Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuadoraans seizoen geel dragonfruit piekt over twee weken

In Ecuador worden zowel rood als geel dragonfruit jaarrond geteeld. Jimmy Castillo van Ecuabrok licht dit toe: "Voorheen werd er in Ecuador vooral geel dragonfruit geteeld, maar de voorbije twee tot drie jaar is de populariteit van rood dragonfruit onder telers flink toegenomen. Inmiddels bedraagt de verdeling geel en rood dragonfruit ongeveer 50/50."

Rood dragonfruit beleeft haar hoogseizoen van januari tot juni en het seizoen van geel dragonfruit kent drie tot vier pieken per jaar. "De volgende piek van geel dragonfruit vindt over ongeveer twee weken weer plaats," zegt Castillo. 

 

Aanvoer uit Florida drukt prijzen Ecuadoraans fruit
Voor Ecuabrok zijn de Verenigde Staten de voornaamste exportmarkt. "Wij verzenden ons dragonfruit ook naar Europa en Azië. Sinds kort is er ook belangstelling vanuit de Verenigde Arabische Emiraten, maar de Verenigde Staten blijven veruit ons grootste markt," legt Castillo uit.  

Momenteel is in Florida het hoogseizoen van rood dragonfruit aangebroken en dit drukt de prijzen. "Er wordt nog steeds fruit uit Ecuador geïmporteerd, maar in veel kleinere hoeveelheden, omdat Florida de Amerikaanse markt nu van product voorziet. Hierdoor zijn de prijzen gekelderd. Eerder dit jaar lagen de prijzen rond de €2,55, maar nu zijn ze gedaald naar €1,27. In deze tijd van het jaar neemt de vraag naar Ecuadoraans product af, omdat er lokaal product op de markt is. Toch is dit geen probleem, omdat het hoogseizoen van rood dragonfruit tot juni liep en onze beschikbare aantallen nu ook veel lager zijn," aldus Castillo. 

Vraag in de loop der jaren toegenomen
"De vraag naar zowel rood als geel dragonfruit is de laatste jaren toegenomen," vervolgt Castillo. "Er is veel vraag vanuit de Verenigde Staten en deze is de afgelopen jaren alleen maar verder toegenomen. We nemen ook aan diverse vakbeurzen deel om de aandacht op ons bedrijf en producten te vestigen," legt hij uit.

"60% van onze export van geel dragonfruit is bestemd voor de Verenigde Staten en voor rood dragonfruit ligt dit percentage op 90%. Het komt er dus op neer dat de Verenigde Staten onze voornaamste strategische partner zijn. Ecuabrok verzendt haar producten rechtstreeks naar distributeurs in Florida, Californië en New York. Deze nemen zowel rood als geel dragonfruit af en leveren dit aan de verschillende staten," vertelt Castillo.  

Goede aantallen dit jaar
Het piekseizoen van rood dragonfruit is voorbij en eindigde in juni. "Ondanks de pandemie hadden we een buitengewoon productief jaar met goede aantallen," vervolgt Castillo. "Gelukkig bleven de voor ons belangrijkste luchthavens open, zoals die in Miami. Aan het begin van de pandemie konden we gedurende een korte periode ons fruit niet verladen. We hebben het toen gedoneerd aan de lokale gemeenschap. Inmiddels is alles weer zoals vanouds en verloopt het verzenden voorspoedig." Ecuabrok exporteert haar dragonfruit zowel over zee als per luchtvracht, afhankelijk van de tijd van het jaar. 

De concurrentie op de dragonfruitmarkt neemt volgens Castillo toe. "Peru heeft veel dragonfruit aangeplant en begint nu ook met de export naar de Verenigde Staten. Het is afwachten wat voor effect dit de komende jaren op de markt zal hebben."

Dragonfruit is belangrijkste product voor Ecuabrok, maar het bedrijf teelt ook andere producten, waaronder citrus, papaja, gember en passiefruit. "De Verenigde Staten zijn een zeer belangrijke markt waar we langdurige samenwerkingen op kunnen bouwen, ons productportfolio uit kunnen breiden en zo direct en indirect werkgelegenheid kunnen blijven creëren voor onze telers en de hele export- en logistieke keten die hiermee samenhangt," zegt Castillo tot slot. 

Voor meer informatie:
Jimmy Castillo
Ecuabrok
+593 9 67926776
jcastillo@ecuabrok.com
www.ecuabrok.com