VK: Morrisons introduceert vierdaagse werkweek op hoofdkantoor
Morrisons gaat naar verluidt op het hoofdkantoor een vierdaagse werkweek introduceren. De voorwaarde voor deze werkweek is wel dat werknemers verplicht zijn om minstens een zaterdag per maand aan het werk te gaan. De vierdaagse werkweek is volgens The Yorkshire Post van toepassing op 1.500 medewerkers van zowel het hoofdkantoor in Bradford als het het kantoor in Coalville, dat gericht is op het kledingmerk Nutmeg. Door de nieuwe werkweek wordt het aantal wekelijkse werkuren verminderd van 40 uur naar 37,5 uur. In plaats van dat er per dag 9 uur wordt gewerkt, wordt er over vier dagen 8 uur per dag gewerkt plus 6 uur op de maandelijkse extra zaterdag.
Bron: retailgazette.co.uk
Auchan werkt in vier landen samen met Glovo
Na een pilotfase in Oekraïne heeft Auchan Retail een overeenkomst voor samenwerking getekend met het thuisbezorgplatform Glovo. De overeenkomst betreft het opzetten van thuisbezorgservies in de vier Europese landen, namelijk Spanje, Portugal, Polen en Oekraïne. Volgens Auchan zal de samenwerking het online bereik van de supermarktgroep in deze landen verbeteren. Glovo zal dankzij Auchan zijn positie als lokale marktleider op het gebied van thuisbezorging kunnen versterken. Klanten van Auchan in de genoemde Europese landen kunnen via het platform van Glovo online bestellingen plaatsen. Winkelmedewerkers van Auchan stellen vervolgens de bestelling samen, waarna bezorgers van Glovo binnen een uur de bestelling aan huis leveren.
Bron: kamcity.com
Carrefour opent hypermarkt in Andorra
Carrefour heeft plannen bekend gemaakt voor zijn eerste hypermarkt in Andorra. De Franse supermarktgroep heeft via Carrefour Partenariat International een franchiseovereenkomst getekend met Groupe Pyrénées, de grootste commerciële onderneming van de dwergstaat. De winkel krijgt een oppervlak van 6.000 vierkante meter en zal in september in bedrijf gaan. De locatie komt in combinatie met een restaurant van de keten Bon Appétit en een groot aantal andere dienstverleningen. In de komende twee jaar zal Groupe Pyrénées met Carrefour samenwerken aan de ontwikkeling van andere winkels in Andorra.
Bron: esmmagazine.com
VK: Poundland onthult e-commerce-pilot
Poundland heeft een nieuw programma voor reorganisatie aangekondigd. Onder het plan worden verschillende veranderingen doorgevoerd voor winkels, prijzen en het algehele aanbod van de keten. Ook zal Poundland een pilotproject op het gebied van ecommerce inzetten. De discountketen heeft aangegeven dat de transformatie van het bedrijf hopelijk zal helpen bij het economisch herstel van Britse stadscentra, nu het Verenigd Koninkrijk weer overeind krabbelt uit de lockdown.
Bron: retailgazette.co.uk
Italië: Maiora reserveert € 70 mln voor investeringen
De Italiaanse lokale supermarktketen Maiora wil in 2020 € 70 mln investeren in nieuwe winkels, renovaties van oudere winkels en in de uitbreiding van e-commerce. Voor dit jaar zijn zes nieuwe winkels gepland, waaronder een Eurospar in Pescara die onlangs al in bedrijf is gegaan. Binnenkort wordt een Interspar geopend in Silvi Marina, vlakbij Teramo. In totaal worden dit jaar 20 oudere winkels gerenoveerd. Onlangs werd een Interspar in Scalea vlakbij Cosenza heropend. Inmiddels zijn de werkzaamheden voor renovatie begonnen bij een Despar-locatie in Lamezia Terme in de buurt van Catanzaro.
Bron: esmmagazine.com
Britse online supermarktomzet stijgt met 92%
In de periode van vier weken tot 12 juli is de omzet van het Britse online supermarktsegment jaar op jaar gestegen met 92%. De omzet steeg iets sneller dan in de vier weken voor de genoemde periode, ondanks dat in diezelfde periode de regels omtrent de lockdown zijn versoepeld. Statistieken van Kantar laten zien dat e-commerce nu een aandeel binnen de gehele Britse supermarktsector heeft van 13%. In maart was dit aandeel nog 7,4%. De cijfers illustreren hoe tijdens de coronacrisis supermarktketens zich meer hebben ingezet voor online thuisbezorging. In de periode van 12 weken tot 12 juli is de omzet bij fysieke supermarkten gestegen met 16,9%, wat het snelste groeitempo is geweest sinds 1994.
Bron: essentialretail.com
Meer e-commerce in Hong Kong door COVID-19
De e-commercesector van Hong Kong haalt voordeel uit de situatie rondom de uitbraak van het coronavirus. Meer consumenten wijken uit naar online retailkanalen, om zo besmetting met COVID-19 te vermijden. De groei van de lokale markt wordt door het onderzoeksbureau GlobalData voor de periode van 2019 tot 2024 geraamd op jaarlijks 9,9%. Hierdoor zal de e-commerce in Hong Kong met 2024 een waarde hebben van ongeveer HK$ 226 mld (€ 25,5 mld). Volgens GlobalData zal tijdens dit jaar de omzet van e-commerce sterk toenemen met 13,4%.
Bron: theasset.com
Denemarken: Coop doneert voedseloverschot
Coop gaat in Denemarken samenwerken met Stop Spild Lokalt om meer voedseloverschotten te doneren, zodat voedselverspilling beter wordt tegengegaan. Stop Spild Lokalt is een organisatie van vrijwilligers, dat overgebleven levensmiddelen van supermarkten distribueert over de rest van Denemarken. De samenwerking met Coop houdt in dat de supermarktketen op regelmatige basis het overschot van 200 winkels aan Stop Spild Kalt doneert.
Bron: esmmagazine.com
SPAR Zwitserland breidt uit met winkel in Klosters
Aan het begin van juli heeft SPAR in het noordoosten van Zwitserland zijn eerste vestiging geopend in Klosters. De vestiging betreft een ruime, klantvriendelijke buurtwinkel in een populair toeristengebied, dat onderdeel is van het bekende skiresort Davos. Het assortiment bestaat uit verschillende lokale en regionale specialiteiten en een uitgebreid aanbod aan versproducten.
Bron: spar-international.com
Finland: Kesko heeft groei in maandomzet van 10,1%
De Finse retailer Kesko heeft in juni een toename in omzet behaald van 10,1% tot € 1,02 mld. De vergelijkende winkelomzet steeg met 12,6%. De supermarktafdeling van Kesko behaalde een omzet van € 511,0 mln, wat ten opzichte van juni 2019 een toename was van 11,3%.
Bron: esmmagazine.com
VK: Walmart wil opnieuw Asda verkopen
Walmart is opnieuw begonnen met onderhandelingen om een meerderheidsbelang in de Britse supermarktketen Asda van de hand te doen. Eerder werden plannen hiervoor tijdelijk stopgezet wegens de uitbraak van COVID-19. In februari had Walmart al aangegeven dat er verschillende mogelijke investeerders gevonden waren voor de overname van de keten. Vorig jaar waren er plannen om Asda over te dragen aan de concurrerende supermarktketen Sainsbury's. Dit plan werd echter gedwarsboomd door de Britse mededingingsautoriteit wegens zorgen over te hoge prijzen voor consumenten. Volgens een woordvoerder van Walmart is nu de tijd rijp voor nieuwe onderhandelingen.
Bron: bbc.com
VS: Lowes Foods promoot versafdelingen in nieuwe campagne
Lowes Foods is begonnen met een nieuwe marketingcampagne onder de naam Choptober. De marketingcampagne benadrukt hoe bij versafdeling ter plekke verse groente en fruit worden gesneden en verpakt voor klanten. De reclame van de campagne maakt gebruik van humor, door fictieve blessures zoals "uienogen" of "guacamole-elleboog" te illustreren in een context die meer wegheeft van een advocatenbureau, compleet met nep-noodlijn voor directe juridische assistentie. Het concept achter de campagne is ontwikkeld door het in New York gevestigde marketingbureau Walrus. De campagne zal zes weken lang tijdens de zomer te zien zijn.
Bron: grocerydive.com
Aldi opent meer dan 70 winkels in VS
Aldi is van plan om voor het einde van dit jaar meer dan 70 winkels te openen. Door de uitbreidingsplannen worden voor het eerst Aldi-locaties geopend in de omgeving van Phoenix, Arizona. Ook worden winkels aan de huidige netwerken in New York, Texas, Kansas en Californië toegevoegd. Ook is Aldi van plan om een nieuw regionaal hoofdkantoor en distributiecentrum te openen in Loxley, Alabama, dat in 2021 in bedrijf moet zijn. De faciliteiten in Loxley moeten de verdere groei van Aldi in het zuiden van Alabama, Louisiana en Florida ondersteunen. De Amerikaanse tak van Aldi is in 1976 van start gegaan en valt onder het Duitse Aldi Süd.
Bron: cnbc.com
Walmart investeert $ 3,5 mld in Canada
Walmart Canada heeft een investering voor de komende vijf jaar aangekondigd van CA$ 3,5 mld (€ 2,3 mld). Het kapitaal wordt gebruikt om tot significante groei te komen en om zowel de online als fysieke winkelervaring simpeler, sneller en makkelijker te maken. De investering heeft gevolgen voor elk onderdeel van de bedrijfsvoering. Uiteindelijk wil Walmart Canada komen tot een snellere online dienst, twee nieuwe distributiecentra, de ontwikkeling van verbeterde winkelformats en meer moderne digitale middelen waarmee medewerkers klanten beter van dienst kunnen zijn.
Bron: newswire.ca