Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Om agrarische e-commerce ambities aan te jagen

Het Chinese agrarische e-commerceplatform Pinduoduo breidt uit met online boodschappendienst

Pinduoduo, het grootste e-commerce platform voor agrarische producten in China, heeft haar online boodschappenbesteldienst uitgebreid naar de meeste provincies nadat zij deze in augustus al in de steden Wuhan en Nanchang intro-duceerde.

Duo Duo Maicai, zoals de kruideniersdivisie heet, werd gelanceerd als antwoord op de snelgroeiende vraag naar online boodschappen-diensten na de uitbraak van Covid-19 in het eerste kwartaal. De lockdowns als gevolg van de pandemie dwongen huishoudens op zoek te gaan naar alternatieve manieren om voedingsmiddelen in te slaan, aangezien fysieke winkels gesloten en de reisbewegingen zeer beperkt waren. 

Zelfs nadat het coronavirus onder controle was en de beperkingen opgeheven waren, wees een enquête van GlobalData uit dat 56% van de Chinezen hun inkopen vaker online deden dan voor de lockdowns. 

Tegen 2025 zal naar verwachting bijna de helft van de boodschappen in China online worden gedaan, tegenover 20% nu, zo laat Goldman Sachs weten. De markt voor online boodschappen zal volgens de bank binnen vijf jaar een waarde van 7 biljoen yuan hebben bereikt (€896 mld). 

"We zien dat het consumentengedrag na de pandemie aanhoudt en we verwachten een verdere verschuiving van openlucht markten naar retail, in combinatie met verschillende modellen en de uitbreiding van de koellogistiek om de aanhoudende groei van het online-marktaandeel van de segmenten versproducten en consumenten-goederen verder te ondersteunen," zo stelt Goldman Sachs in een rapport. 

De snelle groei van online shopping in China wijst op een sterke verschuiving binnen een samenleving, waar het inkopen doen op lokale markten sterk verankerd is in het dagelijkse leven van menig huishouden. Nu het bestaan steeds jachtiger wordt, met name in grote steden, maken steeds meer consumenten echter van de mogelijkheid gebruik om hun boodschappen online te doen en de volgende dag af te halen.

Anticiperend op deze verschuiving in consumentengedrag hebben internetbedrijven hun middelen aangewend om aan deze behoefte tegemoet te komen. Andere bedrijven die zich op de markt voor online boodschappen hebben gestort zijn Alibaba, Meituan en Didi.

"We menen dat online boodschappen doen in China dezelfde structurele veranderingen in consumentengedrag teweegbrengt als die we een paar jaar geleden in andere sectoren zagen ontstaan," zegt Chen Lei, directeur van Pinduoduo. "De veronderstelling dat de meeste consumenten nog altijd het liefst naar de markt of supermarkt gaan voor hun basisproducten viel de afgelopen maanden te betwisten."

Pinduoduo maakte voor het eerst haar kwartaalwinst bekend sinds haar eerste beursgang in  2018. Het bedrijf heeft in vijf jaar tijd 731,3 mln actieve kopers weten te vergaren, een ongeëvenaard resultaat voor een e-commerce bedrijf. 

Bij Duo Duo Maicai kunnen klanten hun bestellingen dagelijks voor 23.00 uur plaatsen en de volgende dag vanaf 16.00 uur ophalen bij één van de speciale afhaalpunten. Duo Duo Maicai is beschikbaar als een miniprogramma en via de app van Pinduoduo. 

De trend van 'geplande afzet' heeft tot een sterke groei van de verkoop van agrarische producten geleid, die naar verwachting dit jaar tot minstens €32 mld zal groeien voor Pinduoduo. Het bedrijf liet eerder dit jaar al weten dat het bruto handelsvolume uit agrarische producten binnen vijf jaar een waarde van €128 mld zal bereiken. 

Logistiek
Om er zeker van te zijn dat de aanvoer de groeiende online vraag bij kan benen, is een hoogwaardige toeleveringsketen essentieel. De Chinese agrarische toeleveringsketen wordt gekarakteriseerd door kleinschalige bedrijven, een veelvoud aan distributielagen en verspilling. Het gevolg hiervan is dat de distributiekosten voor agrarische producten doorgaans goed zijn voor 40% van de totale kosten (60% in het geval van AGF) tegenover 10% in meer ontwikkelde economieën.  

Om de efficiëntie van de toeleveringsketen te verbeteren, heeft Pinduoduo geïnvesteerd in logistiek, opslag en bezorging. Het bedrijf heeft een landelijk en regionaal agrarisch logistiek systeem ontwikkeld om te kunnen beantwoorden aan de diverse behoeften van consumenten.

In de snelgroeiende consumenten- en e-commercesectoren in China moeten bedrijven flexibel blijven en zich aanpassen aan de wensen van hun klanten willen zij kunnen overleven. 

Chen, die de verschuiving in het koopgedrag vergelijkt met de veranderingen op de kledingmarkt vijf tot zeven jaar geleden, zegt; "Niemand had toen gedacht dat een groot aantal klanten online zou gaan shoppen om kleding te kopen, passen en retourneren." 

“Maar dat is exact wat we vandaag de dag zien.”


Voor meer informatie: 
Miranda Shek
Pinduoduo - International Corporate Affairs
Tel.: +86 180 8722 9088
E-mail: miranda.shek@pinduoduo-global.com 

 

Publicatiedatum: