De cultuur van thuis blijven en thuis werken betekent dat meer mensen tijd doorbrengen met koken en, degenen die het kunnen betalen, kiezen daarbij voor premium producten en ingrediënten. Dit blijkt uit het laatste rapport van IRI: Markets Dashboard - FMCG in Western Economies. In dit rapport wordt de impact van COVID-19 op de FMCG- en detailhandel beschreven op de belangrijkste Europese markten en de VS.
Door minder uit eten gaan en minder gezelligheid vanwege COVID-19-beperkingen in veel landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Spanje en het VK, brengen mensen meer tijd thuis door met koken. Hierdoor stijgt de vraag naar gezond voedsel, verwenproducten en kookingrediënten. In het VK is de verkoop van meel en brood gestegen met 41,9% en de verkoop van gekoeld gebak met 35,2%, terwijl in Italië de verkoop van bereide groenten met 76,6% is gestegen (IRI :% waardeverandering, 5 weken tot 26 september 2020).
Joan Driggs, VP Content and Thought Leadership IRI, licht toe: “Aangezien de meesten van ons zich in een tweede periode van lockdown in heel Europa bevinden, kunnen we verwachten dat we meer tijd zullen besteden aan eten, werken en koken thuis. Wie het zich kan veroorloven, kiest voor premiumproducten, misschien om zichzelf te trakteren na een moeilijk jaar of omdat ze minder uitgeven aan uit eten gaan. De vraag naar ingrediënten voor thuis koken is groot en we verwachten dat er veel feestelijk wordt gekookt als mensen thuis Kerst vieren. “Dit is een echte kans voor retailers en merken om in de komende weken heerlijke traktaties en premium feestproducten te promoten, terwijl shoppers hun lijsten maken en hun bestellingen online plaatsen. De prijs blijft echter belangrijkaangezien de werkloosheid in Europa stijgt en het winkelend publiek voorzichtiger is met uitgaven, dus we verwachten meer promotieactiviteit te gaan zien en groei van huismerkproducten."
Andere bevindingen uit het rapport:
• De groei van online blijft hoog en dit is het enige kanaal dat zijn assortiment uitbreidt; in Italië wordt verwacht dat het aandeel online tegen het einde van 2021 4% zal bereiken, in Frankrijk tegen het einde van dit jaar 7,7%.
• Ondanks de huidige recessie, worstelen discounters tegen andere kanalen, waarbij een gebrek aan investeringen in e-commerce een grote zwakte is.
• De verkoop van huismerkproducten blijft lager dan verwacht als gevolg van aanbod reductie; fabrikanten rationaliseren het assortiment. In veel landen zijn merken van middelgrote en kleine bedrijven de winnaars.
• A-merk promoties zijn terug om de vraag te stimuleren en discountprijzen en assortiment te challengen.
Europe vs. de US
• Terwijl de totale FMCG-verkoop in Europa blijft groeien, met 6,3% (IRI: 5 weken tot 27 sept. 2020) vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, overtreft de VS de Europese markten in termen van totale omzet in waarde en eenheden.
• De verkoop van voedingsmiddelen en dranken in de VS blijft sterk, een stijging van 10%, maar de verkoop van non-foodproducten daalde van juli tot eind september met ongeveer 2,5%, terwijl ook huismerkproducten en dranken marktaandeel verloren.
• De US blijft achter bij Europese landen wat betreft promotiedruk; deze ligt bijna 10% lager dan een jaar geleden in de afgelopen 52 weken. Er zijn wel tekenen van ‘herstel’, vooral in eten en drinken, waar de promotiedruk de afgelopen vijf weken slechts 1,5% is gedaald.
Het IRI Markets Dashboard-rapport bevat gegevens tot en met 27 september 2020 en benoemd FMCG- en retailtrends om kansen te benadrukken voor FMCG-fabrikanten en retailers in West-Europese landen en in de US om hen te helpen de consumentenvraag, promoties, prijzen, assortiment te managen tijdens de COVID-19-pandemie en om een planning te maken voor de toekomst.
Klik hier voor het hele rapport.
Bron: IRI


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Koppert Cress verliest hoger beroep om gratis bedrijfslunch
- “Klanten gaan ons assortiment missen”
- Douane vindt 60 kilo cocaïne tussen appels in een koelpakhuis
- Telers Sweet Sensation positief over het komende seizoen
- "Ik zie meer en meer een gevoel van trots als men met de San Marzano's zelf passata heeft gemaakt"
Top 5 - afgelopen week
- Overlijdensbericht Hans Rijnhout
- "Eén ding is zeker en dat is dat er volgend seizoen nog minder belicht gaat worden"
- Belastingdienst wantrouwt groentenhandelaar die weinig winst maakt, maar legio panden bezit
- Oscar en Victor van Turenhout van start met OV Fruit
- Waarom rijden ze anders vanuit Brabant helemaal naar Grootebroek? Er gaan miljoenen in om"
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Onderzoek IRI:
"Thuisblijvende consument geniet van zelf koken"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-15 HelloFresh realiseert voor de tweede keer in 2022 een kwartaal met recordomzet
- 2022-08-15 Tesco voorziet meer dan 400 winkels in stadscentra met elektrische vrachtwagen
- 2022-08-15 Brand in Rotterdamse bezorghub van Picnic
- 2022-08-12 Luxe Portugese supermarkt met slechts drie vestigingen
- 2022-08-12 Levensmiddelen in Britse supermarkten krijgen binnenkort milieukeurmerk
- 2022-08-12 Websuper Manaw maakt waarschijnlijk geen doorstart
- 2022-08-11 Ahold Delhaize schort plan om Bol.com naar de beurs te brengen op
- 2022-08-11 Verse groenten en fruit via Thuisbezorgd.nl van lokale PLUS naar consument
- 2022-08-11 "Dat wij boodschappen duurder maken uit winstbejag is je reinste onzin"
- 2022-08-11 Tesco stopt pilot met herbruikbare verpakkingen
- 2022-08-11 Moeten supermarkten aan inflatiebestrijding gaan doen?
- 2022-08-10 Asda gaat samenwerken met Deliveroo voor boodschappenbezorging in VK
- 2022-08-10 Supermarktprijzen met gemiddeld 18,5% gestegen
- 2022-08-10 Ahold Delhaize ziet omzetgroei versnellen
- 2022-08-10 Vliegtuigspotters versterken geruchten overname Albertsons door Ahold Delhaize
- 2022-08-10 Prijzen in de supermarkt gaan vaker schommelen door 'extreme' omstandigheden
- 2022-08-09 Spanje: Alcampo neemt 235 supermarkten en een dc over van DIA
- 2022-08-09 Billa test Vertical Farming in Wenen
- 2022-08-09 Deense supermarkten 7-Eleven dicht na cyberaanval
- 2022-08-09 Jumbo mag eerste Belgische Foodmarkt bouwen