Lockdown leidde tot forse stijging van nieuwe producten in Europese foodretail

Op de Europese consumentenmarkt worden dagelijks gemiddeld 120 referenties gelanceerd. Het marktonderzoeksinstituut Nielsen meldt nu in haar Breakthrough Innovation Report dat in de eerste helft van dit jaar, toen in veel landen een gedeeltelijke of volledige lockdown van kracht was, dit gemiddelde met 46% steeg tot 175.

Volgens Céline Grena, directrice van Nielsen Europe, heeft de lockdown een grote impact gehad op de consument. “Het verbod op reizen en entertainment buitenshuis, maar ook gewoon de stress die de pandemie met zich meebracht, zijn een vruchtbare voedingsbodem geweest om op zoek te gaan naar nieuwe producten. De nieuwigheden waren één van de weinige dingen waarmee we onszelf eens konden verwennen."

Nielsen concludeert, op basis van de productlanceringen tussen augustus 2018 en juli 2020, dat succesvolle nieuwe artikelen vaak verwenproducten zijn. Daarnaast zijn bijna de helft van de winners te zoeken binnen het premiumsegment, dat overigens al enige tijd in snel tempo aan het groeien is. Toch wijst Nielsen erop dat het nu zaak wordt goed voeling te houden met de markt omdat de nabije toekomst zich kwetsbaarder aandient. Het wordt cruciaal goed te luisteren naar de consument en zich flexibel op te stellen bij de veranderingen in de consumentengewoonten.

Een ander succesrecept achter geslaagde lanceringen is de zogenaamde mindfulness. Er is een groeiende vraag naar duurzame producten van plantaardige oorsprong en veganistische producten. Maar het duurzaamheidsaspect is ook steeds belangrijker voor de verpakking. In Spanje geeft zelfs al 55% van de consumenten aan te zoeken naar biologische of natuurlijke producten. Meer dan 50% van de succesvolle innovaties mikken op de consument die een gezondere levensstijl wil. Bij de vorige editie was dat nog maar het geval voor 1 op de 4 producten.

Het Breaktrough Innovation team onderzocht dit jaar meer dan 50.000 nieuwe producten die de afgelopen twee jaar op de Europese markt gelanceerd werden (augustus 2018-juli 2020).

Bron: revistaaral.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven