De retail springt op de kar van de nieuwe trends na corona

Volgens het rapport “5 Retail Trends”, opgesteld door de Spaanse Vereniging van Fabrikanten en retailers (Aecoc), hebben retailers strategische beslissingen genomen om zich aan te passen aan de nieuwe, post-corona consumententrends. Zo heeft de sector er onder meer voor gekozen om het segment van gezonde en duurzame producten, het online kanaal en de thuisbezorging te versterken, maar ook om in te zetten op het aanbieden van afhaalmaaltijden en werk te maken van gemaksupermarkten.

Duurzaamheid en verse producten winnen aan belang, maar ook lokale producten. Daarom hebben bedrijven zoals Lidl besloten om hun aanbod van lokale producten in verschillende landen uit te breiden, zoals in Bulgarije, waar de supermarktketen in drie weken tijd een omzet van €1,1 mln. heeft gegenereerd met producten van kleine, plaatselijke telers en leveranciers.

Ook voedselketens zijn zich bewust geworden van het belang van online verkoop en thuisbezorging. Digitalisering wordt steeds belangrijker voor afzetketens, zo staat te lezen in het rapport van Aecoc. Zo heeft de Schwarz-groep, die eigenaar is van Lidl, een van de grootste e-commerceplatforms van Duitsland gekocht en heeft de voedselgigant Walmart een akkoord gesloten met het Canadese e-commerceplatform Shopify. De distributiesector is ook allianties aangegaan met bezorgbedrijven. In Spanje heeft Glovo bijvoorbeeld overeenkomsten getekend met Carrefour en Dia, in Dublin heeft Aldi een samenwerkingsverband met Deliveroo. Voorts heeft WhatsApp een digitaal betalingsplatform gelanceerd in Brazilië, net zoals WeChat dat al in China had gedaan.

De dienstverlening en het aanbod zijn ook gediversifieerd, zo merkt Aecoc op in het rapport. Walmart test een self-check-out winkel uit, in navolging en in de stijl van Amazon Go. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf Pick n Pay heeft aangekondigd de prijzen van essentiële artikelen te verlagen.

Spar heeft in Nederland het format Spar City Small gelanceerd, gericht op een jong en stedelijk publiek, met een aanbod aangepast aan elk moment van de dag en met de nadruk op gemaksproducten. Het pakt ook uit met de mobiele Spar mini, een 1-persoonswinkel van 18 m² die ook helemaal klaar is voor de 1,5 meter samenleving. Albert Heijn heeft dan weer aangekondigd het concept saladebar uit te rollen naar 100 winkels.

Bron: blueberriesconsulting.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven