Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem van Leuveren, Mandersloot:

"Efficiënte distributie dankzij uitgebreid wagenpark én netwerk van logistieke hubs door heel Centraal-Europa"

Tholen - Met een vloot van 200 vrachtwagens en naast de hoofdlocatie in Nederland drie hubs in Polen, twee hubs in Tsjechië, één in Hongarije en één in Roemenië waar vandaan ook de Slowaakse en Bulgaarse markt wordt bediend, behoort Mandersloot bij de marktleiders in het geconditioneerde groupagevervoer richting Centraal-Europa.

"Het voordeel van de verschillende depots is dat we lokaal aanwezig zijn en de taal van de klant spreken, terwijl er in alle landen wel een vestigingsmanager vanuit Nederland actief is. Waar nodig kunnen we direct probleempjes met een bepaalde vracht oplossen en we bieden ter plekke diensten als stickeren, verpakken, ompakken, documentatie en kwaliteitscontroles aan", vertelt Willem van Leuveren. 


Willem van Leuveren

Laatste mijl
Mandersloot is flexibel en vervoert naast AGF onder meer vlees, bloemen, planten, diepvriesgoederen en zogeheten high value cargo. "Bij nagenoeg alle retailers in de genoemde Centraal-Europese landen zijn we klant aan huis. We kunnen dan ook zeer scherpe tarieven hanteren voor de retail", vertelt Willem van Leuveren.

"Veelal crossdocken we de Nederlandse producten in ons logistiek centrum in Scherpenzeel. Voor 20.00 uur 's avonds moeten de wagens op weg zijn naar onze hubs, die allemaal geconditioneerde opslagruimte hebben, zodat de lading de volgende dag uitgeleverd kan worden aan de Oost-Europese klanten. Daarvoor hebben we transport in huis van bestelwagens tot LZV's, want we zijn ook actief in de stadsdistributie en kunnen zo ook de laatste mijl verzorgen. Al met al gaan onze activiteiten veel verder dan het transport van A naar B."

Afgelopen najaar zette het bedrijf een belangrijke stap met het behalen van het IFS Logistics-certificaat. "Dit betekent voor ons niet alleen een veiligheidssysteem voor het transport en crossdocken van voedselgerelateerde producten, maar is het een systeem waarin wij op alle fronten de kwaliteit van elk geconditioneerd product kunnen waarborgen", vertelt Willem. "Ook voor de klant is hierdoor het één en ander veranderd. Konden ze voorheen kiezen uit diverse temperatuurranges, nu kan er alleen gekozen worden tussen een viertal verschillende setpoints voor LTL transport te weten -20°C, +2°C, +10°C en +16°C. Wij rijden deze temperaturen op een continu basis, zodat er minder sprake is van temperatuurschommeling tijdens transport."

Als belangrijkste uitdaging noemt Willem het aantrekken van gekwalificeerde chauffeurs. "Daarbij maken we het ons ook niet makkelijk, want we rijden altijd met chauffeurs uit het land van herkomst, dus vanuit Polen met Poolse chauffeurs en vanuit Nederland met Nederlandse chauffeurs." Hij verwacht niet dat het wegtransport naar deze landen vervangen zal worden door andere modaliteiten. "Daar is het netwerk in Centraal-Europa niet geschikt voor. Bovendien geldt in onze handel: hoe verser, hoe beter en dan is de vrachtwagen nog altijd het snelste transportmiddel."

Webportaal
Automatisering is een speerpunt voor Mandersloot. "Ons webportaal is beschikbaar voor alle klanten, zodat ze 24 uur per dag hun lading kunnen traceren en documenten kunnen inzien. Inmiddels maakt 80% van onze klanten hier gebruik van. Ook sturen we onze key-accounts wekelijks een performance rapport, maar daarbij vinden we het belangrijk om pro-actief naar de klant te communiceren. Er kan altijd wat gebeuren waardoor de vracht vertraagt, maar als je de klant voor bent, dan kun je werken aan een oplossing", vertelt Willem.

"Ook verzamelen we veel data. We werken met een hightech plansysteem, waarbij ik verwacht dat binnen enkele jaren het gros van de planning automatisch zal gebeuren. Ik denk overigens niet dat de menselijke factor overbodig wordt, maar het plannen wordt op deze manier wel een ander vak. Vroeger kenden de planners alle postcodegebieden uit hun hoofd. Vandaag de dag moeten ze veel meer systeemmatig denken. Daarom zetten we ook in op de nodige educatie en training."

"Daarbij blijft Mandersloot een echt familiebedrijf. In 1964 is het opgericht door Teuni en Wuf Mandersloot. Momenteel wordt de directie gevoerd door Ronald en Marjon Mandersloot en ook de derde generatie is al bij het bedrijf betrokken", aldus Willem. "Duurzaamheid hebben we hoog in het vaandel staan. Dit jaar hebben we zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van ons hoofdkwartier in Scherpenzeel, voor volgend jaar staat de aanschaf van LNG-trucks op de planning."

Voor meer informatie:
Willem van Leuveren
Mandersloot
t Zwarte Land 10
3925 CK Scherpenzeel
+3133-2776444
Sales@mandersloot.eu 
www.mandersloot.eu