Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grotere belangstelling voor Amerikaanse biologische zoete aardappelen

De vraag naar Californische zoete aardappelen is flink toegenomen.

"De vraag heeft een vlucht genomen, met name voor verpakt product en mixverpakkingen babyrassen. Deze lopen erg goed dit jaar," zegt Dustin Robinson van Yagi Brothers Produce in Livingston, Californië. "Alles wat voorverpakt en panklaar is, doet het goed." Hij merkt wel op dat de vraag naar verpakte producten de aanvoer van verpakkings-materialen onder druk zet. "Normaal gesproken duurt het vijf tot zes weken tot de zakken binnen zijn maar nu kan het wel 26 weken duren," zegt hij. 

Covid-19 is één van de factoren die heeft bijgedragen aan deze stijgende vraag. "Mensen experimenteren meer dan ooit met andere zoete aardappelrassen, zoals Japanse zoete aardappelen," zegt Robinson. "Ze proberen gerechten uit hun favoriete restaurant of kookprogramma's na te maken."

Meer belangstelling voor biologisch product
Voor Yagi Brothers groeide met name het biologische programma, dat wordt vermarkt onder de merknaam Sun Natural. "We merken dat mensen vaker biologisch kopen dan vorig jaar. Opnieuw denk ik dat dit komt omdat mensen thuis koken en niet uiteten gaan," zegt Robinson. Hij vertelt ook de toegenomen retailvraag het wegvallen van de foodservicemarkt deels heeft gecompenseerd en dat de groei aanhoudt. "Er sprake van een dubbelcijferige groei op deze markt en die zagen we niet bij de foodservice," voegt hij eraan toe. 

De vraag is wat er nu komen gaat. Hoe zal de vraag rondom Thanksgiving zich bijvoorbeeld ontwikkelen? "We twijfelen of het een normale Thanksgviing zal worden of dat er sprake zal zijn van een forse stijging omdat mensen thuis maaltijden bereiden voor kleinere gezelschappen," zegt Robinson."We denken dat de aantallen groter zullen zijn omdat meer mensen een verpakking van 2,27 kilo zullen kopen in plaats van één persoon een verpakking van 9 kilo." 

Latere start van seizoen 
Ondertussen loopt het rooien van de oogst in Californië wat achter op schema. "Er waren dit jaar meer warme dagen en de avondtemperaturen waren koeler dan normaal. Dit vertraagde de groei zodat de aardappelen wat langer in de grond moesten blijven," zegt hij, eraan toevoegend dat de het rooiseizoen waarschijnlijk over één tot twee weken zal worden afgesloten. 

Dat gezegd hebbende ziet de oogst er goed uit. De oogst van oranje en rode zoete aardappelrassen is vergelijkbaar met vorig jaar, terwijl die van Japanse en andere rassen wat lager uitvalt. "Van deze rassen zullen er wat eerder dan vorig jaar tekorten ontstaan," vertelt Robinson. "De maten zijn ook beter dit jaar, waarbij er dit seizoen meer #1 retailmaten beschikbaar zijn. 

De prijzen zullen wellicht stijgen. "De operationele kosten zijn drastisch gestegen als gevolg van de hogere arbeidskosten en de kosten voor persoonlijke beschermingsmiddelen (PPE)," zegt Robinson. Hij merkt op dat de prijzen voor biologisch product sterker zijn dan die voor conventionele zoete aardappelen. "We proberen tot zo ver mogelijk in het nieuwe jaar deze prijzen vast te houden. De arbeidskosten en PPE kunnen hier een stokje voor steken omdat naast de kosten als gevolg van de Covid-19-crisis ook het minimumloon begin dit jaar opnieuw is verhoogd," zegt hij tot slot. 

 

Voor meer informatie: 
Dustin Robinson
Yagi Brothers Produce
Tel: +1 (209) 394-7311
drobinson@yagibros.com  
https://www.yagibros.com/

Publicatiedatum: