Kameroen: 'oorlog' tussen de havens van Douala-Bonabéri en Kribi op handen?

Handelsdeskundigen vrezen dat Kameroen afstevent op een 'oorlog' tussen de haven van Douala, de voornaamste aankomsthaven voor 95% van de zeevracht en de recent aangelegde haven van Kribi.  

In een persbericht verklaart Bolloré, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de containerterminal in Kribi en waarvan het contract met de haven in Douala op 31 december 2019 eindigde, het volgende: "Vanaf 1 januari 2020 zal het beheer van de containerterminal in Douala gedelegeerd worden aan de havenautoriteit van Douala voor een periode van één jaar. Deze overdracht zal mogelijk gevolgen hebben voor het vlotte verloop van de activiteiten in deze haven. Boloré Logistics biedt u echter een alternatieve route naar Kameroen, Tsjaad en de Centraal Afrikaanse Republiek aan via de haven van Kribi."

Het Franse logistieke bedrijf voegt eraan toe dat het vanuit Kribi een breed scala aan diensten voor Azië en Europa aanbiedt, waaronder vereenvoudigde inklaringsprocedures, en over een strategisch gelegen terminal beschikt voor Kameroen en haar achterland. 

Kribi Container Terminal (KCT), de dochteronderneming van Bolloré, beweert  op 30 december 2019 3.001 containers met 1.809 bewegingen te hebben verwerkt na aankomst van het 250 lange Maersk-containerschip de Cardiff. 

De havenautoriteit in Douala (PAD) geeft aan sinds het beheer van Bolleré overgenomen te hebben in één week tijd 1.000 containers te hebben afgeleverd. "De PAD gaat de uitdaging aan met een gemiddelde productiviteit van 18 bewegingen per per uur," aldus de havenautoriteit. 

Klik hier om het hele artikel te lezen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven