Nieuwe prijzenoorlog dreigt in Spaanse supermarkten

De verslechtering van de economie als gevolg van de coronaviruspandemie en de impact ervan op de consumptie doen het vermoeden rijzen van een nakende prijzenoorlog tussen de Spaanse supermarktketens, zo stellen enkele verantwoordelijken in de sector en consulenten gespecialiseerd in voedseldistributie. De huidige cijfers zouden al in die richting beginnen te wijzen. De reclamefolders van de supermarkten en de posters in de winkels laten zelfs een veel hogere promotie-inspanning dan in voorgaande jaren zien. Er zijn dit jaar grotere aanbiedingen en kortingen en het adviesbureau IRI heeft geconstateerd dat de prijzen in de maand augustus al met 1,8% zijn gedaald.

"Zeer weinig ketens zullen de verleiding van een prijsverlaging weerstaan. Alle supermarkten zijn zich reeds aan het voorbereiden om kortingen aan te kondigen", zegt Alfonso Sebastián, vicevoorzitter van de Spaanse Retail Vereniging (AER). Hij bevestigt dat de verschillende groepen al aan het promotiemateriaal aan het werken zijn voor in de winkels om hun aanbiedingen duidelijk zichtbaar te maken voor de consument.

"We krijgen een herhaling van wat er zich heeft afgespeeld in de crisis van 2008", waarschuwt hij, uitleggend dat sommige ketens het wel eens moeilijk kunnen krijgen als ze in “niemandsland” blijven trappelen en noch door lage prijzen, noch door een betere service opvallen.

Hij geeft ook aan dat er in de sector gespeculeerd wordt op overnames en de recente overname van Supersol door Carrefour is misschien alleen maar het begin van een ruimere operatie. "Het is de pandemie geweest die voor beweging heeft gezorgd. Managers hebben de noodzaak gezien om het netwerk van buurtwinkels uit te breiden ten nadele van de grotere oppervlaktes," zegt hij, voorspellend dat er nog meer overnames op til zijn in het retaillandschap.

De prijsfactor wint aan belang
"Er komt ongetwijfeld een crisis op ons af en dit zal het prioriteitenlijstje van voedsel grondig door elkaar schudden aangezien de huishoudens de hand op de knip zullen houden", bevestigt een leidinggevende uit de sector. Hij wijst erop dat de prijsfactor zwaarder zal doorwegen, iets wat rapporten van Aecoc, de Spaanse Vereniging van Producenten en Distributeurs, en marktonderzoeksbureaus Kantar en Nielsen al voor de zomer voorspelden.

De manager legt uit dat een groot deel van de promoties en aanbiedingen wordt gelanceerd in onderlinge overeenstemming met de fabrikanten en dat dus ook een deel van de last op hun schouders terecht komt. Maar ook het private label van elke keten biedt voor de consument een oplossing in zijn zoektocht naar goedkopere producten.

“In de vorige crisis hebben we gezien dat de consument niet zozeer de samenstelling van het winkelmandje verandert, maar van elk product een goedkopere optie zoekt, waardoor de duurste merken eruit vallen en andere goedkopere merken of promotieartikelen in het karretje worden gelegd”, legt de manager uit.

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven