Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Denemarken: Coop start webwinkel voor kleine telers

Spanje: DIA begint nieuwe snelle thuisbezorgdienst
DIA is begonnen met "Express Delivery", een nieuwe snelle bezorgdienst waarbij binnen een uur online bestelde boodschappen aan huis worden geleverd. Het Express Delivery-programma bevindt zich in zijn eerste fase, wat inhoudt dat meer dan 60% van de Spaanse bevolking en 90% van alle huishoudens in steden met meer dan 50.000 inwoners toegang hebben tot de bezorgdienst. Express Delivery is beschikbaar via 400 winkels verspreid over 107 Spaanse regio's.
Bron: marketscreener.com 

Meer retailomzet in Nederland in derde kwartaal
Uit informatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de retailomzet van Nederland in het derde kwartaal met 9,2% is toegenomen. De toename in omzet van de afgelopen periode is de grootste sinds dat de omzet per kwartaal door het CBS in 2015 voor het eerst werd bijgehouden. Het volume van de retailomzet steeg met 7,3%, terwijl de internetomzet jaar op jaar met 40% toenam. De toename in online omzet bleef iets achter ten opzichte van het tweede kwartaal, waarin sprake was van een jaar op jaar online omzetgroei van 55%. Bij supermarkten steeg de omzet met 6,0%. Speciaalzaken zoals slagerijen, groentewinkels en slijterijen hadden een omzettoename van 9,2%.
Bron: esmmagazine.com 

Denemarken: Coop start webwinkel voor kleine telers
Coop heeft in Denemarken een nieuwe online winkel opgezet via Coop Crowdfunding. Het nieuwe online platform stelt kleine Deense telers in staat om hun producten direct aan consumenten aan te bieden. Eerder dit jaar begon Coop een tijdelijke webwinkel ter ondersteuning van kleine telers die getroffen werden door de gevolgen van de pandemie. Deze telers konden via Coop Crowdfunding als onderdeel van het Restart Denmark-plan direct hun AGF vermarkten.
Bron: esmmagazine.com 

Nieuwe toezichthouder voor Britse supermarktsector
Mark White is aangesteld als de nieuwe Groceries Code Adjudicator voor de Britse supermarktsector. In deze functie van toezichthouder volgt hij Christine Tacon op, die hij in de afgelopen maanden als adjunct-toezichthouder heeft bijgestaan. Volgens White bevindt de supermarktsector van het Verenigd Koninkrijk zich op dit moment in een cruciale fase. "Ik ben verheugd dat ik in deze functie ervoor kan zorgen dat eerlijke omstandigheden voor leveranciers worden gegarandeerd”, aldus White.
Bron: kamcity.com 

Rusland: online retailer Ozon plant beursgang
De Russische online retailer Ozon heeft in de VS voorbereidingen getroffen voor een beursgang. Ozon wil zijn aandelen plaatsen op de Nasdaq-beurs. Volgens verschillende financiële bronnen zal deze beursgang een kapitaalinjectie geven van minstens US$ 500 mln (€ 426,6 mln). 
Bron: reuters.com 

Australië: Woolworths heeft meer kwartaalomzet en meer kosten door lockdown
Het Australische Woolworths zag zijn omzet in het eerste kwartaal toenemen met 12%. De directe aanleiding hiervoor zijn de lockdownmaatregelen die door de Australische overheid zijn ingezet. Ondanks dit positieve resultaat houdt de supermarktgroep ook rekening met hogere kosten in het komende jaar. De totale groepsomzet stond in de periode van 14 weken tot 4 oktober op AU$ 17,85 mld (€ 10,9 mld). Een jaar geleden stond deze omzet nog op AU$ 15,9 mld (€ 9,7 mld).
Bron: uk.reuters.com 

China: JD.com houdt livestream van 200 uur
De Chinese e-commercegigant JD.com en het eveneens Chinese videoplatform Kuaishou gaan samen een livestream van 200 uur organiseren. De livestream wordt gehouden in het kader van het Singles Day Shopping Festival, dat ieder jaar door JD.com wordt georganiseerd. De livestream wordt gehouden van 1 tot 9 november en is zodoende nu al in volle gang. Verschillende vloggers op Kuaishou zullen elkaar afwisselen tijdens het presenteren van het winkelevenement van JD.com. Kijkers van Kuaishou kunnen in aanmerking komen voor kortingsbonnen, die vervolgens op het platform van JD.com kunnen worden verzilverd. De livestreams beslaan verschillende onderwerpen, zoals versproducten, cosmetica, huishoudelijke artikelen en elektronica.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Hema heeft € 100 mln extra kosten door coronavirus
Hema heeft in Nederland voor ongeveer € 100 mln aan extra kosten moeten maken wegens het coronavirus. Volgens Hema zullen de gevolgen van de pandemie nog jarenlang te merken zijn. Ondanks de coronacrisis was de warenhuisketen wel in staat om zijn verliezen te halveren.
Bron: retaildetail.eu 

Ahold Delhaize meldt resultaten voor derde kwartaal
Ahold Delhaize heeft sterke resultaten behaald tijdens het derde kwartaal. De netto omzet steeg met 6,8% tot € 17,8 mld (met 10,1% bij een constante wisselkoers). De vergelijkende winkelomzet steeg in de VS en Europa met respectievelijk 12,4% en 7,5%. De netto online omzet steeg bij een constante wisselkoers met 62,6%. In de VS groeide deze omzet met 114,7%. In het jaar tot nu toe heeft Ahold Delhaize voor € 470 mln aan COVID-19-gerelateerde kosten moeten maken. Deze kosten kwamen specifiek in het derde kwartaal neer op ongeveer € 140 mln. De kosten hadden onder andere te maken met loonsverhogingen en het toepassen van veiligheidsmaatregelen. Het winstmarge steeg jaar op jaar met 0,2% tot 4,6%.
Bron: aholddelhaize.com 

HelloFresh ziet mogelijkheden in Amerikaanse markt
De Duitse maaltijdkitbezorger HelloFresh gaat zijn capaciteiten in de VS uitbreiden, om zo in te spelen op de toegenomen vraag vanwege de pandemie. Zowel in de VS als in de rest van de wereld is de omzet van HelloFresh in het derde kwartaal meer dan verdubbeld. HelloFresh, dat de VS als een van zijn belangrijkste markten zien, levert afgemeten maaltijdpakketten aan consumenten met een lidmaatschap bij de bezorgdienst. Net als bij concurrenten zoals het in New York gevestigde Blue Apron hebben lockdownmaatregelen ervoor gezorgd dat meer consumenten hun toevlucht tot HelloFresh zoeken, nu ze noodgedwongen vaker thuis moeten koken. Volgens directeur Dominik Richter heeft deze trend een permanente invloed op online retail. HelloFresh had in het derde kwartaal een omzet van € 970,2 mln, wat jaar op jaar een toename is van 120%.
Bron: reuters.com 

VS: W. P. Carey investeert in Spaanse supermarktketen
W. P. Carey Inc., een Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in leaseconstructies in de vastgoedsector, gaat door middel van een sale-leaseback-overeenkomst US$ 102 mln (€ 87 mln) investeren in de Spaanse supermarktketen Eroski. De keten bestaat uit 27 locaties verspreid over het noorden van Spanje en de Balearen. Het totale aantal investeringen van W. P. Carey komt in dit jaar hiermee neer op ongeveer US$ 700 mln (€ 597,2 mln). De portfolio aan winkels bestaat uit in totaal 45.000 vierkante meter aan winkelruimte. De leasecontracten met Eroski hebben een looptijd van 20 jaar.
Bron: prnewswire.com 

VS: Rouses gebruikt technologie tegen uitval
Rouses Markets heeft nieuwe technologie geïmplementeerd, die moet helpen met het tegengaan van uitval en verspilling van producten. Het systeem heeft de naam IDWare Profit en is ontwikkeld door IDScan.net, een techbedrijf dat is gespecialiseerd in identiteitsverificatie en informatieverwerking. Tijdens een pilotfase met het systeem werd het aantal geretourneerde producten verminderd met 36%. Rouses heeft de toepassing van IDWare Profit uitgebreid naar meer dan 90% van het eigen winkelnetwerk. In dit jaar nog moet het systeem bij elke Rouses-vestiging in gebruik zijn genomen.
Source: progressivegrocer.com 

VS: Nielsen Global Connect krijgt nieuwe naam en eigenaar
Een van de bekendste marktonderzoeksbedrijven ter wereld krijgt een nieuwe naam en een nieuwe eigenaar. Enkele dagen nadat bekend werd gemaakt dat Nielsen Global Connect voortaan onder de naam NielsenIQ zou opereren, maakt het moederbedrijf Nielsen Holdings bekend dat NielsenIQ zal worden verkocht aan het investeringsbedrijf Advent International. Advent International werkt hierbij samen met de voormalige CEO van TransUnion, James Peck. De overname heeft een waarde van US$ 2,7 mld (€ 2,3 mld).
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: