Edeka en Netto gebruiken duurzaam kassabonpapier

China: Yonghui ziet af van aandeel in supermarkt na officieel onderzoek
Yonghui ziet noodgedwongen af van het overnemen van een aandeel in de retailgroep Zhongbai Holdings. De aanleiding hiervoor is een officieel onderzoek omtrent nationale veiligheid. Yonghui heeft nu een overeenkomst getekend met het staatvastgoedbedrijf Wuhan State-Owned Assets Management Ltd. Co. Volgens deze overeenkomst stemt Yonghui in met het laten vallen van de plannen om de grootste aandeelhouder van Zhongbai Holdings te worden. Wuhan State-Owned Assets Management valt volledig onder het beheer van Wuhan State-Owned Assets Supervision and Administration Commission. Deze organisatie heeft een aandeel van 34,9% in Zhongbai en is daarmee de grootste aandeelhouder van de retailholding. Yonghui is nu met 29,9% de tweede grootste aandeelhouder.
Bron: caixinglobal.com 

Picnic verdrievoudigt omzet
De Nederlandse online supermarkt Picnic heeft in 2018 zijn omzet weten te verdrievoudigen. Ook heeft het bedrijf zijn netto verlies weten te verminderen. Dankzij een nieuwe kapitaalinjectie kijkt het bedrijf nu naar mogelijkheden voor verdere groei in de nabije toekomst. Ook heeft Picnic uitgebreid in Duitse steden aan de grens met Nederland. Hierdoor is de omzet jaar op jaar vergroot van €44,4mln tot €117mln. Desondanks is Picnic nu nog niet in staat om qua financiële resultaten op een break-evenpunt te komen. Wel is het netto verlies verminderd van €41,6mln naar €36.7mln. Het aantal werknemers bij Picnic is verdubbeld van 155 naar 351. Ook zijn er meer elektrische bestelwagens aangeschaft.
Bron: retaildetail.eu 

Pakistan: Carrefour sluit overeenkomst met Daraz
Majid Al Futtaim, de grootste retailgroep van het Midden-Oosten, Afrika en Azië en licentiehouder van Carrefour, heeft een partnerschap gesloten met de online marktplaats Daraz. Daraz is gevestigd in Pakistan, met een eigen hoofdkantoor in Karachi. Door de samenwerking met Majid Al Futtaim kunnen online klanten van Daraz nu uit meer dan 3.000 producten van Carrefour kiezen. De overeenkomst werd getekend door Jean Marc Dumont van Carrefour Pakistan en Ehsan Saya, de directeur van Daraz.
Bron: nation.com.pk 

Chinese giganten domineren Aziatische online supermarktsector
Volgens een nieuw rapport van het internationale marktonderzoeksbureau IGD wordt de Aziatische online supermarktsector overheerst door twee Chinese e-commercegiganten. JD en Alibaba hebben samen een omzetgroei binnen het online supermarktsegment, dat de rest van de sector ruimschoots voorbij streeft. De huidige online supermarktsector van Azië heeft volgens IGD een waarde van US$99mld (€89,1mld). Met 2023 zal deze sector dankzij een groei van 24,4% per jaar tot een waarde komen van US$295mld (€265,4mld). IGD stelt als prognose dat de supermarktomzet van JD.com met 2023 zal zijn toegenomen met 28,8% tot $9,8mld (€8,8mld). Bij Alibaba zal dit neerkomen op $9,5mld (€8,6mld), dankzij een jaarlijkse groei van 25,6%.
Bron: insideretail.asia 

Gran Canaria: SPAR investeert in nieuwe winkels
SPAR Gran Canaria heeft twee nieuwe vestigingen geopend. Ook heeft het bedrijf geïnvesteerd in de renovatie van twee oudere locaties. Dankzij de investering is het retailnetwerk van de Spar-partner verbeterd. Aan het eind van oktober is de eerste nieuwe vestiging geopend in de woonwijk Sansofé. De winkel heeft een oppervlak van 120 vierkante meter en maakt gebruik van een modern en innovatief ontwerp. De locatie heeft naast een breed aanbod aan droge producten ook een uitvoerige versafdeling met veel lokale producten. Aan het eind van november werd de tweede winkel geopend in Polígono Residencial de Arinaga. Deze locatie heeft een winkelruimte van 100 vierkante meter en net als de winkel in Sansofé een innovatief design en een groot aanbod aan lokaal geteelde AGF.
Bron: spar-international.com 

Amazon werkt samen met Indiase telers
Amazon Retail India is een samenwerkingsverband aangegaan met Indiase telers. Op deze manier wil de tak van Amazon versproducten bij zijn consumenten in de Indiase markt aan kunnen bieden. In de regio Pune wordt nu een pilotproject ingezet, waarbij verse groente en fruit direct van de teler bij de consument terecht komt. Volgens twee anonieme bronnen de dochteronderneming ARIPL van Amazon inmiddels al met meerdere tientallen telers een partnerschap is aangegaan. Amazon heeft al een aantal logistieke centra met mogelijkheden voor koelbewaring opgezet, zodat verse AGF via online kanalen als Amazon Fresh en Amazon Pantry bij klanten kan worden bezorgd. Bij succes van het pilotprogramma wordt dit verder in India uitgebreid.
Bron: inc42.com 

VK: Consumenten kiezen liever voor thuisbezorging dan voor thuis koken
Uit een rapport van het marktonderzoeksbureau MA blijkt dat 54% van alle consumenten toegeven dat thuisbezorgers ervoor zorgen dat het minder voor de hand ligt dat ze zelf thuis koken. Het Foodservice Delivery Market Report 2019/20 van MCA werd opgesteld aan de hand van een online enquête onder 4.500 consumenten. Ook werd in het onderzoek gekeken naar de huidige Britse sector en de verschillende bedrijven die hier nu een grote rol in spelen. Het rapport geeft zo een weergave van de huidige trends die nu de markt beïnvloeden, zoals concurrentie binnen de sector, het veranderd consumentengedrag en prognoses voor toekomstige ontwikkelingen. Volgens MCA is de thuisbezorgsector in 2019 qua omzet met 18% toegenomen tot £8,4mld (€9,9mld). Het aantal Britse volwassenen dat minstens een keer per twee, drie maanden van thuisbezorging gebruik maakt is met 4% gestegen tot 30,1 miljoen actieve gebruikers. Het gemiddeld aantal keren dat van thuisbezorging per maand gebruik wordt gemaakt is met 9% gestegen tot 2,35 keer.
Bron: kamcity.com 

Italië: Gruppo Selex steekt €330mln in uitbreidingen en renovaties
De Italiaanse retailer Gruppo Selex gaat in 2020 €330mln investeren in nieuwe winkels en de renovatie van een aantal oudere locaties. Het budget voor de investering werd tijdens een algemene vergadering van aandeelhouders in het hoofdkantoor van Selex in Trezzano goedgekeurd. Er worden in totaal 67 nieuwe winkels geopend en 81 bestaande vestigingen gerenoveerd. Gruppo Selex is de derde grootste retailgroep van Italië, met een marktaandeel van 9,7%. De organisatie bestaat uit 12 aangesloten partners. Naar verwachting wordt 2019 afgesloten met een omzet van €11,1mld, wat jaar op jaar een toename is van 4,2%.
Bron: esmmagazine.com 

Duitsland: Edeka en Netto gebruiken duurzaam kassabonpapier
Edeka en Netto Marken-Discount zijn gebruik gaan maken van milieuvriendelijk papier voor kassabonnen. Het papier is gerecycled. Het kassabonsysteem dat de bonnen uitprint maakt gebruik van hitte om letters en cijfers weer te geven, in plaats van dat deze met inkt op de bon worden gedrukt. Bovendien blijven de prints altijd duidelijk zichtbaar, in plaats van dat deze na verloop van tijd vervagen. Volgens Edeka is het blauwe thermale papier dat voor de bonnen wordt gebruikt verder compleet veilig, ook als dit in contact met levensmiddelen komt.
Bron: esmmagazine.com 

Uber verkoopt Indiase tak aan Zomato
Uber is in vergevorderd overleg om de Indiase tak van zijn thuisbezorgdienst Uber Eats over te dragen aan de lokale concurrent Zomato. Het Amerikaanse bedrijf wil op deze manier de wereldwijde uitgaven meer beperken, aldus een drietal anonieme bronnen. De Indiase tak van Uber Eats wordt volgens een van de anonieme bronnen op een waarde geraamd van rond de $400mln (€359,9mln). Een onderdeel van de overeenkomst houdt in dat Uber tot $200mln (€180,0mln) mag investeren in Zomato en zo een aanzienlijk aandeel in het Indiase bedrijf mag nemen. Zowel een woordvoerder van Uber als Deepinder Goyal, de CEO van Zomato, onthielden zich van commentaar.
Bron: techcrunch.com 

VS: Sprouts Farmers Market gaat winkel in Wilmington openen
Sprouts Farmers Market zal op 11 maart een nieuwe vestiging in Wilmington, Delaware in bedrijf laten gaan. De locatie bevindt zich in een winkelcentrum en was voorheen een winkel van Barnes and Noble. De winkel heeft een oppervlak van meer dan 2.750 vierkante meter.
Bron: delawarebusinesstimes.com 

VS: Giant Eagle stopt met wegwerpplastic
Giant Eagle is van plan om met 2025 alle gebruik van wegwerpplastic uit de eigen bedrijfsvoering te hebben verwijderd. Dit betreft onder andere zakken, rietjes, bakjes voor versproducten en flessen. Aanvankelijk wordt een pilotprogramma van zes maanden ingezet bij een beperkt aantal winkels in Ohio en Pennsylvania, waarbij alle plastic zakken worden verwijderd. In plaats daarvan worden herbruikbare tassen voor 99 dollarcent (€0,89) of papieren tassen van 10 dollarcent (€0,09) beschikbaar. Klanten die herbruikbare tassen weer inleveren krijgen een kortingsbon. Ook wordt wegwerpplastic in het assortiment zoveel mogelijk geëlimineerd. Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven