Waalse aardappeltelers starten eigen chipsmerk 'Les Chips de Lucien'

"Op elke ton aardappelen die we verkopen verliezen we 95 euro"

Drie Waalse aardappeltelers zochten een nieuwe markt voor hun pover betaalde aardappelen. Hun artisanaal Belgische chipsmerk Les Chips de Lucien - vernoemd naar hun Vlaamse grootvader - ligt nu in 500 Carrefours, Delhaizes en Intermarchés. ‘Op elke ton verkochte aardappelen verloren we 95 euro. Er moest iets gebeuren.’

De telers Thomas Cnockaert, Stany Obin en Antoine Van den Abeele leveren normaal 22.500 ton aardappelen aan de fritesindustrie. Naast de wens om hun producten meer zichtbaar te maken was er ook een economische noodzaak om hun producten op een unieke manier te vermarkten. "De prijs staat op 30 euro per ton. Op elke ton die we verkopen, verliezen we 95 euro. Er moest iets anders komen."

'We verbouwen op onze 500 hectaren samen elk jaar 22.500 ton aardappelen. Die leveren we aan grote producenten van diepvriesfrieten: Lamb Weston, Farm Frites, McCain, Ecofrost en Agristo. Als teler blijf je altijd anoniem. Nooit krijg je feedback over je product. Dat wilden we anders," aldus Thomas. 

Klik hier voor het hele artikel van De Tijd


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven