Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Eroski wil Caprabo-keten verkopen

De groei van de Portugese sector sinds 2018
Portugal heeft in de afgelopen twee jaar een toename gezien in het aantal supermarkten. Uit onderzoek in 2018 bleek dat er 126 nieuwe supermarkten waren geopend. in 2019 nam dit aantal toe met nog eens 154 winkels. De groei aan nieuw winkels zal naar verwachting ook in 2020 doorzetten. Sonae opende 87 winkels in Portugal, onder andere onder de merken Bom Dia, Go Natural en Modelo banners. DIA breidde zijn netwerk op vergelijkbare wijze uit met 76 nieuwe Minipreço-winkels. Jeronimo Martins opende 24 nieuwe filialen onder zijn ketens Pingo Doce en Amanhecer. Lidl en Aldi voegden samen 43 nieuwe winkels toe. Intermarché heeft 11 winkels geopend, terwijl Auchan uitbreidde met 24 nieuwe locaties.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Majid Al Futtaim opent eerste Carrefour-winkel in Oeganda
Majid Al Futtaim, een marktleider op het gebied van winkelcentra in het Midden-Oosten, Azië en Afrika en tevens franchisepartner van Carrefour, heeft zijn eerste Carrefour-vestiging geopend in Oeganda. De vestiging heeft voor 2.800 vierkante meter aan winkelruimte. Tot nu toe zijn er 130 Oegandese werknemers aangenomen en zijn er nog eens 60 werknemers actief via externe lokale bedrijven. Verder heeft Majid Al Futtaim contact gelegd met 230 Oegandese leveranciers, die de Carrefour-vestiging moeten bevoorraden.
Bron: independent.co.ug 

Zuid-Korea: E-Mart versterkt retail, maar sluit Pierrot Shopping
De Zuid-Koreaanse retailer E-Mart Inc. had voor het eerst in een tweede kwartaal te maken met een verlies. Het bedrijf gaat nu een grote reorganisatie doorvoeren, waarbij met name wordt gericht op de supermarktsector en de retail van elektronica. Tegelijkertijd stopt de groep met zijn discount-concept Pierrot Shopping. Volgens het reorganisatieplan dat E-Mart heeft aangekondigd worden 7 Pierrot Shopping-vestigingen gesloten, die sinds de opening in het afgelopen jaar alleen maar met verlies hebben gedraaid. 
Bron: pulsenews.co.kr 

Kroatië: Fortenova fuseert Velpro met Konzum
De Kroatische Fortenova Group, dat een voortzetting is van het failliete Agrokor, gaat de groothandelszaak Velpro-Centar Plus fuseren met de retailketen Konzum. Het doel van de fusie is volgens de Fortenova Group om het eigen groothandelssegment van de groep zo aan te sterken. "De grootste groothandelsonderneming van Kroatië zal dan actief zijn onder de paraplu van Konzum, dat op zijn beurt de grootste retailer van Kroatië is," aldus Konzum-CEO Slavko Ledic. Door de fusie zal Konzum voor 1,0mld kuna (€134mln) aan extra omzet genereren. Het netwerk zal met de 16 vestigingen van Velpro worden uitgebreid. Ook zullen de 800 Velpro-werknemers zich bij het werkleger van Konzum voegen, dat dan uit 11.000 werknemers zal bestaan.
Bron: seenews.com 

Italië: Pam introduceert nieuw format in Padua
De Italiaanse retailgroep Pam heeft een nieuw winkelformat geopend in Padua. Het nieuwe format maakt gebruik van dezelfde lay-out die Pam toepast bij zijn nieuwste generatie aan buurtwinkels in stadsgebieden. De winkel in Padua is van maandag tot zaterdag geopend van 8 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds. Op zondagen worden openingstijden gehanteerd van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds. Het format heet PamCity en heeft een aantal nieuwe mogelijkheden, zoals contactloos betalen, thuisbezorging en financiële transacties zoals geldstortingen door middel van ViaCash. Een grote focus van PamCity ligt bij food-to-go producten. De winkel hanteert scherpe prijzen en ondersteunt de lokale economie door zich te laten bevoorraden door lokale kleine en middelgrote leveranciers. Verder is het huismerk Pam Panorama sterk vertegenwoordigd in het assortiment, onder andere in de vorm van het biologische merk Bio Pam Panorama.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: Eroski wil Caprabo-keten verkopen
De in Baskenland gevestigde retailer Eroski wil af van zijn Catalaanse discountketen Caprabo. Caprabo staat al langere tijd onder kritisch toezicht van Eroski in verband met tegenvallende prestaties. Een extern bedrijf gaat nu zoeken naar een mogelijke kandidaat voor overname. In 2007 nam Eroski Caprabo over voor €1,3mld. Mogelijk zal Eroski bij een overname met een verliespost te maken krijgen.
Bron: euroweeklynews.com 

China: logistieke tak van JD.Com wil beursgang
De logistieke afdeling van het Chinese JD.Com onderzoekt in verkennend overleg met banken de mogelijkheden voor een beursgang in het buitenland. De beursgang moet volgens twee anonieme bronnen leiden tot een kapitaalinjectie van mogelijk $8mld tot $10mld (€7,12mld tot €8,9mld). JD Logistics streeft volgens deze bronnen naar een evaluatie van minstens $30mld (€26,7mld). Naar verwachting zal de afdeling in het tweede kwartaal van 2020 de banken uitkiezen waarmee voor de beursgang zal worden samengewerkt. Het geld zal worden gebruikt voor uitbreiding van de eigen distributiecentra en mogelijk voor overnames. De beursgang zal volgens de anonieme bronnen mogelijk al plaats vinden in de tweede helft van 2020.
Bron: reuters.com 

VS: Lee Delaney wordt CEO van BJ’s Wholesale Club
BJ’s Wholesale Club heeft binnenkort een nieuwe CEO in de persoon van Lee Delaney. Per 2 februari neemt Delaney de functie over van de huidige CEO en voorzitter Christopher Baldwin, die zelf vervolgens actief zal blijven als directielid. Daarnaast zal voormalig Burlington Stores Inc.-CEO Thomas Kingsbury zich bij de raad van bestuur van BJ's Wholesale Club voegen. Hij vervangt daarmee het aftredende bestuurslid Cameron Breitner. Breitner, tevens een partner van CVC Capital, was sinds 2011 actief als directielid voor de groothandelsketen.
Bron: supermarketnews.com 

VS: De opkomst van "grocerants"
Zogeheten grocerants, combinaties van supermarkten en restaurants, maken een opmars in de VS. Al enkele tientallen jaren zijn er in Amerikaanse supermarkten verse sandwiches, salades en warme levensmiddelen voor handen. In de afgelopen jaren is er echter sprake van een trend, waarin grote retailers ook kleine restaurants of cafés met tapbier binnen de eigen vestigingen opzetten. Deze trend heeft geleid tot het idee van de grocerant. Volgens Diana Sheehan, onderdirecteur van het marktonderzoeksbureau Incontext Solutions, is de grocerant een concept dat voor elke retailer met grotere winkelformats van belang is. "Restaurants zijn een van de meest succesvolle manieren waarop retailers zich kunnen onderscheiden", aldus Sheehan. 
Bron: edition.cnn.com 

VS: Giant Food Stores opent kinderopvang bij winkel
Giant Food Stores heeft bij een grote eigen vestiging in Camp Hill, Pennsylvania een eigen kinderopvang geopend. De kinderopvang heeft de vorm van een boomhut naar het thema van de in de VS populaire Berenstain Bears-figuren. Giant Food Stores is in het komende jaar van plan om nog eens vier van zulke faciliteiten te openen in samenwerking met de Berenstain Bears-franchise. De boomhut heeft drie speelzones, die kinderen aanmoedigen gezond te eten, aan lichaamsbeweging te doen en voor hun eigen gezondheid te zorgen. Ook heeft de boomhut een leeshoek, een plek waar kinderen kunnen tekenen en kleuren en waar gratis fruit voor handen is. Verder is er een mini-Giant-winkel waar kinderen kunnen leren hoe ze boodschappen moeten doen. De kinderopvang krijgt eigen personeel dat op voorhand uitvoerig is gescreend.
Bron: grocerydive.com 

VS: Ahold-Delhaize sluit opnieuw Bfresh-locatie
Ahold Delhaize sluit wederom een locatie van zijn Amerikaanse Bfresh-keten. De betreffende supermarkt bevindt zich in Allston, Massachusetts en heeft een oppervlak van ongeveer 930 vierkante meter. Het assortiment van de winkel bestond onder andere uit versproducten, afhaalmaaltijden en kant-en-klaarmaaltijden. De reden voor de winkelsluiting is omdat de vestiging volgens Ahold-Delhaize niet voldeed aan de financiële verwachtingen. Het Bfresh-concept werd in 2015 geïntroduceerd door het dochterbedrijf Fresh Formats. In 2017 werd ook al een Bfresh-winkel gesloten, waarmee nu het Bfresh-filiaal in Somerville, Massachusetts de enige overgebleven actieve locatie is. 
Bron: grocerydive.com 

Publicatiedatum: