Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Felix Stamer, Direct Fresh:

Ondanks Covid-19 konden we een compleet assortiment bananen aanbieden"

Naast de conventionele bananen zijn de biologische, Fairtrade en bio-Fairtrade partijen de laatste jaren steeds populairder geworden bij de Duitse consument. Ook Demeter bananen ontwikkelen zich tot een steeds belangrijkere marktniche in de Duitse handel. Het Hamburgse importbedrijf Direct Fresh heeft zich ten doel gesteld om overzees fruit van Demeter kwaliteit verder te ontwikkelen en biedt sinds een jaar een volledig assortiment bananen aan.

Sinds de oprichting van het bedrijf in 2013 vormen zowel conventionele als biologische bananen de kerncompetentie van het bedrijf. "Aanvankelijk verkochten we aanzienlijk meer conventionele versproducten, maar in de loop der jaren zijn de marktomstandigheden veranderd. Niet omdat de vraag naar conventionele bananen is afgenomen, maar omdat economisch geteelde bananen veel meer in de belangstelling van de consument staan," zegt Felix Stamer, die verantwoordelijk is voor de verkoop van bananen in het bedrijf.

Felix Stamer (links) en Demeter producent Fernando Monsalve op BioFach 2019.

Noodzaak van informatie

Naast de positieve ontwikkeling van biologische bananen wordt het Fairtrade keurmerk ook steeds meer gewaardeerd door de consument. Stamer: "Biologische Fairtrade wordt steeds populairder in de handel, maar naar mijn mening hebben Fairtrade producten ook in de conventionele sector nog ruimte om te groeien. In het algemeen komt duurzaamheid steeds meer op de voorgrond, vooral in bananen. Duurzaam is niet noodzakelijkerwijs 'biologisch'. Je kunt ook duurzaam handelen zonder biologische producten aan te bieden. Langetermijnpartnerschappen en een eerlijk prijsbeleid maken daar ook deel van uit."

Het is belangrijk om de verschillen tussen de labels aan de consument uit te leggen. "Aan de andere kant worden er al veel goede dingen gedaan, bijvoorbeeld met QR-codes. Ik ben ook van mening dat het bewustzijn van duurzaamheid toeneemt, vooral bij de jongere generatie. Ook bij de retailers neemt de waardering voor duurzame teelt en productie toe. "Er is prijsbescherming voor Fairtrade bananen. Een dergelijke prijsbescherming, in welke vorm dan ook, zou ook voor andere bananen wenselijk zijn."

Aan het begin van de crisis was de vraag naar bananen over het algemeen hoog, maar vanaf juli is deze geleidelijk aan weer gedaald. Momenteel bevindt de vraag zich op een gezond niveau.

Constante stroom van Demeter bananen
Bananen met het Demeter etiket zijn het nieuwste stokpaardje van Direct Fresh, dat nu het volledige assortiment bananen afrondt. "Naast de Demeter bananen uit Ecuador, die we sinds 2019 aanbieden, hebben we nu ons leveranciersnetwerk kunnen uitbreiden met product uit de Dominicaanse Republiek. We willen het hele jaar door Demeter producten aan de handel aanbieden. Als middelgrote onderneming kunnen we vooral op de markt scoren met Demeter bananen van hoge en constante kwaliteit."

In deze tijden van Corona was er ook veel onzekerheid in de bananenketen. "Aan het begin van de crisis wisten zelfs onze producenten niet of het werk op de plantages gewoon door kon gaan. Dit was echter verrassend goed onder controle, zodat we in staat waren om de bananen in het hele assortiment te leveren zonder kwaliteitsverlies. Ook konden we ondanks alle tegenslagen alle noodzakelijke controles met succes laten uitvoeren. We hebben de werkprocessen zowel aan de bron als hier in de verkoop geoptimaliseerd zodat we nu beter weten hoe we met een tweede golf moeten omgaan."

Felix Stamer bezoekt Demeter telers

Overig marketingpotentieel
Naast de binnenlandse markt bedient Direct Fresh een groeiend aantal foodretailklanten in Centraal- en Oost-Europa. "Het bewustzijn voor biologische en Fairtrade producten ontbreekt nog steeds bij sommige consumenten. Daarom willen we meegroeien met de markt. Net als in Duitsland geloven we dat het marktaandeel op de lange termijn geleidelijk zal toenemen," besluit Stamer.

Voor meer informatie:
Felix Stamer
Direct Fresh GmbH
Kiebitzhof 9, D-22089 Hamburg, Duitsland
+49 40 2000 745 13
info@direct-fresh.de
www.direct-fresh.de

Publicatiedatum: