Klanten zijn niet geïnteresseerd in duurzaamheid, wel in prijs en kwaliteit. Daarom heeft Lidl besloten om klanten die keuze niet meer te bieden, ze verduurzamen samen met hun leveranciers langzamerhand het gehele assortimenten, dat zegt Philippe Weiler, directeur duurzaamheid bij Lidl Belux aan RetailDetail.
Mainstream
Het doel is om met Lidl duurzaamheid mainstream te maken. Voor consumenten is duurzaamheid geen drijfveer bij de keuze van een product. Prijs en kwaliteit primeren, ziet Lidl. In 2017 besliste Lidl om duurzaamheid niet als een alternatief aan te bieden, maar het te integreren in de volledige bedrijfsvoering. “We bieden onze klanten daarom geen keuze: alle producten moeten duurzamer. Noem het een extreme vorm van ‘nudging’", aldus Philippe Weiler. "Alle bananen zijn duurzaam: fairtrade of Rainforest Alliance. Geen enkele andere retailer doet dat.”
Lidl zet ook in op het verduurzamen van de relatie met hun leveranciers en gaat volop bottum-up samenwerken met leveranciers. Hoe Lidl met z’n leveranciers aan de slag gaat vertelt Philippe Weiler op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 15 oktober.