Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe Rewe en Edeka hun klanten bedriegen

Het tv-programma Markencheck van de Duitse tv-omroep ARD heeft de Duitse supermarktketens Rewe en Edeka aan een test onderworpen. Vergeleken bij discounters als Aldi en Lidl horen Rewe en Edeka tot de iets duurdere supermarkten van Duitsland - en dat met succes. Met hun voordelige merken 'Ja!' en 'Gut und günstig', maar vooral met merkproducten en delicatessen van hun eigen merk zijn ze uitgegroeid tot de twee leidende ketens in Duitsland. Maar schuilt er achter de hogere prijzen ook een betere kwaliteit? Of betaalt men alleen voor de verpakking en marketing, terwijl de inhoud hetzelfde is? Dat heeft ARD getest.
 
Qua prijs zijn Rewe en Edeka niet altijd duurder dan hun vermeende goedkope concurrenten. Een winkelmandje met 15 verschillende merkproducten is bij Lidl weliswaar het goedkoopst, maar als de klant dezelfde producten bij Rewe koopt, is hij ook maar 1,50 euro meer kwijt. Het verschil wordt nog minimaler wanneer men de goedkope eigenmerken van Rewe en Edeka met discountproducten vergelijkt. Er is namelijk in feite geen verschil. Wie dus prijsbewust boodschappen wil doen, hoeft niet per se naar een discounter.
 
Ondanks de reclamebeloftes zijn de producten van Rewe en Edeka qua kwaliteit echter helemaal niet beter dan de producten van discounters, zo blijkt uit de test. Groenten en fruit van deze twee ketens blijven net zo lang vers als die van discounters. De geteste veldsla van Edeka zorgde zelfs voor een totale afgang, want deze was bij aankomst in het laboratorium al niet meer vers. Ook de kwaliteit van het vlees, getest in verschillende prijscategorieën, verrast. Tussen verpakte vleeswaren en producten van de versafdeling zijn er nauwelijks kwalitatieve verschillen. De reden: voor beide productsoorten wordt gewoon altijd hetzelfde vlees gebruikt. Het wordt alleen anders toebereid. De prijsverschillen laten zich daarmee echter niet rechtvaardigen.
 
Qua fairness mag er bij beide supermarktketens eveneens nog een en ander veranderen. Rewe maakt weliswaar reclame met het eigen duurzaamheidslabel 'Pro Planet', maar verzekeren dat groenten en fruit ook van duurzame plantages stammen, kan het bedrijf vanwege het grote aantal leveranciers en de grote inkoophoeveelheden niet. De verpakkingsbedrijven ontvangen de producten van telers uit bijvoorbeeld Spanje die onderbetaalde oogsthulpen en dagloners in dienst hebben. Velen van hen leven in sloppenwijken of huttendorpen. Maar ook de arbeidsomstandigheden in Duitsland zelf blijken bij zowel Rewe als Edeka niet optimaal. Zo blijkt uit de test dat er zo nu en dan sprake is van uitbuiting in arbeidsverhoudingen op de grens van legaliteit.
 
Conclusie: het betere gevoel waarmee veel consumenten bij Rewe en Edeka hun boodschappen doen, kan met name dankzij de testresultaten op het gebied van kwaliteit en fairness snel vervliegen.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer