Haven Kaapstad beweert terug te zijn op 70% van capaciteit

Rederijen vermijden haven Kaapstad steeds vaker

Een aantal grote rederijen vermijdt de haven van Kaapstad vanwege de grote vertragingen als gevolg van de Covid-19-crisis. Business Insider verwijst naar documenten van grote rederijen zoals MSC, ONE en CMA CGM, waarin deze hun zorgen uiten over de toenemende congestie in de haven.

Zowel MSC als ONE hebben Kaapstad uit hun grootste Europese vaarroute geschrapt en CMA CGM is begonnen met het in rekening brengen van extra toeslagen voor het afleveren van vracht in deze haven. 

Verklaring Transnet 
Dinsdag jongstleden publiceerde Transnet een verklaring waarin zij aangeeft diverse stappen te hebben genomen om haar capaciteit te verhogen. Oscar Borchards, terminalmanager in de haven van Kaapstad, sprak over de implementatie van nieuwe maatregelen om weer terug te komen op volledige capaciteit na de vertragingen als gevolg van de Covid-19-beperkingen. 

Borchards gaf toe dat de capaciteit in de haven bij aanvang van de lockdown eind maart slechts 40% bedroeg. Deze lage capaciteit zou volgens hem het gevolg zijn geweest van Covid-19-besmettingen onder het havenpersoneel. 

Hij voegde eraan toe dat er sindsdien strenge veiligheidsmaatregelen zijn getroffen, waaronder social distancing. De haven heeft ook speciale maatregelen genomen om de achterstanden weg te werken, die ertoe hebben geleid dat vracht wekenlang aan boord van schepen bleef. Hij benadrukte het belang van een goede samenwerking met klanten en een efficiënte planning. 

De haven heeft volgens Borchards ook nauw samengewerkt om de wachttijden voor het aan en afmeren van schepen te beperken en is gestart met een wervingsprogramma en het organiseren van trainingen. 

 

Bron: capetalk.co.za

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven