding dat verladers van walnoten zoals Calder ook graag zouden zien om de consumptie aan te jaren, is een verandering in de prijzen. Hoewel sommige retailers consumenten laten meeprofiteren van de lagere kosten om de verkoop te stimuleren, hebben anderen hier minder interesse in. "Het kan mensen ervan weerhouden dit product te kopen als het duurder is dan andere noten. Het is ook nadelig omdat we zonder een vlotte afzet consumenten nooit het beste en meest verse product kunnen leveren," legt Calder uit. "Ik denk dat er weinig consumenten zijn die weten hoe geweldig een verse walnoot smaakt. Consumenten kennis laten maken met de verse smaak is één van onze voornaamste prioriteiten, die zeker bij zal dragen aan het vlotter kunnen afzetten van het verwachte grote aanbod aan walnoten in de toekomst."

Lage prijzen
Calder vertelt dat de huidige lage prijzen een steuntje in de rug zullen zijn bij de afzet van de grote oogst van dit jaar. "Ook Covid-19 heeft bijgedragen aan de grotere voorraden. De wereld heeft even stil gestaan en dat aan het begin van de oogst en tijdens de drukste afzetperiode," vervolgt hij. 

"De prijzen hebben de vraag wel wat extra aangejaagd maar ook voor voor onrust gezorgd onder verladers die van plan zijn om een groter percentage van hun voorraden gedurende de herfst en het begin van de winter af te zetten," zegt Calder. "Nu de feestdagen weer dichterbij komen, zullen de lage prijzen er hopelijk aan bijdragen dat verladers een groter deel van hun voorraden kwijtraken. In dat geval zou men een stabilisering of lichte stijging van de prijzen kunnen zien." 

 

Voor meer informatie: 
Mark Calder
Primavera Marketing Inc.
Tel: +1 (209) 931-9420
[email protected] 
http://primaveramarketing.com/

Publicatiedatum: