Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

12 nieuwe Scania's voor Kempen Transport Venlo

Logistiek dienstverlener Kempen Transport kreeg onlangs de eerste negen Scania’s uit een order van twaalf stuks afgeleverd. Het betreft hier acht S500 6x2 trekkers met een gestuurde hefbare voorloopas en één Scania S540 6x2 trekker. Daarmee heeft Kempen de primeur dat hij één van de eerste met de tot nu toe sterkste zescilinder SCR-only motor van Scania heeft. Alle voertuigen zijn in stijl van Kempen Transport, rijk uitgevoerd. 

“Sowieso werken wij met echt dikke auto’s”, meent wagenparkbeheerder William Seuren van Kempen Transport. “Dat doen wij enerzijds omdat wij altijd zwaar geladen rijden. Met 500 pk en zeker nu met deze 540 weten we dat we altijd genoeg koppel hebben. Bij die zware motorisatie speelt verder ook nog een stukje geschiedenis mee. In de praktijk is de 500 is écht zuinig.”

Heel lang zal het niet duren voordat men zich een goed beeld kan vormen van de prestaties van het nieuwe 540 blok. Bij Kempen Transport doet een auto gemiddeld 180 tot 200.000 kilometer per jaar. “Ze staan eigenlijk niet stil. Overdag rijden onze binnenlandse chauffeurs overal door Nederland en België om de retourvracht van de vorige nacht te lossen en weer voor te laden voor nieuwe run. Al die vracht komt bij ons in Venlo en wordt dan gegroepeerd tot complete ladingen voor in hoofdzaak Duitsland en een beetje Zwitserland. Onze buitenland chauffeurs vertrekken dan weer in de vroege avond. Op die manier rijden wij in vijf jaar meer dan een miljoen kilometer met een truck.”

Volgens het bedrijf is dat in meerdere opzichten gunstig. “De motoren van tegenwoordig kunnen makkelijk een miljoen of meer aan. En zeker bij een premium merk als Scania ziet zo’n truck er na vijf jaar dan nog steeds fris uit. Zo goed, dat we na zes jaar nog een tijdje binnenland laten doen.”

Momenteel is iets meer dan 80 procent van de vloot Scania. “We vinden het echt goede auto’s waar doorgaans weinig malheur mee is. En om chauffeurs te vinden of te houden, helpt zeker als je een dik uitgeruste Scania voor ze neerzet.”

Dat Kempen de cabines zeer compleet uitrust, heeft nog een reden. “Dat deden we eerst wat minder maar toen kregen we nogal wat wildgroei in de uitrusting”, vertelt William. “Daarom namen wij een aantal jaren terug het besluit om de trucks rijkelijk van opties te voorzien met de boodschap “zo, nu alles zit erop dus er komt niets meer bij.”

En inderdaad is dat alles nagenoeg alles. De grote S-cabine is natuurlijk al van zichzelf heel comfortabel met zijn vlakke vloer. Daar bovenop koopt Kempen dan nog het lederpakket, Driverpakket met luxe stoel en bed, Premium infotainment met DAB+ en navigatie, de geïntegreerde standairco, de officiële Scania koffiezetter, aansluiting voor TV, een omvormer en een magnetron.  

Voor de veiligheid van de chauffeur bestelt Kempen bovenop het standaard aanwezige LDW, ESP en EAB ook de afschakelbare vrijloopretarder op zijn trucks, wat ook de weg vrijmaakt naar ACC met Active Prediction.  

Maar 500 pk of niet, ook Driver Training krijgt bij Kempen de nodige aandacht. “Zeker in onze branche wil je verantwoord met de brandstof omgaan, al was het maar om onnodige emissie te voorkomen”, is de overtuiging. “Dus krijgen alle chauffeurs naast de aflevertraining, jaarlijks de nodige opfriscursussen en houden we het verbruik individueel bij via de wekelijkse uitdraaien van Scania en ons eigen FMS. Het mooie daarbij vind ik, dat beide systemen precies dezelfde uitkomsten geven.”

Kempen heeft geen onderhoudscontract op de auto’s maar laat al het werk wel door de Scania-dealer in Venlo verrichten. “Wij hebben zelf ook een werkplaats want met 100 plus voertuigen kan dat er nog steeds uit. Al was het maar omdat wij de trailers en de koelunits zelf onderhouden. Kleine dingen aan de trekkers willen we ook nog wel zelf doen. Vaak ook omdat de auto die avond weer weg moet. Maar het échte onderhoud zit bij de dealer. Die heeft ook de juiste apparatuur,” besluit hij.

Bron: Scania

 

Publicatiedatum: