Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan José Pons, Ecuador's Banana Cluster, over de prijsaankondiging van Aldi:

"Er is geen sprake van gedeelde verantwoordelijkheid, de prijsdaling komt op de schouders van de bananentelers"

Aldi heeft onlangs een plan aangekondigd om de bananenprijzen te verlagen, wat zal leiden tot lagere prijzen voor de bananentelers. Juan José Pons, de coördinator van Ecuador's Banana Cluster: "Aldi voert al geruime tijd een beleid van lage prijzen en de prijsontwikkeling voor bananen in de Europese Unie als geheel is in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Afgezien van het feit dat Aldi zelf jaarlijks ongeveer 30 miljoen kartons bananen aankoopt, zijn zij ook een trendsetter op het gebied van de prijsstelling; hun prijzen zijn van invloed op de hele markt. Het geld moet ergens vandaan komen en helaas zal de prijsdaling waarschijnlijk bijna volledig op de telers neerkomen."

Neerwaartse prijstrend voor bananen
"Dit is niet de eerste keer dat de prijsstelling van Aldi een probleem wordt," legt Pons uit. "Vele jaren geleden was de prijsstelling voor bananen in Europa gebaseerd op Aldi's prijsstelling, die elke donderdag van de week werd gepubliceerd. Deze praktijk werd feitelijk verboden door de regelgeving van de Europese Unie omdat het een vorm van prijsafspraken is. Vervolgens heeft Aldi een paar jaar geleden publiekelijk verklaard dat ze hun bananen voor een dollar minder zouden kopen. Als je zo'n praktijk gaat toepassen, wat is dan het doel van een publieke verklaring? Om een boodschap naar de markt te sturen: laten we allemaal een dollar minder betalen."

De lagere bananenprijzen worden gebruikt om consumenten naar de winkel te lokken, volgens Pons. "Bananen zijn een lokmiddel, en als winkels lage bananenprijzen hebben, zal dat leiden tot meer bezoekers, wat dan leidt tot hogere aankopen in het algemeen en de winkels zullen hun totale winst verhogen. De ironie is dat dit laat zien dat de waarde van bananen voor de consumenten en de detailhandelaren hoog is, maar deze praktijken gaan tegen die waarde in. De telers zijn degenen die ervoor betalen."

Hogere normen, lagere prijzen
Naast de aankondiging van Aldi worden de bananentelers ook geconfronteerd met regelgeving en eisen die de productiekosten verhogen. Pons legt uit: "Europa heeft zijn "Farm to Fork" strategie en duurzaam beleid en retailers vragen om Rainforest Alliance, Fair Trade, GlobalGAP en andere certificeringen. Daarnaast heeft de Rainforest Alliance onlangs bijgewerkte eisen voor producenten vrijgegeven, die de producenten strengere verplichtingen voor investeringen in tuinbouwbedrijven opleggen."

"De Rainforest Alliance benadrukt op al hun social media dit idee van gedeelde verantwoordelijkheid, maar dan kondigt Aldi aan dat ze minder zullen betalen voor de bananen die ze kopen. Dit betekent dat alle kosten op de schouders van de producenten, vooral de kleine producenten, komen, omdat de grote multinationals en nationale bedrijven altijd wel een manier zullen vinden om aan de eisen te voldoen. Het is belangrijk om te onthouden dat in Ecuador 80% van de bananenproducenten kleine ondernemers zijn en dat de bananenindustrie 260.000 gezinnen ondersteunt. Vermenigvuldig dit nu met elk van de bananentelende origine en de gevolgen voor het welzijn van de mensen en de gevolgen voor de hele sector zouden verwoestend kunnen zijn."

Wat de sector doet om terug te vechten
De belangrijkste actie die de sector onderneemt om terug te vechten is bewustmaking. "We moeten de mensen laten weten wat er aan de hand is; het is belangrijk dat de consument weet wat er speelt en welk beleid de supermarkten waar hij winkelt hanteren. Het is ook belangrijk dat de Rainforest Alliance weet wat er gebeurt, zodat ze er misschien voor kunnen zorgen dat hun concept van gedeelde verantwoordelijkheid daadwerkelijk wordt toegepast in de hele voedselwaardeketen. Want op dit moment ligt het volledige gewicht van de verantwoordelijkheid nog steeds bij de telers," zegt Pons.

"De nationale regering van Ecuador heeft een formele klacht ingediend bij de regering van Duitsland over dit beleid bij de Europese Unie, een formele bewustmaking. Onze ambassadeurs praten met de autoriteiten van Duitsland en de autoriteiten van de Europese Unie, terwijl de ambassadeurs van de andere teeltlanden hetzelfde doen."

De aankondiging van Aldi komt op een moment dat de bananensector niet met één, maar met twee pandemieën wordt geconfronteerd: "Wij hebben, net als iedereen, te maken met Covid-19, maar we hebben ook te maken met de dreiging van TR4. De sector neemt alle nodige maatregelen om een veilige bedrijfsvoering te garanderen. Hoe is het mogelijk dat met al deze extra kosten voor de telers om de mensen en de sector veilig te houden, zij besluiten om minder te betalen voor de banaan? Het is een zeer tegenstrijdige houding en laat een verschil zien tussen de inkoopafdeling en de afdeling maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Aldi," besluit Pons.

Voor meer informatie:
Juan José Pons
Ecuador's Banana Cluster
jjponsa@hotmail.com

Publicatiedatum: