Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Over twee jaar is aanplantprogramma voltooid

De volumes Ambrosia appelen uit Nieuw-Zeeland blijven toenemen

De Nieuw-Zeelandse telers verwachten dit jaar hogere volumes van Ambrosia appelen omdat de jaar-op-jaar groei van het ras blijft toenemen. Heartland Group is verantwoordelijk voor de marketing van het merk en Brendon Osborn, general manager of Sales & Marketing, zegt dat met het koele zomerweer de kleur van Ambrosia er over het algemeen erg goed uitziet.

Osborn: "Op basis van wat we de afgelopen jaren hebben geleerd, hebben we een aantal van de teeltmethoden veranderd om de kwaliteit te verbeteren en de eerste resultaten zijn zeer verheugend aangezien de kwaliteit is verbeterd en de Ambrosia appel dit jaar steviger en iets zoeter is."

"De overweldigende vraag die we hebben voor Ambrosia is uitzonderlijk, zowel nationaal als internationaal. De komende jaren zullen de volumes blijven toenemen naarmate de nieuwe aanplantprogramma's, die in de afgelopen vijf jaar zijn uitgevoerd, de volledige productie beginnen te bereiken en de laatste bomen in de komende twee jaar worden geplant. De vraag om Ambrosia te mogen planten is ook overweldigend omdat telers zich realiseren dat het een prachtige appel is."

Zoals in de meeste bedrijven over de hele wereld had het coronavirus een dramatische impact op de pluk, de verdere verwerking en de verkoop, maar Osborn is blij dat de telers en het personeel van het bedrijf de appeloogst zonder veel impact op de kwaliteit van het fruit hebben kunnen doorstaan.

"De noodzaak van sociale distantie in het pakhuis resulteerde in een lagere productie en hogere kosten," zegt Osborn. "Nu Nieuw-Zeeland sinds 22 mei geen nieuwe gevallen van coronabesmetting meer heeft gehad, zijn de beperkingen opgeheven en is de productie in de verpakkingsfaciliteit weer als normaal. Sinds begin maart was de vraag in Azië traag of was hij er helemaal niet, afhankelijk van het land, terwijl de vraag van de detailhandelaren wereldwijd bijna nihil was. In het algemeen heeft het virus ertoe geleid dat de consument zijn eetpatroon heeft herzien en aangezien appelen een uiterst gezond voedingsmiddel zijn, zal dit hopelijk helpen om de consumptie te verhogen.”

De oogst van Ambrosia begint tegen het einde van de Royal Gala oogst en dit jaar is Ambrosia de grootste appelsoort van Heartland qua volume, vóór Mariri Red en Royal Gala.

"Voor Heartland verkopen wij Ambrosia aan heel Azië, Canada en Nieuw-Zeeland," vervolgt Osborn. "De markten in Azië die momenteel het hoogste groeiniveau laten zien, zijn China, Vietnam en Thailand, zelfs met de vertraging als gevolg van coronapandemie. Thailand en Vietnam waren de eerste landen die Ambrosia kochten en beide landen hebben de afgelopen jaren een uitstekende groei laten zien, die wordt geleid door grote retailers in heel Vietnam en bij Central Foods in Thailand."

"Buiten Azië hebben we ook een sterke vraag in Canada, waar het ras zijn oorsprong vindt. Verse Nieuw-Zeelandse Ambrosia heeft een grote knapperigheid en een vergelijkbare uitstraling en smaak als Canadese Ambrosia en vult daarom een gat in de Canadese markt tussen het einde van de ene Canadese oogst en het begin van de volgende. Heartland verkocht in 2008 voor het eerst Ambrosia in Nieuw-Zeeland en de vraag naar Ambrosia is sindsdien elk jaar toegenomen. Op dit moment zijn we in staat om de Nieuw-Zeelandse markt te bevoorraden gedurende ongeveer 8 maanden, en elk jaar proberen we verder te gaan. De vraag neemt toe, maar helaas kunnen we nu nog niet genoeg appelen leveren."

Heartland heeft in totaal 10 Ambrosia-telers tegen de tijd dat de aanplant is voltooid. Dit kleine aantal telers zorgt voor een gecontroleerde productieketen met als doel om een appel te telen met een constante superieure kwaliteit.

Een van de belangrijkste verkoopkenmerken van de appel is volgens Osborn zijn tweekleurige uiterlijk, waardoor hij zich op het schap onderscheidt van alle rode appels die vandaag de dag worden aangeboden.

"Ambrosia is een appel die zich onderscheidt door zijn verrassende mix van smaak en zoetheid, waardoor hij over de hele wereld geliefd is, samen met zijn knapperige textuur. We moeten niet vergeten dat het een tweekleurige appel is, met een lichtgroene kleur op de achtergrond en een mooie, levendige rode kleur op de voorgrond. De Nieuw-Zeelandse Ambrosia heeft ook een sterke rode streep over de hele appel, besluit Osborn.

Voor meer informatie:
Brendon Osborn
Heartland Group
+64 3 544 9155
info@luvyafruit.com
www.luvyafruit.com

Publicatiedatum: