Chinezen keren zich af van Amerikaanse merken

Ongewijzigde top 6 voor Nederlandse e-commerce
De zes grootste online winkels van Nederland zijn dezelfde bedrijven als die van 2019. Bol.com blijft met een omzet van € 2,17 mld de marktleider. Daarop volgen Coolblue en Albert Heijn. Het Nederlandse branchemagazine Twinkle stelt ieder jaar een ranglijst op van de 250 grootste e-commerce-bedrijven van Nederland. In de eerste jaren dat deze index werd gepubliceerd was de online retailsector nog in opkomst, wat te zien was aan het sterk wisselend aanbod aan online retailers. In de laatste jaren blijft de top zes echter grotendeels ongewijzigd. De zes bedrijven die zowel dit jaar als vorig jaar de top zes vormen zijn Bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando, Wehkamp en Amazon.
Bron: ecommercenews.eu 

Griekenland: BOX werkt met Masoutis en Kritikos
BOX, de thuisbezorgdienst van het telecombedrijf Cosmote, gaat samenwerken met de Griekse supermarktketens Masoutis en Kritikos. Door de samenwerking krijgen Griekse consumenten nu voor het eerst de gelegenheid om producten uit het volledige assortiment van de ketens online te bestellen en aan huis te laten bezorgen. Het assortiment bestaat uit meer dan 10.000 producten. De bezorgdienst is beschikbaar in meer dan 50 steden verspreid over Griekenland.
Bron: ekathimerini.com 

Australië: Drakes aangeklaagd wegens te lage salarissen
Het Australische advocatenbureau Adero Law heeft een rechtszaak aangespannen tegen de eveneens Australische zelfstandige supermarktketen Drakes Supermarkets. Volgens het advocatenbureau heeft de keten verzuimd om zijn werknemers te betalen voor gemaakte overuren. Drakes heeft een netwerk van 50 winkels verspreid over Zuid-Australië en Queensland. Volgens de denktank Australia Institute heerst er momenteel een cultuur van "onzekere" werkgelegenheid, waarin regelmatig sprake is van verwijten van wanbetaling door werkgevers
Bron: abc.net.au 

VK: Whole Foods Market werkt met Infarm aan duurzame teelt
Whole Foods Market is een samenwerkingsverband aangegaan met Infarm. Britse Whole Foods-klanten hebben hierdoor toegang gekregen tot een assortiment aan verse groente en fruit dat door Infarm is geteeld. Infarm is het snelst groeiende in steden gevestigde teeltnetwerk ter wereld. De samenwerking met Whole Foods is de derde grote uitbreiding van de leverancier binnen de Britse supermarktsector. De missie van Infarm is om samen met retailers manieren te vinden voor meer duurzaamheid binnen de leveringsketen. Infarm heeft bij twee Whole Foods-vestigingen in Londen modulaire installaties voor verticale teelt geïnstalleerd. De overige vijf vestigingen van Whole Foods in Londen krijgen hun AGF van een lokaal teeltbedrijf van Infarm in Tottenham.
Bron: prnewswire.co.uk 

Amazon.se van start in Zweden
Amazon heeft officieel een online platform in Zweden van start laten gaan. Zweedse consumenten kunnen online inkopen doen op Amazon.se. Op dit moment heeft het platform een aanbod van meer dan 150 mln producten in meer dan 30 categorieën. Hoewel Amazon de introductie van het Zweedse platform eerder al had aangekondigd, werd hierbij geen exacte datum bekend gemaakt. Er werd over het algemeen verwacht dat het platform ergens in 2021 online zou gaan. De start van een soortgelijk platform van Amazon in Nederland duurde zes maanden. Op basis van de ontwikkelingen in Nederland werd er uitgegaan van een soortgelijk traject voor Zweden. Zweden is nu het eerste Scandinavische land met een eigen Amazon-platform.
Bron: ecommercenews.eu 

Australië: sterk eerste kwartaal voor Coles
De Australische Coles Group had in zijn eerste fiscale kwartaal een sterke omzetgroei van 10,5%. Wegens de beperkingen in verband met lockdown tijdens de pandemie is de vraag naar levensmiddelen sterk gestegen. Ook zorgen deze maatregelen ervoor dat veel Australische consumenten tijdens de kerstdagen niet op vakantie kunnen gaan, waardoor ook de kerstperiode voor Coles waarschijnlijk goede resultaten op zal leveren. De situatie heeft met name in Victoria voor veel voordeel voor Coles gezorgd, gezien veel inwoners hier wegens de tweede golf van de pandemie aan huis gekluisterd waren. De supermarktomzet van Coles steeg in de periode van drie maanden tot september jaar op jaar met 9,7%. De omzet van slijterijen en buurtwinkels van Coles had een omzetgroei in de dubbele cijfers.
Bron: reuters.com 

Chinezen keren zich af van Amerikaanse merken
66% van alle Chinese consumenten geven aan dat ze tijdens de jaarlijkse Singles Day van Alibaba meer voor Chinese merken zullen kiezen. 57% geeft aan dat ze tijdens dit prijzenfestijn minder geld uit zullen geven aan Amerikaanse producten. Dit blijkt uit een enquête die is gehouden door het marktonderzoeksbureau AlixPartners. Er wordt voor de editie van Singles Day van dit jaar verwacht dat de omzet hoger zal zijn dan in voorgaande jaren, ook omdat de Chinese economie zich weer herstelt van de afgelopen lockdownperiode.
Bron: cnbc.com 

VS: Publix breidt dc in North Carolina uit
Publix Super Markets is van plan om de aanbouw van een distributiecentrum in Greensboro, North Carolina uit te breiden. De plannen voor het logistieke centrum bestonden al langer, maar worden nu uitgebreid met een bewaarruimte voor droge goederen. Door deze extra ruimte wordt het oppervlak van de faciliteit uitgebreid met iets minder dan 111.500 vierkante meter. De eerste fase van de aanbouw van het project vond aan het eind van februari van dit jaar plaats. 
Bron: supermarketnews.com 

VS: Forager werkt met lokale supermarktketen in  Massachusetts
Forager, een in Portland gevestigd online platform voor lokale leveranciers, gaat samenwerken met de zelfstandige supermarktketen Roche Bros. Supermarkets in Massachusetts. De samenwerking met het netwerk van 21 winkels van Roche Bros. is een van de grotere partnerschappen die Forager de laatste tijd gesloten heeft. Het platform werkte al samen met de keten Rosemont en een aantal overheidsinstanties in Maine. Daarnaast zijn een aantal zelfstandige winkels en coöperaties in het noorden van New England op Forager aangesloten.
Bron: mainebiz.biz 

VS: Yesway krijgt investering van US$ 235 mln
Yesway, een van de snelst groeiende buurtwinkelketens van de VS, heeft een kapitaalinjectie gekregen van US$ 235 mln (€ 200,4 mln). Het kapitaal wordt gebruikt om een aantal winkels te renoveren en om andere winkels over te nemen. De financiering is afkomstig van Brookwood Financial Partners, het investeringsbedrijf dat Yesway heeft opgericht. In totaal heeft Brookwood nu meer dan US$ 642 mln (€ 547,5 mln) in Yesway gestoken. Daarnaast heeft de investeerder gezorgd voor meer dan US$ 237 mln (€ 202,1 mln) via een leaseback-constructie.
Bron: prnewswire.com 

VS: Sprouts Farmers Market meldt resultaten van derde kwartaal
Sprouts Farmers Market heeft zijn resultaten over het derde fiscale kwartaal gepubliceerd. In de periode van 13 weken tot 27 september behaalde de keten een netto omzet van US$ 1,6 mld (€ 1,36 mld). Jaar op jaar gezien is dat een toename van 9,5%. De vergelijkende winkelomzet steeg met 4,2%. Over de afgelopen twee jaar is de vergelijkende winkelomzet gegroeid met 5,7%. De netto winst en aangepaste netto winst kwamen neer op respectievelijk US$ 60 mln en US$ 62 mln (€ 51,2 mln en 52,9 mln). In dezelfde periode van vorig jaar was er nog sprake van een netto winst van US$ 26 mln (€ 22,2 mln).
Bron: globenewswire.com 

VS: Hy-Vee komt met steriele winkelwagens
Hy-Vee heeft een systeem ingevoerd, waarmee winkelwagens na gebruik automatisch worden gesteriliseerd. Rond medio november zal het systeem bij meer dan 200 Hy-Vee-vestigingen zijn geïnstalleerd. Naar eigen zeggen is Hy-Vee de eerste supermarktketen die een systeem zoals dit in gebruik neemt.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven