Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morrisons en Tesco verhuren parkeerplaatsen

Italië: Esselunga heeft 2,9% meer jaaromzet
De Italiaanse supermarktketen Esselunga had in zijn fiscaal jaar 2019 een omzet van €8,14mld. Jaar op jaar is dat een toename van 2,9%. Het resultaat kwam tot stand door het openen van nieuwe filialen, de online activiteiten van de keten en de introductie van een nieuw programma voor maaltijdbonnen. De bruto winst steeg jaar op jaar met 8,3% en kwam daarmee neer op €675,5mln. De netto winst nam toe met 3,1% tot €250,8mln. Esselunga zat met zijn prijzen 3% onder het gemiddelde van de Italiaanse markt. De prijsdeflatie stond op 0,1%. Esselunga bood in 2019 kortingsacties aan met een totale waarde van meer dan €1,5mld. In het vorige fiscaal jaar was €80mln.
Bron: esmmagazine.com 

Kosovo: Viva Fresh breidt winkelnetwerk uit
De in Kosovo gevestigde supermarktketen Viva Fresh gaat met financiële hulp van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) zijn netwerk uitbreiden. De keten heeft in Londen tijdens de Western Balkans Investment Summit van de EBRD een overeenkomst getekend voor een investering van €10mln. De winkels die door middel van deze investering worden gefinancierd worden geopend in zowel Kosovo als in het noorden van Macedonië. Dankzij deze uitbreiding wordt de groei en ontwikkeling van de retailsector in Kosovo en het westelijke deel van de Balkan gestimuleerd. Als onderdeel van de overeenkomst hebben beide partijen ingestemd met een uitvoerig plan om meer waarde te creëren, dat mede tot stand moet komen door middel van ondersteuning van het Enterprise Expansion Fund (ENEF).
Bron: retail-insight-network.com 

Ahold-Delhaize publiceert jaarverslag 2019
Ahold-Delhaize heeft zijn jaarverslag voor 2019 bekend gemaakt. Het jaarverslag zal nader worden toegelicht tijdens de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders, dat op 8 april plaats zal vinden. Volgens het rapport behaalde Ahold-Delhaize in 2019 een netto omzet van €66,3mld, tegenover de €62,8mld van 2018. Daarmee staat de omzetgroei op 5,5% (op 2,3% tegen een constante wisselkoers). Het bedrijfsinkomen kwam neer op €2,8mld. Ten opzichte van 2018 is dit een geringe toename van 0,6%. Bij een constante wisselkoers zou dit echter een afname van 2,6% zijn geweest. Het winstmarge nam ten opzichte van 2018 iets af, van 4,4% in 2018 tot 4,2% in het afgelopen jaar. De netto winst daalde jaar op jaar met 0,8%, van €1,78mln in 2018 tot €1,77mln in 2019. Bij een constante wisselkoers zou de netto winst zijn gedaald met 3,8%.
Bron: aholddelhaize.com 

Minder omzet bij Woolworths door Australische bosbranden
Woolworths, de grootste supermarktketen van Australië, had in zijn eerste halfjaar een toename in winst dankzij een aantal promotieacties. Het bedrijf heeft echter wel een waarschuwing gegeven voor een verminderde omzet. De aanhoudende droogte en de bosbranden van de afgelopen periode hebben geleid tot een verslechterde kwaliteit van AGF bij de vestigingen van Woolworths. Ook moet het bedrijf nog steeds achterstallig loon uitkeren, dat tot bijna tien jaar terug loopt. Hierdoor heeft Woolworths te maken met een kostenpost van bijna AU$400mln (€244,5mln).
Bron: reuters.com 

99 Speedmart van start in Singapore
De Maleisische buurtwinkelketen 99 Speedmart heeft drie winkels geopend in Singapore. In Maleisië heeft de keten een netwerk van meer dan 1.500 winkels. De buurtwinkels van 99 Speedmart variëren in omvang van 250 tot 500 vierkante meter. Het succes van de winkelketen is met name gebaseerd op de lage prijzen, de goede zichtbaarheid van de winkels en het assortiment aan topmerken. Naar verluid volgen de nieuwe vestigingen in Singapore dezelfde strategie als in Maleisië.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zuid-Afrika: Shoprite vormt joint venture met  Equities Property fund
Het Zuid-Afrikaanse Shoprite Holdings gaat zijn distributiecentra en onontwikkelde stukken terrein onder een nieuwe joint venture plaatsen. De joint venture wordt opgezet in samenwerking met Equities Property Fund. De vaste activa van Shoprite die onder deze samenwerking zullen vallen worden qua waarde geraamd op 2mld rand (€118,9mln). Shoprite heeft een netwerk van meer dan 2.800 winkels verspreid over Afrika. Het bedrijf wil desinvesteren in de vaste activa om de balans te verbeteren. De betreffende distributiecentra en stukken grond bevinden zich in de Westkaap in Brackenfell en in Centurion in Gauteng.
Bron: reuters.com 

Spanje: Masymas Supermarket breidt uit 
De Spaanse supermarktketen Masymas, dat in handen is van het moederbedrijf Pedreguer (Alicante) Juan Fornés van Fornés SA, gaat uitbreiden in Valencia, Costa Blanca en Murcia. In het komende jaar worden drie nieuwe supermarkten geopend. Twee hiervan zullen zich in Alicante bevinden, terwijl de derde in Murcia wordt geopend. De eerste twee winkels worden in Denia en in Cartagena geopend gedurende de eerste helft van dit jaar. Er wordt inmiddels gewerkt aan de bouw van de nieuwe vestigingen.
Bron: euroweeklynews.com 

VK: Morrisons en Tesco verhuren parkeerplaatsen
De grotere supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk behoren tot de nieuwste lichting aan retailers, die de eigen parkeerplaatsen verhuurt aan particulieren die verder geen klant van de betreffende supermarkt zijn. Vestigingen van Morrisons en Tesco die hiervoor de parkeergelegenheid hebben, hebben zich aangesloten bij het online platform YourParkingSpace. Parkeerplaatsen bij 446 Morrisons-locaties en 98 Tesco-filialen kunnen online worden gereserveerd. Via de app kan ook voor deze reserveringen worden betaald. Tesco is van plan om nog eens 250 plaatsen op deze manier beschikbaar te stellen. Eerder sloten 203 vestigingen van Sainsbury's en 81 Co-op-winkels zich al bij het platform aan.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Colombia: Grupo Éxito heeft succes met innovatieve formats
Grupo Éxito Colombia had over 2019 een toename in omzet van jaar op jaar 4,2% tot COP11bln (€2,9mld). Deze groei komt met name door de sterke resultaten van de innovatieve formats Wow, FreshMarket en Surtimayorista. Ook nam de online omzet met jaar op jaar 37% sterk toe. Grupo Éxito opende in het afgelopen jaar 29 nieuwe vestigingen. De vergelijkende winkelomzet steeg jaar op jaar met 4%, waarbij met name de Éxito-keten met 4,9% een sterke groei liet zien. “Grupo Éxito heeft in Colombia de beste vergelijkende winkelomzet van de afgelopen drie jaar laten zien, dankzij formats zoals Éxito Wow, Carulla FreshMarket en Surtimayorista”, aldus CEO Carlos Mario Giraldo Moreno.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Peapod laat in Midwest-regio gat in de markt achter
De online supermarkt Peapod is met zijn activiteiten onlangs gestopt in de Amerikaanse Midwest-regio. Honderden werknemers zijn op straat komen te staan en duizenden vaste klanten zitten nu zonder thuisbezorgservice. Aangezien Peapod voorheen dankzij de 10.000 bestellingen per week een jaaromzet had van bijna $100mln (€92,6mln), is er nu een gat in de markten van Chicago, Milwaukee en Indianapolis ontstaan. Voor andere online platformen zoals Instacart is dit een uitstekende gelegenheid om meer klandizie te trekken onder een publiek, dat grotendeels al bekend is met online retail. Voor de consumenten zelf betekent dit dat er nu moet worden gekozen voor opties in online thuisbezorging, die ze voorheen hebben genegeerd. Verschillende bronnen verwachten dat met name lokale ketens een significant marktaandeel van Peapod over zullen nemen. De marktleider van Chicago, Jewel-Osco, vervult zowel online bestellingen via Instacart als door middel van een eigen online distributienetwerk. Volgens een woordvoerder van Jewl-Osco is er nu sprake van meer interesse vanuit de consument naar de services van het bedrijf.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

Amazon breidt uit met Amazon Go-concept
Amazon.com gaat meer winkels openen onder zijn Amazon Go-concept. Onlangs werd in Capitol Hill in Seattle een winkel onder het format "Amazon Go Grocery" geopend. Deze vestiging is vier keer zo groot in vergelijking met de eerste Amazon Go-winkel die in Seattle in januari 2018 werd geopend. De nieuwe winkel richt zich qua doelgroep meer op omwonende consumenten dan op kantoormedewerkers, zoals bij de meeste kleinere Amazon Go-filialen het geval is. De nieuwe versie van het format geven de ambities van Amazon weer om meer marktaandeel binnen de conventionele supermarktsector te behalen. Het bedrijf gaat de directe concurrentie aan met ketens als Kroger en Albertsons. Naar verluid werkt Amazon ook aan een nieuwe conventionele fysieke supermarktketen, die los staat van de in 2017 overgenomen Whole Foods.
Bron: reuters.com 

VS: FreshDirect kiest voor oplossing van Selligent Marketing Cloud
Het in marketing-automatisering gespecialiseerde bedrijf Selligent Marketing Cloud heeft bekend gemaakt dat er gaat worden samengewerkt met de online supermarkt FreshDirect. Selligent gaat de online marketing-activiteiten van FreshDirect verbeteren, zodat de online retailer een meer persoonlijke klantenervaring aan kan bieden. Specifiek wordt er gebruik gemaakt van het Universal Customer Profile-systeem van Selligent. Dit systeem combineert data over transacties, consumentengedrag en demografische achtergrond om zo een beter beeld te krijgen van de klant.
Bron: globenewswire.com 

VS: Target wordt een van de grootste e-commercebedrijven van 2020
Target heeft dit jaar drie concurrenten ingehaald, om zo een positie te behalen als achtste grootste e-commercebedrijf van de VS. Dit blijkt uit een rapport van het marktonderzoeksbedrijf eMarketer, waarbij bedrijven binnen de Amerikaanse e-commercesector worden gerangschikt op marktaandeel. Het is voor het eerst dat Target de top tien haalt. eMarketer raamt de online omzetgroei van Target voor dit jaar op 24%, waarmee een omzet wordt behaald van $8,3mld (€7,7mld). Het marktaandeel komt hiermee op 1,2%, wat goed is voor een notering op de achtste plek in de lijst. Zodoende heeft Target de bedrijven Qurate Retail Group, Costco en Macy's ingehaald. De veruit grootste e-commerce-speler is Amazon, met een geraamd marktaandeel van bijna 39%. Daarop volgt Walmart met een marktaandeel van 5,3% en vervolgens eBay (4,7%), Apple (3,7%), Home Depot (1,7%), Wayfair (1,5%) en Best Buy (1,3%). Costco (1,2%) en Macy's (1,1%) sluiten met respectievelijk de negende en tiende plaats de top tien af.
Bron: retaildive.com 

VS: SpartanNash wil voedselverspilling verminderen met Flashfood
SpartanNash gaat bij vijf winkels van zijn Family Fare-keten in het westen van Michigan de mobiele app Flashfood toepassen. Met Flashfood kunnen consumenten en non-profit-organisaties in de omliggende gemeenschap levensmiddelen aanschaffen, waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden. De producten die op deze manier met kortingen van tot 50% worden aangeboden zijn onder andere vlees, vis, deegproducten en verse groente en fruit. Flashfood is ontwikkeld door een bedrijf in Toronto. De mobiele app wordt bij meer dan 440 supermarkten gebruikt in Canada. Flashfood heeft onder andere een partnerschap met de ketens Meijer, Hy-Vee en nu ook Family Fare.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Shipt maakt van thuisbezorging een secundaire arbeidsvoorwaarde
Shipt heeft het nieuwe programma Shipt 4 Work geïntroduceerd. Door middel van dit programma kunnen werknemers van aangesloten bedrijven boodschappen bestellen, die zonder extra kosten aan huis of op de werkplek worden afgeleverd. Tot nu toe wordt er door tien verschillende bedrijven van Shipt 4 Work gebruik gemaakt. Werknemers bij deze bedrijven kunnen zich aanmelden voor een gratis lidmaatschap bij Shipt via de site shipt.com/shipt4work. Aan de hand van het email-adres van het bedrijf en het eigen identificatienummer van de werknemer wordt de gebruiker dan geregistreerd. Via de app kunnen klanten hun favoriete retailers uitkiezen, waarvandaan bestelde boodschappen worden geleverd.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: