Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl Nederland sluit zich aan bij anti verspillingsapp Too Good to Go

Groente- en fruitboxen van 2 kilo van 9 euro voor 2,99 euro

Tholen - Supermarktketen Lidl introduceert vandaag een nieuw initiatief om voedselverspilling tegen te gaan. Groente en fruit wordt via de app Too Good to Go in boxen aangeboden, 2 kilo voor 2,99. De box heeft een minimale waarde van 9 euro zegt Lidl.

De Too Good To Go app biedt dagelijks ‘magic boxen’ aan gebruikers aan met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten. Lidl sluit zich hierbij aan. Verder verkoopt de supermarktketen onder de noemer ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ op de laatste houdbaarheidsdatum verse producten vanaf 0.25 euro. Producten als kaas, brood en melk kosten 25 cent. Vlees, vis en vegaproducten worden verkocht voor 50 cent.

Het afgelopen jaar experimenteerde Lidl al in 24 filialen met deze nieuwe aanpak, onder de naam ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’. Het aanbieden van producten voor een ‘kwartje’ leidde gemiddeld tot een derde minder voedselverspilling per filiaal; het concept sloeg aan en laat veel potentie zien. Daarom rolt Lidl deze aanpak vandaag landelijk uit.

Quirine de Weerd, hoofd Corporate Responsibility & Relations bij Lidl: “Als efficiënt bedrijf houdt Lidl van nature niet van verspilling. Nu snijdt het mes aan twee kanten; klanten kunnen voor een kleine prijs goede producten kopen en daarmee zorgen ze er tegelijkertijd voor dat er minder eten wordt verspild. Door het Verspil mij niet-concept nu landelijk in te voeren ligt Lidl goed op koers om het algemene doel van 50% minder voedselverspilling al ver voor 2030 te behalen.”
Eerder sloot Lidl zich ook aan bij de stichting Samen tegen Voedselverspilling, die streeft naar 50 procent minder verspilling in de hele voedselketen in 2030. Dat is hard nodig. In de Nederlandse supermarktbranche wordt zo’n 180.000 ton voedsel per jaar weggegooid – en daarmee gaan ook de energie en vele grondstoffen verloren die zijn gebruikt voor de productie.


Toine Timmermans (Directeur Stichting Samen tegen Voedselverspilling): ‘’Gemiddeld komt 1,7% van het voedsel dat alle supermarkten aanbieden in de afvalstroom terecht, zo’n 200 duizend ton per jaar. Dit is een niet onbelangrijk deel van de 1,7 tot 2,5 miljard kilo die jaarlijks in Nederland wordt verspild. Het met flinke korting verkopen van producten kort tegen de houdbaarheidsdatum (via Verspil mij niet), is een heel effectieve manier om veel van dergelijke producten een goede bestemming te geven en verspilling te voorkomen. En een belangrijke stap voor Lidl om haar doelstelling om voedselverspilling minimaal te halveren in korte tijd te gaan realiseren”.

Consumenten verspillen zo’n 34 kilo per persoon per jaar. Daarom heeft Lidl samen met het Voedingscentrum tips opgesteld om voedselverspilling tegen te gaan. Denk dan aan bewaartips voor groente en fruit en hoe je op maat kan koken. Deze tips zijn online terug te vinden op www.verspilmijniet.nl.

Lidl werkt sinds 2013 intensief samen met Voedselbanken Nederland om groenten en fruit te doneren. In de winkels wordt de 30% kortingssticker gebruikt, op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Daarnaast maakt Lidl afspraken met leveranciers om bijvoorbeeld producten met afwijkende maten af te nemen bij abnormale weersomstandigheden.