"De retail breidt programma's uit naar aanleiding van de tweede coronagolf"

Broccoli- en bloemkoolareaal in Spanje stijgt 25%

Het broccoli- en bloemkoolareaal voor de herfst- en wintermaanden in Spanje is met 25 à 30% gestegen tegenover vorig seizoen. "Hoewel er meer broccoli is geplant voor de vrije markt en er tot en met januari meer aanvoer wordt verwacht dan vorig jaar, krijgen we van de supermarktketens meer bestellingen binnen vanwege de coronacrisis", zegt Nacho Doménech, manager van Agromark, een teelt- en exportbedrijf uit Murcia, en tevens vicevoorzitter van de afdeling Broccoli en Bloemkool binnen de telers- en exporteursvereniging Proexport. "De ketens zouden wel eens gelijk kunnen hebben, want de tweede coranagolf lijkt harder toe te slaan dan de eerste en de mensen thuis zullen het liefst gezonde producten eten", voegt hij eraan toe.

In Spanje gaat de oogst dit jaar wat vroeger van start vanwege het milde weer en de geringe regenval. Maar de Europese markten zijn nog niet volledig overgeschakeld op Spaanse product zodat er momenteel meer aanbod dan vraag is en de afzet enigszins stokt. Door de beperkte vochtigheid zijn de gewassen van goede kwaliteit en zijn er geen problemen met botrytis, zoals vorig seizoen wel het geval was.

“De Spaanse broccoli wordt al zo'n twee weken geëxporteerd naar Noord-Europa, zoals naar Duitsland, Nederland en de Baltische staten. De hoeveelheden zijn ook groter vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Vooral de vraag vanuit Nederland is groot. Dat valt deels te verklaren door de sluiting van de restaurants, want dat leidt immers tot een grotere consumptie van groenten thuis. Aan de andere kant heeft het Verenigd Koninkrijk, de grootste afnemer van broccoli in Europa, goed weer gehad voor de groei van de gewassen en daarom zal het de komende 10 dagen nog kunnen voorzien in de eigen behoefte. Op dit moment hebben we wat overschot van broccoli en zijn de prijzen iets gedaald in vergelijking met vorige week. Toch verwacht ik dat wanneer de Spaanse export zich op meer landen gaat richten, er weer evenwicht komt tussen vraag en aanbod", legt Doménech uit.

Bij bloemkool is de situatie totaal anders dan in het begin van vorig jaar. “Vorig jaar begon onze export veel eerder omdat er door de hitte problemen waren bij de aanplant in juli en augustus in Noord-Europa. Dat leidde tot heel wat kwaliteitsproblemen. Maar dit jaar kunnen het Verenigd Koninkrijk, Nederland en andere Midden-Europese landen voorlopig nog verder met de eigen productie. Op dit moment exporteren we eigenlijk alleen naar de Scandinavische landen, waar het kouder is. De prijzen voor de eerste volumes lagen op een heel hoog niveau, en ook al blijven de bloemkolen momenteel behoorlijk duur, toch komt er nu meer druk op de prijzen omdat de vraag toch wat achterblijft”.

Het zomerseizoen is reeds een tijdje voorbij. De afzet in de zomerprogramma's voor broccoli en bloemkool, die vooral gericht zijn op de binnenlandse markt, daalde met 40% door de terugval in het toerisme. Daartegenover staat dat de zendingen naar landen in de Perzische Golf met ongeveer 50% zijn gestegen.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven