Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

AH Vega Favorieten-campagne

"Jonge generatie positiever tegenover vegetarisch eten"

Nederlanders eten nog steeds veel vlees. De helft van de Nederlanders eet nog bijna dagelijks, tussen de 5 en 7 dagen per week, vlees tijdens de avondmaaltijd. Toch is de helft van de vleeseters bereid om in de toekomst te minderen. Vooral de jongere generatie tussen de 18-29 jaar (63%) staat hier significant meer voor open dan de respondenten van 30 jaar en ouder (45%). Twee derde van de Nederlanders is er dan ook van overtuigd dat de volgende generatie zich bewuster is van de voordelen van vegetarisch* eten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Kien onder 1.207 respondenten, in het kader van de jaarlijkse Vega Favorieten-campagne.

Ingebakken in gewoontes
Nederlanders begrijpen de negatieve impact die vlees eten op de wereld heeft (47%). Samen met gezondheid en dierenwelzijn zijn dat redenen om te minderen. Toch eet nog steeds zo’n 94% van Nederland vlees, en dat zit verankerd in gewoonten:

  • Zij beheersen een groter scala aan vleesrecepten dan vegetarische recepten (72%);
  • Zij zijn ervan overtuigd dat gematigd vlees eten gezond is (72%);
  • Zij vinden het lekkerder smaken dan een vegetarisch gerecht (54%);
  • Ook gemak speelt een rol: ruim de helft vindt het eenvoudiger om een smaakvolle vleesmaaltijd te bereiden dan een lekkere vegetarische maaltijd (48%).
  • De laatste drempel: bij de meesten (63%) zit er vaak vlees verwerkt in hun lievelingsgerecht.

Anniek Mauser, Directeur Duurzaamheid bij Unilever: “Stamppot met rookworst, spaghetti met gehaktballetjes, roti met kip. Het zijn vaak de lievelingsmaaltijden van Nederlanders waar vlees in verwerkt is. Dat lijkt lastig afscheid nemen als je wilt minderen! Toch is een vegetarische variant gemakkelijker dan je denkt én minstens net zo lekker. Met de Vega Favorieten-campagne bundelen Unilever, Albert Heijn en de Nationale Postcode Loterij de krachten om heel Nederland te inspireren om je favoriete maaltijd eens vegetarisch te bereiden. Een kleine ingreep maakt een groot verschil. Als heel Nederland een dag per week zijn avondmaaltijd met vlees vervangt voor een vegetarische maaltijd, zouden we samen 23.800.000 kg CO2 besparen. Dat staat gelijk aan 141 miljoen kilometer met een gemiddelde personenauto… Bijna 3.500 rondjes om de aarde.”

Nieuwe generatie vleesminderaars
Een blik op de toekomstige generatie: kinderen. De helft van de ondervraagde ouders geeft aan dat hun kinderen een vleesgerecht over het algemeen lekkerder vinden dan een vegetarisch gerecht. Interessant om te zien is dat het leeuwendeel van de ouders het belangrijk vindt om hun kinderen te leren over waar vlees vandaan komt en ook wat voor impact vlees eten op het milieu teweegbrengt. Een derde van de ouders wil dan ook graag dat hun kinderen opgroeien met vegetarisch eten. Eén op de vijf ouders geeft toe dat hun kind(eren) zelf wel eens aangeven vegetarisch te willen eten.

“Een tijdlang had vlees de hoofdrol op ons bord en dat is de laatste jaren veranderd. De verkoop van vleesvervangers is bijvoorbeeld verdubbeld ten opzichte van een aantal jaren geleden (2016). Dat is goed nieuws want vlees eten heeft een grotere impact op het milieu en gezondheid dan wordt gedacht. Toch zien we dat er nog steeds veel drempels zijn waarom mensen het lastig vinden om te minderen met vlees eten. Deze barrières willen we helpen te doorbreken” zegt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn. “Daarom laten we met de campagne ook expliciet zien wat de CO2-besparing is wanneer je vaker vegetarisch eet. Gezamenlijk met heel Nederland kunnen we echt impact maken!”

*Definitie vegetarisch:

Een persoon die geen vlees eet van gedode dieren, maar wel eieren en zuivelproducten eet en leer draagt.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Kien, in opdracht van Unilever, Albert Heijn en de Nationale Postcode Loterij. Aan het onderzoek werkten 1200 Nederlanders mee van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio. Uitkomsten van het onderzoek zijn op aanvraag beschikbaar.

Over de Vega Favorieten-campagne
Voor de zevende keer werken de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever samen om mensen het makkelijker te maken om bewuster te eten. Met de Vega Favorieten-campagne willen ze zoveel mogelijk Nederlanders inspireren om eens vaker een dag geen vlees te eten of te kiezen voor een vegetarisch alternatief voor vlees. De Nationale Postcode Loterij stuurt daarom een cadeaukaart ter waarde van 12,50 euro aan al haar 3 miljoen deelnemers. Hiermee kunnen zij bij Albert Heijn de ingrediënten halen voor één van de twaalf Vega Favorieten. Dat zijn de favoriete maaltijden van Nederland, maar dan vegetarisch bereid. Deelnemende producten zijn bijvoorbeeld de vleesvervangers van De Vegetarische Slager, de Unox Vegetarische producten of de Albert Heijn Vegetarische producten. Ook kunnen consumenten kiezen voor de Vega Favorieten-inspiratie doos. De actie loopt van maandag 26 oktober tot en met zondag 15 november in de ruim 1000 winkels van Albert Heijn. Meer informatie is te vinden op www.vegafavorieten.nl.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven