De online service van Spaanse supermarkten bezwijkt onder de lawine van bestellingen

Wie een dezer dagen voeding online wil bestellen in Spanje, heeft met menig probleem af te rekenen: websites die crashen, artikels die niet voorradig zijn, gebrek aan beschikbare tijdssloten voor de levering, vertraging bij de levering en zelfs virtuele wachtrijen.

De ongeziene toename van de online bestellingen bij supermarkten gedurende de afgelopen dagen maakt het de consument heel moeilijk zijn aankopen via internet te regelen, ondanks de recente investeringen in dit verkoopkanaal.

Zowel op maandag als dinsdag was de website van hypermarkt Alcampo niet beschikbaar vanwege "onderhoudswerkzaamheden". Bij Carrefour werkt men met een virtuele wachtrij, waarbij de consument soms tot een uur geduld moet hebben om te kunnen beginnen met het vullen van z’n winkelkarretje.

Geen tijdssloten voor de levering beschikbaar
In Madrid, een van de Spaanse regio's waar de online retail het best ontwikkeld is, heeft supermarkt DIA geen vrije tijdssloten meer voor de levering binnen de eerste zeven dagen. De consument kan wel de bestelling zelf komen afhalen in de winkel.

De drive-thru optie van retail El Corte Inglés loopt zeer vlot, zo laat het bedrijf weten. Toch werkt de website eerder traag door de vele bezoeken en is de thuisbezorging in Madrid al volzet tot dinsdag 31 maart.

Mercadona was de eerste die zijn online service in de hoofdstad stillegde zodra het de lawine aan klanten op zich zag afkomen. Zelfs pure online supermarkten zoals Lola Market hebben het niet onder de markt om alles te kunnen bolwerken.

De supermarkten steken Amazon voorbij in voedingswaren
De adviesbureaus Nielsen en Kantar bevestigen in hun meest recente rapporten dat de internetaankopen bij supermarktketens fors zijn toegenomen. Vele huishoudens proberen dit systeem nu voor het eerst uit, zodat de experts denken dat er voor dit kanaal een flinke groeimarge is weggelegd. Tot nu toe groeide het wel jaar op jaar, maar het marktaandeel bleef toch vrij beperkt.

Een andere recente studie, die aan het begin van deze maand gepubliceerd werd door de werkgeversvereniging Aecoc en rekening hield met gegevens van 10.000 consumenten, onthulde dat Carrefour en Mercadona de leiders in de online retail zijn in Spanje, nog voor Amazon.

De Amerikaanse webwinkel gigant heeft aangekondigd dat het 1.500 personen zal aanwerven voor de distributiecentra in Spanje om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen, ook al wenst het die groeicijfers niet vrij te geven. Amazon deelt mee dat het momenteel de voorrang geeft aan de inkoop van basisproducten.

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven