Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Casino begint nieuw merk met Casino #Bio

Jumbo-locaties in België onthuld

Italië: Conad heeft toename in jaaromzet va 5,9%
De Italiaanse retailer Conad heeft over heel 2019 een toename in jaaromzet gezien van 5,9% tot €14,3mld. Dit komt neer op ongeveer €800mln extra omzet. Met het einde van dit jaar had Conad een marktaandeel van 13,3% binnen de retailsector. Jaar op jaar is dit een toename van 40 basispunten. Binnen het supermarktsegment staat het marktaandeel van Conad op 22,8%, waarmee de keten de positie van marktleider heeft bereikt. Het netwerk van Conad bestrijkt de regio's Umbria, Lazio, Abruzzo, Molise, Calabria en Sardinië. Ook is de keten actief in Emilia-Romagna, Marche, Campania, Sicilië en Toscane. De supermarkten van Conad hebben met name veel marktaandeel bij gemeentes met minder dan 5.000 inwoners.
Bron: esmmagazine.com 

China: Suning investeert in online winkels
Het nieuwe moederbedrijf van de Chinese tak van Carrefour, Suning Holdings Group, is van plan om met 2020 10.000 online winkels te openen. Door middel van een focus op technologie en logistiek wil het bedrijf zijn infrastructuur voor online retail uitbreiden. Er wordt maar liefst CNY40mld (€5,2mld) geïnvesteerd in de 10.000 winkels, waarmee ook 8.000 werknemers worden aangenomen. Carrefour verkocht dit jaar een aandeel van 80% aan Suning. Onder de naam van Carrefour worden in de komende vijf jaar 300 nieuwe winkels geopend, die met name in kleinere steden te vinden zullen zijn. Daarbij wordt ook samengewerkt met de buurtwinkelketen Suning Xiaodian, waarvoor online bezorgmogelijkheden worden opgezet. Suning heeft een strategie opgesteld, waarbij de kernactiviteiten in retail worden verdeeld over meerdere kanalen. Door offline en online retail in elkaar over te laten lopen, moet een consistente kwaliteit op het gebied van winkelervaring worden verkregen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Ierland: Tesco installeert oplaadpunten voor elektrische auto's
Tesco Ireland gaat in samenwerking met ESB oplaadpunten voor elektrische auto's installeren. De oplaadpunten komen te staan bij 52 vestigingen verspreid over 18 Ierse districten. DE oplaadpunten worden geleverd, geïnstalleerd en onderhouden door ESB. De oplaadpunten worden vanaf begin 2020 en zullen met de herfst van volgend jaar kunnen worden gebruikt door het publiek. De Ierse tak van Tesco verkrijgt sinds 2017 al zijn elektriciteit van duurzame bronnen. De oplaadpunten moeten helpen om de CO2-uitstoot in Ierland te verminderen. Ook wordt zo het huidige netwerk aan oplaadpunten van ESB in Ierland uitgebreid.
Bron: checkout.ie 

Mercator opent 28 nieuwe winkels in 2020
Mercator Group heeft voor 2020 een budget vrijgemaakt van €44mln. 57% hiervan wordt gebruikt voor investeringen in Slovenië. De retailgroep is van plan om in Slovenië, Bosnië-Herzegovina, Servië en Montenegro 28 nieuwe winkels te openen en 65 oudere winkels te renoveren. Ook wil Mercator de samenwerking met lokale leveranciers verbeteren, nieuwe commerciële platformen ontwikkelen en innovatieve concepten voor buurtwinkels introduceren. Over het fiscaal jaar van 2019.20 wordt door Mercator een omzet verwacht van €2,3mld en een bruto winst van €110mln. Verder wil het bedrijf in het komende fiscaal jaar zijn schuld voor een deel aflossen.
Bron: esmmagazine.com 

Jumbo-locaties in België onthuld
RetailDetail heeft de nieuwe locaties van Jumbo in Gent en Antwerpen achterhaald. Ook blijkt uit informatie van Retaildetail dat Jumbo nog eens twee supermarkten in de omgeving van Antwerpen wil openen. Volgens het vastgoedbedrijf JLL heeft Jumbo een leasecontract getekend voor een gebouw met 3.100 vierkante meter aan de Vliegtuiglaan in de haven van Gent. Er zijn in deze wijk verder geen directe concurrenten. De meest nabijgelegen supermarkt is een vestiging van AD Delhaize, dat zich op twee kilometer van de toekomstige Jumbo-locatie bevindt. Hoewel al langer bekend was dat Jumbo plannen had voor een vestiging in Gent, was de exacte locatie tot nu toe nog niet aangekondigd.
Bron: retaildetail.eu 

Rusland: VTB overweegt nieuwe investering in Magnit-aandelen
De Russische VTB Bank overweegt om meer aandelen te kopen in de supermarktketen Magnit. In een interview met het persbureau Interfax gaf VTB-directeur Yuri Soloviev aan dat hij alle vertrouwen heeft in een eerdere investering in de keten. "We denken dat het bedrijf op dit moment fors ondergewaardeerd wordt", aldus Soloviev.
Bron: in.reuters.com 

Frankrijk: Casino begint nieuw merk met Casino #Bio
Casino heeft een van zijn oude vestigingen van een nieuw merk voorzien. De Casino Shop-vestiging in Issy-les-Moulineaux gaat nu door het leven als Casino #Bio. De winkel heeft een omvang van 216 vierkante meter en een assortiment van 4.000 verschillende artikelen. 20% hiervan betreft huismerken. 700 artikelen van deze 20% vallen onder het merk Casino, terwijl de overige 100 onder de naam Leader Price valt. Ook heeft de winkel 100 verschillende soorten groenten en fruit, een eigen saladebar en een machine voor vers fruitsap.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Co-op sponsort middelbare scholen
Co-op maakt middelbaar onderwijs mogelijk door middel van sponsoring. Op dit moment zijn er 24 middelbare scholen, waar de scholieren rondlopen in uniformen met het logo van de supermarktcoöperatie. Volgens CEO Steve Murrels is het de bedoeling dat met 2022 40.000 scholieren op 40 scholen onderwijs dankzij Co-op genieten. Naast het financieren van scholen houdt Co-op zich ook bezig met andere vormen van goede doelen, zoals de handel in Fairtrade-producten en het financieel ondersteunen van lokale goede doelen.
Bron: theguardian.com 

Amazon levert dit jaar 3,5mld bestellingen met eigen netwerk
Amazon.com heeft aangegeven dat de e-commerce-gigant goed op weg is om dit jaar wereldwijd 3,5mld bestellingen te bezorgen met het eigen logistieke netwerk. Het bedrijf krijgt steeds meer vliegtuigen, vrachtwagens en bestelwagens tot zijn beschikking. Amazon geldt met betrekking tot de lange termijn als een geduchte concurrent voor bezorgdiensten als FedEx Corp en UPS. FedEx heeft in de zomer van dit jaar zijn samenwerking met Amazon stopgezet. UPS levert op dit moment nog een significant deel van de bestellingen die via Amazon worden geplaatst. Volgens Amazon wordt op dit moment wereldwijd ongeveer de helft van de bestellingen zelf aan huis geleverd.
Bron: reuters.com 

VS: Earth Fare heeft meer omzet dankzij digitale borden
De biologische supermarktketen Earth Fare heeft meer omzet verkregen dankzij de toepassing van digitale borden bij eigen vestigingen. Ongeveer de helft van het netwerk van ongeveer 50 winkels is voorzien van de elektronische bewegwijzering. Eerder dit jaar werden de digitale borden bij wijze van pilot getest in het café van een vestiging in Charlotte, North Carolina. Het systeem achter de borden is van de hand van het techbedrijf Mood Media. De borden geven een grote verscheidenheid aan informatie over onder andere het assortiment en algemene entertainment. Het café genereerde tijdens de testfase van 60 dagen 10% meer omzet dankzij de borden.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Walmart optimaliseert Supercenters
Walmart heeft in persverklaringen aangegeven hoe de retailgigant zijn netwerk aan Supercenters wil verbeteren. Het bedrijf wil dat dit winkelformat weer meer omzetgroei laat zien en meer winst genereert. Walmart heeft een netwerk van meer dan 3.500 Supercenters, waarvan de meesten een omvang hebben van meer dan 15.000 vierkante meter. Door trends zoals de opkomst van online retail en de populariteit van kleinere winkelformats is het nog een forse uitdaging om het Supercenter-concept vandaag de dag nog relevant te houden. Desondanks heeft Walmart in de afgelopen vier jaar veel van zijn Supercenters significant verbeterd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Gerelateerde artikelen → Zie meer