Didier Groven, Enzafruit New Zealand

“Europese Jazz-oogst valt 10% lager uit dan vorig jaar”

Tholen – Bij Enzafruit New Zealand zijn ze momenteel bezig om de laatste Jazz-appelen uit Nieuw-Zeeland te verkopen voordat ze overschakelen naar de nieuwe Europese oogst. “De overgang van het Zuidelijk naar het Noordelijk halfrond sluit ook dit jaar weer mooi op elkaar aan. De laatste jaren is ons dat perfect gelukt, zonder dat er een gat in de aanvoer viel. Dat biedt voor de klant, maar ook voor de consument zekerheid naar aanvoer toe”, vertelt Didier Groven van Enzafruit New Zealand.

40.000 ton Jazz
“De Europese oogst van Jazz-appelen valt dit jaar wat kleiner uit dan vorig jaar. We hebben ongeveer 10 procent minder appelen geplukt dan vorig seizoen, maar alsnog hebben we 40.000 ton Jazz die we kunnen vermarkten. De weersomstandigheden hebben invloed gehad op de vruchtzetting, waardoor er wat minder appelen aan de bomen hingen. Ondanks het lagere volume hebben we alsnog voldoende appelen om het seizoen goed in te plannen. Indien nodig kunnen we volgend voorjaar  eerder naar het Zuidelijk halfrond overschakelen”, aldus Didier.

“Goede kwaliteit en sterke vraag”
Over de maten en de kwaliteit is Groven erg positief. “De kwaliteit is zoals we gewend zijn goed en de maten vallen dit jaar normaal uit. In het hoofdgebied waar de Jazz-appelen geteeld worden hebben de appelen een hele goede kleuring gehad, waardoor er veel appelen in de eerste en tweede pluk geplukt zijn. Dit komt de kwaliteit en natuurlijk de bewaring ten goede. Ook over de vraag zijn we momenteel erg positief en zien we een mooi seizoen tegemoet.”

Envy
Naast de Jazz wordt ook de Envy-appel in Europa geteeld en wel in Italië, Spanje en Frankrijk. “Envy heeft het vorig seizoen erg goed gedaan, constateert Didier. “De Envy is echt een andere appel dan Jazz en trekt ook een ander publiek. De maat is groter en de appel is zeer zoet. Deze appel is vooral geliefd in Zuid-Europa, maar krijgt in het Noorden ook steeds meer liefhebbers. We zien een natuurlijke groei van de Envy markt in Noord-Europa en de algemene productie gaat deze groei ook zeker volgen. Trouwens, sinds kort hebben we ook in Duitsland een kleine Envy productie. De groei van Envy in Noord-Europa gaat niet ten koste gaat van de Jazz-consumptie. De doelgroepen verschillen zo van elkaar dat ze zeker naast elkaar in het schap kunnen liggen.”

Clubrassen
In de afgelopen jaren zijn er heel wat nieuwe concept- en clubappelrassen geïntroduceerd. Dat betekent concurrentie voor Jazz, maar ook een verrijking voor het appelrayon. “Kijk, het appelschap is natuurlijk niet eindeloos, en in die zin is het natuurlijk wel concurrentie voor Jazz. Echter, een nieuwe clubappel moet wat bijdragen en iets toevoegen aan het assortiment, anders heeft het geen kans van slagen. Uit onderzoeken is gebleken dat er een verschuiving plaatsvindt van traditionele appelrassen naar clubrassen. Dat betekent niet dat traditionele rassen niet lekker zijn, maar clubappelen triggeren wel om steeds wat beter te zijn. Daarin is het een verrijking voor het schap”, stelt Groven.

“Een andere trend die luid en duidelijk aanwezig is in de markt is lokaal. Lokale productie komt steeds meer op de voorgrond en naar import wordt wat argwanend gekeken. Ook ik zal niet ontkennen dat lokale productie zeer belangrijk is, maar we moeten ook niet vergeten dat import noodzakelijk blijft om aan de vraag te voldoen. Om de kwaliteit, crunchiness en smaakervaring van Jazz jaarrond te garanderen, hebben we het Zuidelijk halfrond nodig. Echter sluiten we het niet uit dat we in de toekomst iets langer Europese appelen aanbieden. Dat zou een logische evolutie kunnen zijn. Uit onderzoek is gebleken dat als je met alle facetten rekening houdt, een importproduct niet noodzakelijk zo’n grote ecologische voetafdruk heeft als sommige bronnen suggereren. Zo wordt de balans van een appel uit Nieuw-Zeeland zelfs positief t.o.v. een Europese appel die 8 maanden in de koelcel zit. Dus kan de consument met een gerust gemoed genieten van zijn heerlijke Jazz appel”, besluit Didier.

Voor meer informatie:
Didier Groven
Enzafruit New Zealand 
Tongersesteenweg 135
3800 Sint - Truiden (België)
+32 (0) 11 689 941
didier.groven@enzafruit.be    
www.jazzapple.com  

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven