Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Neuhoff (EcoMark GmbH) over de onterechte monopolisering van 'Natural Branding'

"Gebruik van lasertechnologie is voor iedereen toegestaan "

"Met bijna vijftien jaar ervaring zijn wij pionier en voorloper op het gebied van product kenmerking door middel van het laseren van groenten en fruit", luidde het in een onlangs verschenen persbericht van het Spaanse bedrijf LaserFood. Ze gebruikten daarvoor tot 2017 het begrip 'Natural Light Labeling'. Een doorn in het oog van Richard Neuhoff, de directeur van EcoMark GmbH. Want sinds twee jaar probeert EcoMark de onterechte monopolisering van het begrip 'Natural Branding' door middel van gerechtelijke stappen te voorkomen. Want EcoMark GmbH, gevestigd in Neuwied, is samen met EOSTA de eigenlijke ontwikkelaar van het begrip 'Natural Branding'.

Pas toen 'Natural Branding' zich als begrip voor het laseren van groenten en fruit begon te ontwikkelen heeft LaserFood met de registratie van een EU-woordmerk geprobeerd om het begrip 'Natural Branding' voor zichzelf te monopoliseren voor haar machines, benadrukt Richard bij navraag. "Hierbij is het echter belangrijk om te weten dat het woordmerk 'Natural Branding' dit jaar door het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in het bijzonder vanwege zijn beschrijvende karakter nietig verklaard werd. De beslissing is nog niet rechtsgeldig, aangezien LaserFood hiertegen bezwaar heeft ingediend."

Door de beslissing van het EUIPO voelt EcoMark zich echter gesterkt en is optimistisch dat het voor laserkenmerking typische begrip 'Natural Branding' ook in de toekomst door iedereen vrij gebruikt mag worden, vult Richard aan. "Dit is natuurlijk ook goed nieuws voor EOSTA, die als pionier op het gebied van laserkenmerking van groenten en fruit c.q. Natural Branding reeds in 2018 de prijs voor duurzame verpakking won. Dit echter niet met de LaserFood-technologie, maar door de inzet van lasertechniek in plaats van een verpakking. In die tijd maakte EOSTA ook al gebruik van een Natural Branding machine van EcoMark GmbH."

Noch bedenker, noch marktleider 
Vanuit het oogpunt van EcoMark GmbH is LaserFood noch de bedenker van de techniek, noch de marktleider op het gebied van het laseren van groenten en fruit. "De inzet van de lasertechniek voor de kenmerking van groenten en fruit bestaat al langer dan dat de firma LaserFood bestaat. Het begrip 'Natural Branding' beschrijft daarbij geen technologie, maar staat voor de toepassing van machines die door middel van laseren groenten en fruit kunnen kenmerken. "

Volgens Richard is het gebruik van lasertechnologie voor iedereen toegestaan en geen beschermde procedure. Van frauduleus handelen door de medewerkers kan daarom geen sprake zijn. "Er bestaat slechts een patent van LaserFood waarbij na de laserkenmerking van groenten en fruit een bepaald contrastmiddel opgebracht wordt om de zichtbaarheid te verhogen. Dat contrastmiddel is echter niet toegelaten voor bioproducten.

De in het artikel genoemde toelating van het laseren van fruit in de VS is bovendien misleidend, aangezien de toelating niet algemeen geldend is. Deze is uitdrukkelijk alleen voor conventioneel citrus toegestaan."

Partnerschap met bekende producenten
EcoMark zet in op de techniek van bekende laserproducenten, optimaliseert ze voor de speciale toepassing op groenten en fruit en combineert ze met transportbandtechniek en de modernste camerasoftware. Dat is een gebruikelijke handelswijze van goede en succesvolle machinebouwers. "Een eigen laser bouwen heeft economisch gezien geen zin als er goede systemen kant-en-klaar te koop zijn", aldus Richard. De lasercomponenten voordelig in China inkopen bespaart natuurlijk geld. "Het ontwikkelingswerk voor een goede laser is echter uitgebreid en om daarvoor ook nog een wereldwijde service aan te bieden is voor kleine bedrijven zoals EcoMark niet mogelijk. Dat leidt dan slechts tot ontevreden klanten!"

"We leven van onze goede naam als machinebouwer en inmiddels ook van de aanbevelingen in deze nichemarkt“, zegt Richard tenslotte.

Voor meer informatie:
EcoMark GmbH
Richard Neuhoff
Gumbinnenstr. 4
D- 56566 Neuwied
Telefoon: +49 (0)2631 / 8244-19
Fax: +49 (0)2631 / 8244 29
E-mail: R.Neuhoff@eco-mark.de 
Web: www.eco-mark.de  

Publicatiedatum: