Belgische maaltijdbezorger wil Europa veroveren

VK: Sainsbury’s-winkel in Hempstead Valley gerenoveerd
Sainsbury's heeft onlangs zijn gerenoveerde vestiging in Hempstead Valley heropend. De nieuwe winkel werkt onder het format “Fresh Food Market”, heeft een nieuwe vormgeving en geeft een nieuwe winkelervaring. De winkel is qua presentatie ingericht als een soort traditionele markt met verse groente en fruit. Ook is de bewegwijzering vernieuwd en ligt er meer focus op lokale seizoensproducten.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Penny test bezorgdienst in Italië
De Rewe-keten Penny is begonnen met het testen van een bezorgdienst in Milaan en Catania. De experimentele bezorgdienst heet Penny a Casa. De keten werkt voor dit pilotproject samen met het bedrijf ReStore, dat het verwerken en bezorgen van de online bestellingen verzorgt en ook de online site bijhoudt. Bestellingen worden door middel van elektrische wagens bezorgd, waarbij bestellingen van meer dan €50 zonder bezorgkosten worden geleverd. Bij succes wordt de bezorgdienst verder uitgebreid. Het online assortiment bestaat aanvankelijk uit 2.000 producten. Mogelijk wordt dit in de toekomst uitgebreid met lokale producten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spar Group heeft wereldwijd 8,8% meer omzet
De Zuid-Afrikaanse Spar Group heeft 8,8% meer jaaromzet verkregen. De omzet werd met name gestimuleerd door de sterke vraag naar levensmiddelen tijdens de coronacrisis. De aandelenkoers steeg in de periode van een jaar tot 30 september per aandeel van 11,60 rand tot 12,62 rand (van € 0,63 tot € 0,69). De totale omzet steeg met 13,5% tot 124,3 mld rand (€ 6,83 mld). Het winstmarge nam toe met 15,6%. In de Zuid-Afrikaanse thuismarkt werd een omzet behaald van 78,6 mld rand (€ 4,32 mld). 
Bron: esmmagazine.com 

VK: M&S Food start nieuw innovatieteam
M&S Food is heeft onder de naam Innovation Hub een nieuw team van specialisten opgezet. De Innovation Hub gaat nieuwe methodes, technologieën en andere innovaties op het gebied van retail ontwikkelen. De oplossingen van het team een aantal van de grootste uitdagingen in de supermarktsector aanpakken. Het team bestaat uit negen experts op het gebied van verpakking, voeding, productinnovatie en bedrijfskunde, die al langer bij M&S actief zijn. Ook wordt voor de Innovation Hub nieuw talent van buitenaf gezocht.
Bron: corporate.marksandspencer.com 

Belgische maaltijdkitbezorger wil Europa veroveren
De in Gent gevestigde startup Mealhero wil naast in België en Nederland ook in andere Europese landen van start gaan. Mealhero levert diepgevroren maaltijdkits, waarmee het bedrijf wat wegheeft van een concept als HelloFresh. De maaltijden kunnen door middel van stomen binnen 25 minuten worden voorbereid. Op dit moment bestaat het assortiment uit meer dan 30 verschillende maaltijden op basis van in totaal 70 verschillende ingrediënten. De doelgroep van Mealhero is jonge huishoudens, die zowel gezonde en smakelijke maaltijden willen bereiden, maar ook hun tijd optimaal willen benutten. Inmiddels heeft Mealhero investeerders gevonden voor een kapitaalinjectie van € 2,5 mln.
Bron: retaildetail.eu 

China: JD.com investeert meer in fysieke winkels
JD.com gaat meer investeren in fysieke supermarkten. Tegelijkertijd is er in China wegens het coronavirus sprake van een stijgend belang van online retail. Onlangs maakte het bedrijf bekend dat de omzet in het derde kwartaal met 29,2% is gestegen. Het totale aantal bestellingen steeg in diezelfde periode met jaar op jaar 48%.
Bron: spglobal.com 

VK: Wild Thyme in Portsmouth op lijst van beste Britse kleine winkels
Wild Thyme, een zelfstandige supermarkt in Portsmouth, staat vermeld op de shortlist voor de verkiezing van beste Britse kleine winkel van 2020. Wild Thyme is een coöperatie, die in handen is van de eigen werknemers. Het bedrijf werkt als een non-profit organisatie. Het assortiment bestaat onder andere uit een breed aanbod aan zo natuurlijk mogelijke levensmiddelen, zoals biologische groente en fruit.
Bron: portsmouth.co.uk 

VS: Target heeft meer kwartaalomzet door levensmiddelen en online kanalen
Dankzij de categorie voor levensmiddelen en dranken en de online retailkanalen heeft Target een sterke kwartaalomzet verkregen. In het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2020 steeg de omzet jaar op jaar gezien met 21,3%. De vergelijkende online omzet nam met 155% toe. Hierdoor kwam de totale omzet neer op US$ 22,66 mld (€19,2 mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 9,9% toe ten opzichte van vorig jaar. De winst stond in het derde kwartaal op US$ 1,9 mld (€ 1,6 mld), wat een toename van 93,1% was ten opzichte van de winst van US$ 1,0 mld (€ 850.000) van het derde kwartaal van 2019.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Hy-Vee zoekt personeel
Hy-Vee is naarstig op zoek naar nieuw personeel voor de kerstdagen. De supermarktketen heeft aangegeven 10.000 nieuwe werknemers aan te nemen, om zo de verwachte drukte het hoofd te kunnen bieden. Er wordt daarbij rekening gehouden met veranderingen in het consumentengedrag, ook voor na de feestdagen. 
Bron: progressivegrocer.com 

Canada: Metro ziet kwartaal winst, omzet en LFL toenemen
Metro had in het vierde kwartaal jaar op jaar gezien een toename in winst van 11,4%. De vergelijkende winkelomzet voor supermarkten en drogisterijen steeg respectievelijk met 10,0% en 5,5%. De omzet van het vierde kwartaal kwam neer op CA$ 4,1 mld (€ 3,5 mld), wat ten opzichte van de CA$ 3,9 mld (€ 3,3 mld) van dezelfde periode van vorig jaar een toename van 7,4% is. De online omzet van levensmiddelen steeg jaar op jaar met 160%.
Bron: grocerybusiness.ca 

VS: Farmstead krijgt US$ 7,9 mln voor landelijke uitbreiding
Farmstead, de eerste online supermarkt van de VS die begon met het aanbieden van versproducten, heeft voor US$ 7,9 mln (€ 6,7 mln) aan financiering verkregen voor nationale uitbreidingen en het werven van nieuw personeel. Door de nieuwe kapitaalinjectie is het totaal aantal investeringen in Farmstead gekomen op US$ 14,5 mln (€ 12,3 mln). Het bedrijf is in 2020 fors gegroeid. Voor een groot deel komt dit voor de voorkeur vanuit de consument voor online retail in verband met COVID-19. Nu lockdownmaatregelen weer worden versoepeld, blijkt dat veel klanten nog steeds gebruik blijven maken van online supermarkten. 75% van de vaste klanten van Farmstead hebben een abonnement op het wekelijkse programma voor gratis thuisbezorging. Dit abonnement garandeert een wekelijks tijdsvenster voor bestellingen en geeft toegang tot kortingsacties.
Bron: globenewswire.com 

VS: Big Y heeft meer dan 1.000 vacatures
Big Y heeft wegens uitbreidingen meer dan 1.000 openstaande vacatures. De vacatures betreffen zowel voltijds als deeltijds functies in het management en op de werkvloer. Nieuw personeel zal worden ingezet bij alle vestigingen van Big Y, die verspreid liggen over Massachusetts en Connecticut.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart verdubbelt aantal orderpickers
In de aanloop naar de feestdagen heeft Walmart het aantal orderpickers in eigen winkels ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Naar verwachting zullen in de komende periode meer consumenten dan ooit gebruik gaan maken van bezorg- en afhaaldiensten. In totaal zullen meer dan 157.000 medewerkers als orderpicker worden ingezet, aldus onderdirecteur Tom Ward in een recente blogpost.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven