Coronacrisis doet consumentenprijzen fruit met 3% stijgen

In maart werden brood, aardappelen, eieren, rundvlees, varkensvlees en pluimveevlees duurder voor de Nederlandse consument. De prijs van zuivel en groenten bleef nagenoeg gelijk. Over de maanden februari en maart stegen de prijzen van pluimveevlees en fruit met 3%, van tafelaardappelen met meer dan 5% en de prijs van varkensvlees met 10%. De prijsstijgingen hebben te maken met de toegenomen vraag in de detailhandel. De vraag uit de horeca is stilgevallen door de lockdown waarmee de coronabesmetting wordt bestreden.

Terwijl consumenten in de winkels meer betaalden, zagen aardappeltelers en veehouders die rundvee verkopen hun opbrengstprijzen met respectievelijk 11% en 4% dalen vanwege een sterk verminderde buitenlandse vraag. De sector fritesaardappelen heeft te kampen met een wereldwijd ingestorte vraag. Ook de melkprijs af boerderij stond in maart al onder druk. In de maartcijfers van de ketens voor pluimveevlees en varkenssector zijn de effecten van de coronacrisis nog niet zichtbaar. Het wereldwijde hamsteren door consumenten van tarwebloem heeft een positieve impuls gegeven aan de prijs af boerderij.

Dit blijkt uit de tweemaandelijkse toelichting op de voedselprijzenmonitor van Wageningen Economic Research en CBS. Vanaf deze update is de index van producentenprijzen gebaseerd op de binnenlandse afzet. Voorheen werd de index van het totaal van de afzetprijzen inclusief export gebruikt. De producentenprijzenindex van de binnenlandse afzet is een betere indicator voor de prijsontwikkeling in de Nederlandse ketens.

Bron: Agrimatie Wageningen University & Research


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven