4 pijlers Duurzaamheidsrapport Greenyard:

"Klimaatactie, waterbeheer, verantwoord inkopen en het vermijden van verspilling"

Het nieuwe rapport dat donderdag 5 november gepubliceerd werd omvat Greenyards visie op en engagement voor een volledig geïntegreerde duurzaamheidsstrategie. De derde editie van het  Duurzaamheidsrapport zet de missie en de ambities van het bedrijf duidelijk in de verf en geeft aan welke richting het in de toekomst zal inslaan. Greenyard heeft een aantal resolute doelstellingen geformuleerd op vier gebieden: klimaatactie, waterbeheer, verantwoord inkopen en het vermijden van verspilling.

Gezonde en duurzame voedingspatronen aanmoedigen
Als grote leverancier van groenten en fruit, speelt Greenyard een belangrijke rol in de transitie naar een gezondere en duurzamere toekomst aangezien deze voedingscategorie een kleinere milieu-impact heeft in vergelijking met andere. Toch kan de sector nog op tal van andere manieren zijn voetafdruk verkleinen. Nieuwe technologieën laten toe zorgvuldiger om te springen met kostbare
natuurlijke bronnen zoals landbouwgrond, water en energie. Door productie en consumptie dichter bij elkaar te brengen, is er minder transport nodig en wordt verspilling voorkomen.

Focus op klimaat, water en verpakking
Greenyard deed binnen de hele groep een denkoefening om meer inzicht te krijgen in welke factoren binnen haar eigen organisatie de Scope 1- en Scope 2-CO2-uitstoot beïnvloeden, alsook
Scope 3-uitstoot in de waardeketen. Het bedrijf engageert zich om tegen eind 2025 haar broeikasgasemissies te verminderen met 50% in vergelijking met 2019. Bovendien neemt Greenyard
deel aan het Science Based Targets initiative (SBTi), dat zich ertoe verbindt om CO2- reductiedoelstellingen te halen zowel binnen de eigen bedrijfsactiviteiten als binnen de toeleveringsketen opdat de wereldwijde temperatuurstijging gemiddeld onder 1,5°C blijft.

Naast investeringen om een verminderd waterverbruik in de eigen activiteiten te realiseren, engageert het bedrijf zich om het waterrisico van alle telers tegen 2025 in kaart te brengen. Het bedrijf verdubbelt eveneens haar inspanningen om een optimaal evenwicht te vinden tussen duurzame verpakking enerzijds en een langere houdbaarheid anderzijds. Tegen 2025 zal 100% van haar consumentenverpakkingen recycleerbaar zijn.

Duurzame handel stimuleren
Ook het waarborgen van de sociale standaarden over de volledige waardeketen is van het allergrootste belang. Daarom is het de expliciete ambitie van Greenyard om alleen zaken te doen met leveranciers die kunnen garanderen dat ze de internationale en nationale arbeidswetgeving naleven. Dit geldt in het bijzonder voor leveranciers in risicolanden. Tegen 2025 wil het bedrijf dat 100% van haar telers in risicolanden gecertificeerd zijn voor naleving van de sociale regelgeving.

Het vergroten van de transparantie over de impact van haar werking en de waardeketen is erg belangrijk voor het bedrijf. In 2020 begon Greenyard ook informatie over haar milieu-impact naar buiten te brengen via het CDP (voorheen bekend als Carbon Disclosure Project), een wereldwijde referentie in het controleren van prestaties inzake klimaatactie. De externe verificatie van het rapport en de KPI’s met betrekking tot onze verbintenissen zal tegen 2020 voltooid zijn. 

Samen sterk
Aangezien voedselketens steeds langer en ingewikkelder worden, gelooft het bedrijf dat een nauwe samenwerking met alle stakeholders — van mond tot grond — cruciaal is om haar ambitieuze
duurzaamheidsdoelstellingen waar te maken. Greenyard maakt gebruik van haar geïntegreerde langetermijn relaties met retailers en telers om samen de toeleveringsketen te verbeteren, gaande
van betere landbouwtechnieken tot het voorkomen van voedselverspilling. Dankzij samenwerkingsverbanden met sectororganisaties, ngo’s en regulerende instanties, richt Greenyard
haar blik nu resoluut op duurzamere voedselketens wereldwijd.

"Wereldwijd is er een groeiende bewustwording van de noodzaak om de manier waarop we voedsel produceren en consumeren te veranderen. Het stimuleren van de consumptie van groenten en fruit
is cruciaal in de transitie naar gezondere en duurzamere eetgewoonten. Wij zorgen voor een betere toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van groenten en fruit en laten daardoor iedereen genieten van hun vele voordelen", aldus Marc Zwaaneveld, co-CEO van Greenyard.

"We beseffen dat we dit enkel kunnen bereiken door nauw samen te werken met onze stakeholders en net dat is al sinds ons ontstaan een belangrijk onderdeel van ons DNA. Over de jaren heen, zijn we sterke samenwerkingsverbanden met onze telers en retailers aangegaan om de duurzaamheid binnen de volledige waardeketen te verbeteren en tegelijk ons productassortiment af te stemmen op de klanten van vandaag en hen te helpen gezonder te leven", zegt Hein Deprez, co-CEO van Greenyard.

Voor meer informatie:
Dennis Duinslaeger
Greenyard
+32 15 32 42 49
Dennis.duinslaeger@greenyard.group     
www.greenyard.group     


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.