Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asda na 21 jaar weer in Britse handen

India: Grofers investeert US$ 15 mln in huismerken
Grofers, één van de grootste online supermarkten van India, gaat in het komende jaar meer dan US$ 15 mln (€ 12,7 mln) investeren in de eigen huismerken. Het bedrijf maakt gebruik van een eigen technologieplatform, waarop meer dan 5.000 partnerwinkels zijn aangesloten. Door het eigen netwerk heeft Grofers een snelle en flexibele leveringsketen, dat in meer dan 27 steden direct van de leverancier tot de eindconsument loopt. Maandelijks worden meer dan 25 mln producten aan klanten geleverd. Het merendeel van deze producten valt onder eigen huismerken, zoals Grofers Happy Day, Grofers Happy Home, Grofers Mothers choice, Grofers Happy Baby, G Fresh, O’range en de discountmerken Savemore en Havemore.
Bron: indiaretailing.com 

VK: Tesco heeft 6,8% mee omzet in eerste halfjaar
Tesco heeft over het eerste halfjaar melding gemaakt van een toename in groepsomzet van 6,8%, bij een constante wisselkoers. De omzet komt daarmee neer op £ 26,7 mld (€ 29,3 mld). De resultaten over het eerste halfjaar van 2020 zijn tevens de eerste cijfers onder het bewind van de nieuwe CEO Ken Murphy. In de Britse en Ierse markten steeg de omzet met 8,5%. In het geval van Centraal-Europa daalde deze juist met 1,5%. De omzet bij de afdeling daalde met 31,4%. Volgens Tesco heeft het bedrijf zich in het afgelopen halfjaar aangepast aan grote verschuivingen binnen het consumentengedrag in het Verenigd Koninkrijk. De omzet van levensmiddelen steeg met 9,2%, terwijl die van kleding met 17,2% afnam. De online capaciteit van Tesco is meer dan verdubbeld, naar 1,5 mln tijdsvensters per week.
Bron: esmmagazine.com 

Retailomzet in eurozone met 4,4% gestegen
In augustus is de retailomzet van landen binnen de eurozone eurolanden met 4,4% toegenomen ten opzichte van juli. Bij alle EU-lidstaten samen steeg de retailomzet maand op maand met 3,8%. Augustus was tevens de maand waarin bij veel lidstaten de maatregelen tegen COVID-19 werden versoepeld. Dit blijkt uit statistieken van Eurostat, het officiële bureau voor de statistieken van de EU. IN juli daalde de retailomzet in de eurozonde met 1,8% en binnen de gehele EU met 1,2%. Jaar op jaar gezien steeg in augustus de retailomzet met 3,7% in de eurozone en met 3,5% in de EU.
Bron: ec.europa.eu 

Saoedi-Arabië: investeringsfonds in overleg voor LuLu-aandeel
Het door de Saoedi-Arabische overheid beheerde investeringsfonds Public Investment Fund (PIF) is in overleg om een aandeel in de retailer LuLu Group International te nemen. Volgens anonieme bronnen is PIF sinds vier tot zes weken geleden in gesprek met LuLu-oprichter Yusuff Ali. Het is vooralsnog onduidelijk hoe groot dit aandeel gaat zijn en of de gesprekken daadwerkelijk tot een gedeeltelijke overname gaan leiden, gezien het overleg zich nog in een pril stadium bevindt. 
Bron: reuters.com 

Asda na 21 jaar weer in Britse handen
Asda valt voor het eerst sinds 21 jaar weer officieel onder een Britse eigenaar. Op 2 oktober ging de voormalige eigenaar, het Amerikaanse Walmart, voor een bedrag van £ 6,8 mld (€ 7,4 mld) akkoord met een overname van het eigen meerderheidsbelang in de supermarktketen. De nieuwe eigenaren zijn de gebroeders Issa, samen met de financiële partner TDR Capital. Mohsin en Zuber Issa zijn twee miljardairs die onder andere de pompstationketen EG Group in handen hebben. Walmart was sinds 1999 de eigenaar van Asda. De retailgigant behoudt volgens de voorwaarden een minderheidsbelang in Asda en blijft een positie behouden in de raad van bestuur.
Bron: retailgazette.co.uk 

SPAR China opent drie nieuwe winkels in Shandong
SPAR heeft in september in China zijn winkelnetwerk uitgebreid met drie nieuwe vestigingen in de provincie Shandong. De drie nieuwe locaties betreffen hypermarkten, die toegespitst zijn op lokale consumenten. De winkels zijn verder voorzien van geavanceerde systemen voor traceerbaarheid en een wereldwijd netwerk aan leveringsketens. 
Bron: spar-international.com 

VK: Tesco introduceert opnieuw online thuisbezorging zonder plastic zakken of tassen
Tesco gaat opnieuw online bestellingen verzorgen, zonder gebruik te maken van plastic tassen. Aan het begin van de pandemie schafte de supermarktketen dit initiatief af, om zo in verband met COVID-19 beter de veiligheid van zowel de werknemer als de klant te garanderen. De Britse keten heeft nu echter plannen opgesteld om de optie om geen gebruik te maken van plastic tassen weer in te voeren, zodat het plasticverbruik kan worden teruggebracht.
Bron: falmouthpacket.co.uk 

Australië: Woolworths werkt met Spoon Guru
Woolworths is een samenwerkingsverband aangegaan met de Britse tech-startup Spoon Guru. Spoon Guru heeft technologie op basis van kunstmatige intelligentie ontwikkeld, waarmee online retailers bezoekers beter van dienst kunnen zijn met betrekking tot het uitkiezen van producten. Het systeem houdt door middel van machinaal leren en een database aan voedingsinformatie bij wat de voorkeuren van de klant zijn met betrekking tot smaak, gezondheidsoverwegingen en de eigen levensstijl. Naast Woolworths maken ook het Amerikaanse JET, het Nieuw-Zeelandse Countdown en in Nederland Albert Heijn gebruik van Spoon Guru.
Bron: retailworldmagazine.com.au 

VS: Weis Markets introduceert klantgerichte technologie
Weis Markets gaat gebruik maken van Visper, een nieuwe op klanten gerichte oplossing van het techbedrijf Birdzi. Visper geeft online mogelijkheden, waarmee consumenten meer mogelijkheden krijgen voor een meer persoonlijke benadering van de eigen vaste supermarkt. Visper heeft zichzelf bewezen als een middel om meer vaste klanten aan te trekken en zodoende zowel het winkelbezoek als de omzet te verbeteren. Binnenkort wordt Visper ook ingezet bij andere retailers, zoals Coborn’s en Niemann Foods.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Micro-dc levert producten van telers bij consumenten in Midwest
Enkele tientallen telers in de Midwest-regio leveren hun producten direct aan de eindgebruiker via een micro-distributiecentrum in Evanston, Illinois. Het distributiecentrum is actief onder de naam Village Farmstand en is goed van pas gekomen voor consumenten tijdens de pandemie. "We zijn een permanente retaillocatie, die werkt als een virtuele boerenmarkt", aldus eigenaar Matt Wechsler.
Bron: chicago.cbslocal.com 

VS: UNFI sluit overeenkomst van US$ 10 mld met Key Food Stores
United Natural Foods Inc. (UNFI) heeft als groothandelaar een overeenkomst gesloten met de supermarktketen Key Food Stores. UNFI zal de primaire leverancier worden van Key Food Stores, wat over tien jaar tijd tot een toename in omzet zal leiden van ongeveer US$ 10 mld (€ 8,5 mld). UNFI zal de supermarkten van Key Food Stores voorzien van zowel conventionele als biologische producten. Ook levert UNFI producten voor het huismerk van Key Food, Urban Meadow, naast producten uit het eigen huismerkassortiment van de groothandelaar.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Dollar Tree wil 25.000 werknemers voor het kerstseizoen
Dollar Tree is van plan om in de aanloop naar de kerstdagen meer dan 25.000 nieuwe werknemers aan te nemen. De nieuwe medewerkers worden ingezet bij zowel winkels als distributiecentra. Dollar Tree, dat ook de eigenaar is van de keten Family Dollar, zoekt zowel voltijds als deeltijds medewerkers. Enkele van de functies die moeten worden vervuld zijn winkelmanagers en kassamedewerkers.
Bron: reuters.com 

Publicatiedatum: