Marco Henschke (Macoo GmbH) over het seizoenseinde bij Moldavische pruimen

"Men had makkelijk nog 200.000 kilo kunnen importeren"

Moldavische pruimen winnen duidelijk aan betekenis in de Duitse fruithandel. In de afgelopen jaren werd het Oost-Europese land een erkend afnameland voor hoogwaardig steenfruit in de industrie- en verssector. De Oost-Duitse groothandelsgroep Macoo GmbH heeft deze trend vroeg herkend en werkt reeds voor het tweede jaar succesvol samen met meerdere betrouwbare partners. Ook in dit uitzonderlijke, door corona getekende, jaar kon de afnamehoeveelheid aanzienlijk vergroot worden, bevestigt directeur Marco Henschke bij navraag.

Aan het seizoenseinde van de Duitse pruimen Zwetschgen drukte Macedonië tot week 39 op de handel. Vanaf week 38 kwamen vervolgens de eerste Moldavische partijen op de markt: "In het begin was er een beetje concurrentie van Bosnische en Poolse partijen, maar puur kwalitatief gezien overtuigden de Moldavische producten het meest. Qua prijs lag Moldavië zo'n 15 procent boven het niveau van vorig jaar: iedere klant loofde echter de kwaliteit van de producten en onze klanten hebben op de groothandelsmarkten een winstmarge van rond de 20-30 procent behaald.“

Moldavische pruimen belanden overwegend bij wederverkopers of in de retail. Daarom hebben de coronamaatregelen en in het bijzonder de horecasluiting dit segment nauwelijks getroffen.

Grotere hoeveelheid en seizoensverlenging
De bestaande afnemers hebben hun bestelhoeveelheid vergeleken bij vorig jaar aanzienlijk verhoogd. Nieuwe klanten konden daarop overtuigd worden. Vooral op de Zuid-Duitse groothandelsmarkten zijn de Moldavische pruimen bijzonder begeerd, stelt Marco vast. Deze week worden de laatste partijen van het huidige seizoen uitgeleverd, zo'n vier weken later dan vorig jaar. "Alles bij elkaar hebben we dit jaar bijna 500.000 kilo kunnen distribueren, een 20-30 procent grotere hoeveelheid dan vorig jaar. We hadden gemakkelijk nog 200.000 kilo kunnen importeren, maar in deze tijd van het jaar raken andere producten op de voorgrond en is het pruimenseizoen gewoon voorbij.“

Uitbreiding van het citrusaanbod
Niet alleen in het pruimensegment, maar ook in andere productcategorieën doet Macoo GmbH het dit jaar bijzonder goed. Het Spaanse fruitseizoen startte bijvoorbeeld bijzonder succesvol, schetst Marco. "Ons jarenlange kwaliteitsmerk Le Gamin wordt nog steeds goed ontvangen door onze klanten. We bieden nu per direct de nieuwe handsinaasappel M7 aan, die sinds 2019 geteeld wordt en slechts voor korte tijd beschikbaar is. Het ras is vergelijkbaar met Navelina, maar heeft een duidelijk hogere Brix-waarde en een mooiere uitkleuring van de schil.“

Marco Henschke nam de firma Macoo in 2019 van de Nederlandse oprichters over en heeft de bedrijfsactiviteiten sindsdien uitgebreid. Het bedrijf heeft momenteel in totaal negen vestigingen in alle Oost-Duitse grote steden en afnemers op vele Duitse groothandelsmarkten.

Naast Le Gamin heeft Macoo GmbH dit jaar voor het eerst het Spaanse citrusmerk 'Der Flieger' in het assortiment. "Afgelopen citrusseizoen 2019/2020 kon Macoo GmbH de afzet reeds verdubbelen. Deze groei hangt samen met het grote netwerk op de groothandelsmarkten."

De presentie in grote delen van Duitsland maakt de groothandels-groep tot een interessante handelspartner. "In Oost-Duitsland wordt de voorkeur gegeven aan mooie, dikke sinaasappelen – maat 24 en 28. Maat 32 is daarentegen populairder in Zuid-Duitsland en andere delen van Duitsland. Iets soortgelijks ziet men ook bij de clementines. We beschikken dus bij alle maten over de passende afzetmarkt."

Voor meer informatie:
Macoo GmbH
Marco Henschke
Spitzhausstraße 74
01139 Dresden
Tel: 0351/83974-28
Fax: 0351/8397445
E-mail: info@macoo.de  
www.macoo.de   


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven