Indiase rechtbank houdt onderzoek naar Amazon en Flipkart tegen
Een onderzoek van de Indiase mededingingsautoriteit naar Amazon en Flipkart wordt tegengehouden door een rechtbank, zo melden drie advocaten. Amazon uitte eerder kritiek op het onderzoek tegenover de rechtbank van Bengaluru. Daarop besloot de rechtbank tot een uitstel van twee maanden. Eerder begon de Indiase mededingingsautoriteit het onderzoek in verband met vermeende schendingen van de wetgeving omtrent kortingen en eerlijke concurrentie. "Dit is een grote opluchting", aldus de advocaten van Amazon, die verder anoniem wilden blijven.
Bron: reuters.com
VK: Aldi verhoogt prijs van tassen
Aldi gaat proberen om het verbruik van het aantal plastic tassen tegen te gaan door herbruikbare en recyclebare alternatieven aan te bieden. Het hergebruik wordt aangemoedigd door de prijzen van deze tassen te verhogen van 9p naar 15p (van €0,11 naar €0,18). De prijsverhoging wordt per 24 februari doorgevoerd. Ook introduceert Aldi in het Verenigd Koninkrijk zakken die vervaardigd zijn van gerecyclede flessen, die tegen 25p (€0,30) worden aangeboden. Plastic wegwerpzakken worden in het geheel uit winkels verwijderd en vervangen met de gerecyclede tassen, die in een pilotfase bij zo'n 100 vestigingen in de Midland-regio voor handen gaan zijn.
Bron: retailgazette.co.uk
Australië: Woolworths gebruikt AI-tech voor AGF
Woolworths experimenteert bij de afzet van AGF met weegschalen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. De weegschalen worden gebruikt bij drie winkels in Sydney. De weegschalen herkennen automatisch het soort fruit dat wordt gewogen. De technologie wordt geleverd door de in Sydney gevestigde startup Tiliter. Tijdens een demonstratie was te zien hoe de machine een stuk steenfruit herkent als een perzik of een nectarine. De klant kan vervolgens de juiste fruitsoort aanwijzen. In eerste instantie worden de weegschalen gebruikt door klanten die de beschikking hebben over de betaalmethode Scan&Go. Deze klanten gebruiken hun smartphone om producten in te scannen en direct hiervoor te betalen.
Bron: itnews.com.au
Koreaanse buurtwinkels presteren beter dan supermarkten
De groei van buurtwinkels in Zuid-Korea neemt steeds meer toe, terwijl grote discountketens het juist steeds zwaarder in Zuid-Korea krijgen. De opkomst van de buurtwinkels komt met name door het toegenomen huishoudens dat uit een enkel persoon bestaat. Ook helpt de toename van online retail de buurtwinkels in de hand. De buurtwinkelketen GS25 had vorig jaar een winst van 256,5mld won (€199,8mln). De keten CU had een winst van 196,6mld won (€153,2mln). Het winstmarge van zowel GS25 als CU is met 3% gestegen.
Bron: insideretail.asia
VK: Tesco hield winkels van concurrenten tegen
De Britse mededingingsautoriteit heeft aangegeven dat Tesco de wetgeving heeft overtreden door het openen van winkels van concurrenten vlakbij eigen vestigingen tegen te houden. De Competition and Markets Authority (CMA) zegt dat Tesco bij 23 locaties in Engeland en Wales op deze manier winkels heeft tegengehouden. Onder de 23 locaties bevinden zich 5 locaties in Londen. Tesco hield de winkels tegen door wettelijke eisen te koppelen aan de verkoop van stukken grond. Dit zorgde ervoor dat de landeigenaren ook na de verkoop van het stuk terrein konden bepalen hoe dit terrein zou worden gebruikt. Ook werkte Tesco met exclusiviteitsovereenkomsten, die ervoor zorgden dat concurrenten geen buurtwinkels in hetzelfde huizenblok als bij Tesco konden openen. Volgens de CMA heeft dit geleid tot verminderde concurrentie, die mogelijk in het nadeel is geweest van consumenten.
Bron: theguardian.com
India: DMart-investeerders verkopen aandelen
Avenue Supermarts, dat verantwoordelijk is voor de Indiase supermarktketen DMart, heeft aangegeven dat zijn investeerders een aandeel van 2,28% gaan verkopen. Het aandeel kan zoveel opleveren als de supermarktketen DMart runt. Zijn promotors zullen tot een 2,28% aandeel verkopen door middel van een aanbod tot verkoop (OFS) dat zoveel als ₹30,3mld (€391,5mln) zal opleveren. De investeerders Radhakishan Damani, Gopikishan Damani, Shrikantadevi Damani en Kirandevi Damani gaan in totaal 14,8mln aandelen aanbieden. De aandelen worden verkocht tegen een bodemprijs van ₹2.049 (€26,45), wat 19,5% minder is dan de huidige prijs van ₹2.544,15 (€32,84).
Bron: livemint.com
VK: Iceland vermindert plastic verpakkingen
De Britse in diepgevroren producten gespecialiseerde keten Iceland is in dit jaar begonnen met een aantal producten, die geheel gevrijwaard zijn van plastic. De producten zijn sinds 22 januari verkrijgbaar bij 33 vestigingen van Iceland in Londen en het zuidoosten van Engeland. Uiteindelijk streeft het bedrijf ernaar dat de plastic verpakkingen van versproducten met 93% worden verminderd. Volgens directeur Richard Walker beseft het bedrijf dat consumenten vandaag de dag zich goed bewust zijn van hoeveel plastic in de supermarktsector wordt gebruikt. "We werken daarom hard aan het ontwikkelen van klantvriendelijke en duurzame alternatieven. De huidige proef is de grootste in zijn soort ooit. We zijn erg benieuwd naar hoe onze klanten reageren op de oplossingen die we nu leveren.”
Bron: nspackaging.com
Finland: Supermarktstaking afgewend
Finse vertegenwoordigers van brancheorganisaties en vakbonden zijn tot een overeenkomst gekomen met betrekking tot een geschil omtrent de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Hierdoor is een stakingsactie afgewend, die anders een aantal supermarkten zou hebben lamgelegd. "We zijn tot een overeenkomst over de CAO voor de retailsector gekomen. De details hiervan worden bekend gemaakt als beide zijdes de uitslag accepteren", aldus Annika Rönni-Sällinen van de vakbond PAM.
Bron: yle.fi
Grootste Britse supermarkten verliezen meer marktaandeel
De omvang van de Britse supermarktsector zal volgens prognoses met 15% toenemen tot £174,5mld (€209,7mld). De vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk zullen in deze periode waarschijnlijk 1,1% aan marktaandeel in moeten leveren. Dit zijn twee conclusies van het GlobalData-rapport "UK: Food & Grocery 2019-2024". Het rapport geeft verder aan dat de omzet bij de ketens van Tesco, Sainsbury's, Morrisons en Asda met 12,6% toe zal nemen. De omzetgroei zal echter een stuk sneller lopen bij discountketens en online supermarkten, met respectievelijk 25% en 55%. Zodoende zullen deze twee marktsegmenten meer aandeel verwerven in verhouding tot de vier grootste ketens. Volgens analist Thomas Brereton van GlobalData hebben de afgelopen kerstdagen laten zien dat er onder Britse consumenten nog steeds veel vraag is naar discountretail. "Met name Lidl deed het goed, met in december een omzetgroei van jaar op jaar 11%. Hoewel er aanwijzingen zijn dat de like-for-like omzetgroei bij Aldi en Lidl trager wordt, hebben beide discountketens nog steeds grote plannen voor uitbreiding in de komende jaren."
Bron: kamcity.com
Mexico: traagste omzetgroei voor Walmart sinds drie kwartalen
Walmart de Mexico, de grootste retailer van Mexico, had in het afgelopen kwartaal de traagste omzetgroei van de afgelopen drie kwartalen. De supermarktketen had te maken met felle concurrentie, nadat de Mexicaanse overheid een bijstandsprogramma had aangepast. De omzet van Walmex, zoals de Mexicaanse tak van Walmart ook wel wordt genoemd, steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 4,7%. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzetgroei tot 4,6%. De supermarktketen Bodega vormt bijna 80% van het Mexicaanse netwerk van Walmart en is daarmee de grootste supermarktketen van Walmart buiten de VS.
Bron: reuters.com
Canada: Calgary Co-op bouwt supermarkt in stadscentrum
Calgary Co-op heeft een stuk terrein in de wijk Marda Loop overgenomen, om hier een supermarkt op te zetten. Er zijn verder geen financiële details over de overname van het terrein bekend gemaakt. Het stuk terrein heeft een oppervlak van 7.000 vierkante meter en biedt ook ruimte voor nieuwe woonhuizen en andere commerciële units. De winkel zelf krijgt uiteindelijk een kleiner formaat dan de andere locaties van Calgary Co-op. Het assortiment zal worden voorzien van versproducten en kant-en-klaar-maaltijden.
Bron: canadiangrocer.com
VS: WeWork opent Food Labs-winkel in New York
WeWork heeft de opening van zijn nieuwe WeWork Food Labs-vestiging in New York feestelijk gevierd. Food Labs geeft ondernemers en bedrijven op het gebied van levensmiddelen een eigen flexibele werkruimte. Er zijn nu bij het programma van Food Labs zo'n 400 ondernemingen aangesloten, die variëren van nieuwe startups tot gevestigde merken binnen de voedingssector. WeWork Food Labs heeft op dit moment werkruimtes in New York, San Francisco en Austin.
Bron: businesswire.com
VS: Kroger maakt Precision Marketing mogelijk
Kroger-leveranciers krijgen toegang tot een aantal middelen die vallen onder de noemer Kroger Precision Marketing. Hierdoor krijgen de leveranciers meer zicht op hoe effectief hun vormen van marketing zijn. Kroger heeft het Precision Marketing-pakket uitgebreid met een nieuwe manier om volledige transparantie te verkrijgen op het gebied van mediaprestaties van bepaalde merken. Leveranciers kunnen hierdoor de omzetresultaten zien, in verhouding tot marketingcampagnes die via Kroger lopen. Bij deze resultaten is zowel gekeken naar transacties in winkels als via online kanalen. Het platform dat voor Precision Marketing is opgezet kan door de leveranciers op eigen initiatief worden geraadpleegd. "Kroger heeft een naadloze ervaring gecreëerd voor offline retail en online afhaaldiensten of thuisbezorging. Merken kunnen adverteren door middel van Kroger Precision Marketing, omdat we de momenten kunnen beïnvloeden waarin consumenten nieuwe producten ontdekken", aldus onderdirecteur Cara Pratt van Kroger Precision Marketing. "We hebben ons erop toegelegd om leveranciers een volledig transparant overzicht te geven van de omzetresultaten, in plaats van alleen maar de typische kenmerken van digitale media." Het platform van Kroger is gebaseerd op PromoteIQ van Microsoft. Het platform zorgt onder andere voor reclame via banners op sites en apps van Kroger.
Bron: progressivegrocer.com
VS: eerste lichting studeert af via Walmart-initiatief
In deze maand zullen 30 werknemers van Walmart hun bachelorbul in ontvangst nemen via het Live Better U-initiatief van de retailgroep. Het Live Better U-programma werd in 2018 opgezet in samenwerking met de in Denver gevestigde onderwijsinstantie Guild Education. Vorig jaar kreeg het initiatief de naam Live Better U. Op dit moment zijn 12.000 Walmart-medewerkers verwikkeld in een studie via het instituut. Naar verwachting zullen iedere maand een aantal van deze medewerkers afstuderen. "We zijn erop gebrand om Walmart tot een plek voor kansen en mogelijkheden te maken. Dit betekent ook dat je werknemers een stabiele betrekking geeft, die kan worden uitgebouwd tot een volwaardige carrière," aldus onderdirecteur Julie Murphy. "Het afstuderen is een belangrijke mijlpaal in het leven van onze medewerkers. Hun opleiding is een springplank voor succes, die ze voorbereid op hun toekomst."
Bron: progressivegrocer.com
VS: Independent Grocers steunen nieuwe wetgeving
De Amerikaanse National Grocers Association (NGA) heeft aangegeven achter de zogeheten “Accelerate Long-Term Investment Growth Now (ALIGN) Act” te staan. Dit nieuwe wetsvoorstel werd op 13 februari door senator Pat Toomey aangedragen en is een aanvulling op de Tax Cuts and Jobs Act (TCJA). De aanpassing op de TCJA moet ervoor zorgen dat voor bepaalde stukken vastgoed kan worden gedeclareerd. Volgens de NGA geeft dit meer mogelijkheden voor zelfstandige supermarktketens om in hun winkels te investeren. Ook geeft de ALIGN Act meer mogelijkheden voor renovaties in oudere winkels, die voor de declaraties in aanmerking komen. In de oude versie van de TCJA was deze mogelijkheid per ongeluk niet opgenomen, waardoor zelfstandige supermarkthouders pas over 39,5 jaar hun declaraties in mochten dienen. Dankzij de ALIGN Act kunnen declaraties direct worden ingediend.
Bron: progressivegrocer.com