Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweeds voedselmerk opent klimaat-popupwinkel

Ierland: Tesco creëert 450 vaste banen voor kerst
De Ierse tak van Tesco gaat 450 vaste banen creëren in de aanloop naar de kerstdagen. 120 van de nieuwe vacatures betreffen locaties in Cork. Daarnaast worden met het oog op het komende feestseizoen ook 700 tijdelijke posities opgesteld. Het wervingsproces voor de nieuwe vacatures is op dit moment in volle gang. 
Bron: rte.ie 

Portugal: Jeronimo Martins heeft meer winst in derde kwartaal
De Portugese retailer Jeronimo Martins zag in het derde kwartaal zijn winst toenemen met 11% tot € 115 mln. De winsttoename kwam tot stand door de lichte stijging in omzet als gevolg van de versoepeling van de lockdownmaatregelen. In de periode van juli tot september steeg de omzet met 2,7% tot € 4,9 mld. In Polen, waar het bedrijf actief is met de keten Bierdonka, steeg de omzet met 6,4%. De omzet van de keten Pingo Doce in de thuismarkt Portugal daalde met 1,2%.
Bron: reuters.com 

Ierland: SuperValu introduceert duurzame trays voor appelen
SuperValu gaat zijn biologische appelen aan bieden in biologisch afbreekbare trays, die van gras, hout en gerecycled papier zijn vervaardigd. Dankzij de nieuwe verpakking kan voor 1 ton per jaar aan plastic afval worden bespaard. De trays kunnen door consumenten na gebruik worden weggegooid in de GFT-bak.
Bron: supervalu.ie

Zweeds voedselmerk opent klimaat-popupwinkel
Felix, een Zweeds merk voor levensmiddelen van het bedrijf Orkla, heeft onlangs onder de naam Klimatbutiken ("klimaatwinkel") een popupwinkel geopend. De winkel heeft als doel om meer bewustzijn te creëren bij consumenten over de impact van levensmiddelen op het milieu. Klanten betalen in de winkel niet met geld, maar met zogeheten CO2-equivalenten (CO2e). Elke bezoeker krijgt bij binnenkomst een eigen budget aan CO2e. Vervolgens wordt de klant als uitdaging meegegeven om in de winkel voor een week aan boodschappen te doen, waarbij binnen het CO2e-budget moet worden gebleven. Hoe minder impact een bepaald product op het milieu heeft, des te lager ligt de prijs van het betreffende product.
Bron: new-nutrition.com 

België: Uber Eats bezorgt boodschappen vanuit Carrefour-winkels
Uber Eats levert sinds kort boodschappen aan huis vanuit Carrefour-winkels in Brussel en Luik. In verband met de hoge vraag naar thuisbezorging van boodschappen wordt de samenwerking tussen Uber Eats en Carrefour binnenkort naar andere Belgische steden uitgebreid. Het partnerschap tussen de twee bedrijven werd in de zomer van dit jaar al aangekondigd, maar is nu pas officieel van start gegaan.
Bron: retaildetail.eu 

Groupe Casino heeft tragere kwartaalomzet in Frankrijk
Volgende de Franse supermarktgroep Casino is de omzetgroei in het derde kwartaal afgenomen. Hoewel de groep in Brazilië sterke resultaten behaalden, werd de totale omzet tegengehouden door de zwakkere prestaties in de Franse thuismarkt. De reden hiervoor is het aantal toeristen in Parijs en het zuidoosten van Frankrijk, dat door de pandemie is afgenomen. De negatieve trend had invloed op de ketens Monoprix, Franprix en de hypermarktketen Géant. In het derde kwartaal stond de omzet in totaal op € 7,4 mld.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Tesco doneert gratis AGF aan 500.000 huishoudens
Tesco gaat zijn voedselbankprogramma uitbreiden, zodat meer huishoudens tijdens de winter toegang hebben tot verse groente en fruit. Vanaf 16 november krijgen de 500.000 huishoudens die wekelijks gebruik maken van het Healthy Start-initiatief een tegoedbon van £ 1 (€ 1,11), die gebruikt kan worden voor verse en diepgevroren groente en fruit. De kortingsbon wordt bij het afrekenen van de boodschappen met de Healthy Start-voucher automatisch uitgereikt en verrekend met de volgende keer dat er boodschappen worden gedaan.
Bron: tescoplc.com 

Rusland: X5 introduceert nieuwe discountketen
De Russische marktleider X5 Retail Group is een nieuwe keten aan discountwinkels begonnen. D concurrent Magni meldde een sterke omzetgroei voor zijn soortgelijke buurtwinkelketen. De heersende trends in de Russische supermarktsector komen dan ook neer op lage prijzen en een snelle winkelervaring. De nieuwe keten van X5 heeft Chizhik, wat de Russische naam voor een bepaalde vogelsoort is. 
Bron: esmmagazine.com 

Groter marktaandeel voor Coviran in Portugal
De Spaanse supermarktketen Coviran heeft zijn marktaandeel in Portugal weten te vergroten. De keten werkt met name aan een sterkere profilering in het segment voor kleine supermarkten. Met het einde van 2019 had Coviran een marktaandeel van 1,06% in Portugal. In de Spaanse thuismarkt stond het marktaandeel op een stabiele 2,32%. Binnen het marktsegment voor winkels met een oppervlak van 800 vierkante meter heeft Coviran een aandeel van 8,96% in Spanje en van 2,81% in Portugal. Coviran sloot 2019 af met een netwerk van 2.427 franchisenemers en 2.855 winkels. 2.563 winkels bevinden zich in Spanje, terwijl 292 winkels in Portugal zijn gevestigd. De bruto omzet steeg in 2019 met jaar op jaar 6,7% tot € 1,46 mld. Hiervan was € 160 afkomstig uit Portugal en € 1,3 mld uit Spanje.
Bron: esmmagazine.com 

Waitrose.com werft 1.850 chauffeurs en orderpickers
In de aanloop naar de kerstdagen gaat Waitrose bijna 1.850 extra chauffeurs en orderpickers aannemen voor zijn online afdeling Waitrose.com. De combinatie van tijdelijke werknemers en vaste krachten moet ervoor zorgen dat de toename in vraag door de thuisbezorgdienst het hoofd kan worden geboden. Online bestelde boodschappen worden in winkels van Waitrose door de orderpickers samengesteld en vervolgens aan huis afgeleverd. hiervoor worden ook twee distributiecentra in Enfield en Coulsdon gebruikt. 
Bron: waitrose.pressarea.com 

Canada: Empire-directeur geeft mening over wetgeving voor retailers en leveranciers 
Michael Medline, de CEO van Empire en het dochterbedrijf Sobeys, is van mening dat regelgeving vanuit de overheid weinig nut heeft voor de zakelijke relaties tussen leveranciers en retailers. Volgens Medline zijn deze zakelijke relaties te complex voor wetgeving. Hij staat echter wel open voor een gedragscode. "Toen ik in deze sector terecht kwam, was ik nog niet gewend aan het soort zakenrelaties die in de supermarktsector normaal zijn. Ik vind sommige van deze relaties walgelijk. Een aantal zijn zelfs slecht voor Canada als geheel. Leveranciers worden onder zware druk gezet, wat in de leveringsketen door loopt tot aan telers en zelfstandige supermarkten. Hierdoor wordt innovatie ontmoedigd en worden leveranciers afgeknepen”.
Bron: grocerybusiness.ca 

VS: Walmart wijst vier winkels aan als testcentra
Walmart heeft vier vestigingen aangewezen als testcentra voor het uitproberen van nieuwe winkeltechnologie en andere innovaties. Onderdirecteur John Crecelius zei in een blogpost dat 2020 door de veranderingen wegens het coronavirus een nieuw tijdperk voor de retailsector heeft ingeluid. Volgens Crecelius vragen klanten nu van hun retailers dat er anders dan voorheen wordt gehandeld.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Blue Apron heeft 13% meer kwartaalomzet
Blue Apron had in het derde kwartaal van 2020 een toename in omzet van 13%, tot US$ 112,3 mln. Dit kwam met name door het toegenomen aantal bestellingen tijdens de pandemie. De netto omzet van het derde kwartaal werd echter ook negatief beïnvloed. Blue Aprons was genoodzaakt om voor US$ 2 mln (€ 1,7 mln) aan tegoedbonnen te verstrekken, nadat uien die in de maaltijdpakketten werden meegeleverd terug moesten worden geroepen.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon heeft 37% meer omzet in derde kwartaal
Amazon heeft in het derde fiscale kwartaal 37% meer omzet behaald ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. De omzet kwam zodoende neer op US$ 96,1 mld (€ 82,2 mld). Naast het overzicht over het derde kwartaal gaf Amazon ook nieuws over het jaarlijkse Prime Day-evenement. De editie van dit jaar is wegens de pandemie uitgesteld. Ook meldde Amazon dat het kerstseizoen eerder dan ooit van start is gegaan. De bedrijfswinst van Amazon stond in het derde kwartaal op US$ 6,2 mld (€ 5,3 mld). Ten opzichte van de US$ 3,2 mld (€ 2,7 mld) van het voorgaande jaar is dat een toename van bijna 94%. De netto winst steeg in de afgelopen periode jaar op jaar met 200%, van US$ 2,1 mld tot US$ 6,3 mld (van € 1,8 mld tot € 5,4 mld).
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: