Carrefour kondigt nieuwe bezorgdienst in Polen aan

Litouwen: Maxima Grupė benoemt nieuwe CEO
De in Litouwen gevestigde retailer Maxima heeft aangekondigd dat Mantas Kuncaitis per direct is aangesteld als nieuwe CEO van Maxima Grupė UAB en Franmax UAB. Ook neemt Kuncaitis de taak op zich van de voorzitter van de raad van bestuur van Maxima Grupė. Voorheen was Kuncaitis actief als CEO van de enige aandeelhouder in Maxima Grupė, Vilniaus prekyba, UAB.
Bron: esmmagazine.com 

Spanje: DIA zet reorganisatie door, heeft meer LFL-omzet
DIA had in het derde kwartaal in de Spaanse thuismarkt een toename van 7,6% in like-for-like-omzet. Het bedrijf heeft in de afgelopen periode  zijn plan voor reorganisatie voortgezet. Verder waren in het derde kwartaal ook toenames in like-for-like-omzet voor DIA te zien in Portugal (+1.1%) en Brazilië (+17.5%). De vergelijkend winkelomzet in Argentinië liep echter in dezelfde periode terug met 3,5%. Volgens DIA zijn de positieve resultaten in Spanje en Portugal verkregen door het verbeterde versaanbod en het vernieuwde franchisemodel.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour kondigt nieuwe bezorgdienst in Polen aan
Carrefour Polska komt onder de naam Carrefour Sprint met een nieuwe thuisbezorgdienst, waarmee bestellingen binnen drie uur aan huis worden geleverd. In eerste instantie zal de bezorgdienst alleen beschikbaar zijn voor consumenten die binnen een straal van vijf kilometer wonen van bepaalde winkels in Warschau en Krakau. Bestellingen kunnen worden geplaatst via de site van Carrefour of via de Carrefour-app.
Bron: esmmagazine.com 

Duitsland: Metro Group herstelt zich in vierde kwartaal
Metro heeft aangegeven dat in het vierde kwartaal in Duitsland, Rusland en Oost-Europa een positieve groei qua vergelijkende winkelomzet werd bereikt. De drie genoemde markten zijn samen goed voor meer dan de helft van de totale omzet van Metro. Ook was er sprake van verbeteringen binnen West-Europa en Azië. Aan het eind van het fiscaal jaar had Metro in totaal 678 winkels, wat min of meer evenveel is in vergelijking met het vorige fiscaal jaar. In het vierde kwartaal daalde de totale omzet met 5,1% tot €6,5 mld . Over het gehele fiscale jaar daalde de omzet met 5,4% tot € 25,6 mld. De like-for-like-omzet daalde in het vierde kwartaal met 0,5% en over het gehele fiscaal jaar met 3,9%.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Taobao Taiwan stopt aan het eind van 2020
Het Britse investeringsbedrijf Claddagh Venture Investment, dat verantwoordelijk is voor de online retailer Taobao Taiwan, heeft aangegeven alle activiteiten via Taobao Taiwan met het einde van 2020 te staken. Het einde van Taobao Taiwan komt volgens Claddagh wegens meerdere onzekerheden in de markt. In augustus gaf de Taiwanese overheid aan dat Taobao Taiwan zes maanden de tijd kreeg om zich te registeren als een door China ondersteund bedrijf, in plaats van als internationaal bedrijf. Doet Taobao dit niet, is het alternatief een vertrek uit de Taiwanese markt. Volgens de overheid wordt Claddagh Venture Investment financieel ondersteund door het Chinese Alibaba en had Taobao zich daarom als Chinees bedrijf moeten registreren. Ook waren er vanuit de overheid zorgen over het doorspelen van consumentendata aan het Chinese vasteland. Volgens het kantoor van Claddagh in Taiwan wordt Taobao Taiwan niet beheerd door de Alibaba-groep en is het bedrijf een compleet andere entiteit ten opzichte van Taobao China, dat wel onder Alibaba valt.
Bron: techinasia.com 

Nederland: bijna twee keer zoveel bestellingen via Takeaway.com
In het derde kwartaal werden via Takeaway.com jaar op jaar gezien bijna twee keer zoveel bestellingen geplaatst. Dit aantal was meer dan prognoses hadden vermeld. Ook is Takeaway.com, dat in Nederland ook wel bekend is als Thuisbezorgd.nl, goed op weg om de overgenomen bedrijven Just Eat en GrubHub te integreren. In het afgelopen kwartaal nam het aantal bestellingen met 46% toe tot 151,4 mln. In het jaar tot nu toe is het aantal bestellingen met 37% gestegen tot 408,3 mln. Binnen de Nederlandse markt is in het jaar tot nu toe sprake geweest van 12,6 mln bestellingen, wat neerkomt op een groei van 32%.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Waitrose en Deliveroo breiden pilotfase eerder uit
Waitrose gaat zijn samenwerkingsverband met de thuisbezorger Deliveroo uitbreiden naar 25 nieuwe locaties. Daarmee komt het totale aantal aan filialen met thuisbezorging via Deliveroo op 30, wat goed is voor een bereik tot 3,1 mln Britse huishoudens. Waitrose heeft verder 100 producten aan het online assortiment toegevoegd. Het aanbod via Deliveroo staat hierdoor nu op meer dan 650 producten. De testfase met Deliveroo is sneller uitgebreid dan aanvankelijk gepland, omdat de vraag naar online thuisbezorging in rap tempo toeneemt. Bijna de helft van alle bestellingen wordt geplaatst door klanten die eerder al eens gebruik hebben gemaakt van de thuisbezorgdienst.
Bron: waitrose.pressarea.com 

Rusland: Pyaterochka is best presterende keten van X5
Volgens de Russische retailgroep X5 was in het derde kwartaal het merk Pyaterochka de best presterende keten van de groep. Pyaterochka had een toename in like-for-like-omzet van 8,5% en een groei in netto kwartaalomzet van 18,4%. De like-for-like-omzetgroei van Perekrestok, dat tevens een X5-keten is, viel met slechts 1,4% een stuk lager uit. Wel had deze keten een sterke toename in netto retailomzet van 18,7%. Voor heel X5 steeg de like-for-like-omzet van het derde kwartaal met 6,9%. Dit kwam door een toename van 8,8% qua inhoud per gemiddelde winkelmand. Het winkelverkeer nam met 1,8% iets af. De totale netto retailomzet steeg jaar op jaar met 15,4%, waarmee de afgelopen periode het sterkste kwartaal sinds begin 2017 was.
Bron: esmmagazine.com 

Britten kopen meer lokaal wegens Brexit en pandemie
Onderzoek van Barclays wijst uit wat Britten meer geneigd zijn om lokale producten te kopen. Wegens zowel de Brexit als de uitbraak van het coronavirus geeft een kwart van alle Britse consumenten aan dat ze liever kiezen voor lokale winkels en boerenmarkten, in plaats van supermarkten. Meer dan 7 miljoen Britten gaven aan voor de pandemie nog nooit een boerenmarkt te  hebben bezocht, maar hier nu regelmatig gebruik van te maken. 63% van de Britse consumenten geeft aan dat ze vaker lokaal geteelde versproducten gaan kopen.
Bron: finchannel.com 

VS: Publix aan top in ranglijst voor beste service
Publix heeft in een index voor de service bij supermarkten de hoogste positie behaald. De 2021 Best Customer Service-lijst is opgesteld door Newsweek in samenwerking met het marktonderzoeksbureau Statista. De lijst geeft aan welke winkels in de VS consistent de beste service voor klanten geven. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 25.000 Amerikaanse consumenten. Vijf supermarkten werden op deze manier beoordeeld in vijf criteria, namelijk communicatie, professionaliteit, het aanbod aan dienstverleningen, focus op de klant en toegankelijkheid. Publix behaalde een score van 8,79, gevolgd door Wegmans (8,62), Trader Joe's (8,57), Sprouts (8,54) en The Fresh Market (8,35).
Bron: progressivegrocer.com 

VS: nieuwe online marktplaats voor zelfstandige supermarkten
Avocado is een nieuwe online marktplaats, waar boodschappen kunnen worden besteld bij lokale, zelfstandige supermarkten. De marktplaats maakt het voor consumenten nu extra makkelijk om snel bestellingen te plaatsen en deze op de dag zelf aan huis te laten bezorgen. Wegens de pandemie maakt online retail een sterke opmars. De Amerikaanse online omzet van levensmiddelen gaat volgens eMarketer in dit jaar stijgen met 18,2% tot US$ 19,89 mld (€ 17,0 mld). Voor 2021 wordt deze omzet geraamd op US$ 38,16 mld (€ 32,62 mld).
Bron: prweb.com 

VS: Meijer stop met toeslagen op afhaaldienst
Meijer vraagt niet langer nog toeslagen bij gebruik van de eigen afhaaldienst. Klanten kunnen zonder extra kosten bestellingen online plaatsen en vervolgens de bestelde boodschappen bij een afhaalpunt ophalen. Het initiatief van Meijer heeft als doel om tijdens de aankomende feestdagen meerdere veilige manieren aan te bieden waarop consumenten boodschappen in kunnen slaan. Ook heeft Meijer zijn capaciteiten voor online retail vergroot, omdat tijdens het kerstseizoen hier meer naar vraag voor wordt verwacht. Per winkel wil de Amerikaanse keten 10 tot 15 nieuwe werknemers inzetten.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven