Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse supermarkten openen sportscholen

Zuid-Afrika: Checkers bezorgt boodschappen binnen het uur
De Zuid-Afrikaanse supermarktketen Checkers, dat onder beheer van Shoprite Holdings valt, wil een groter marktaandeel in handen krijgen van de online supermarktsector. Het bedrijf is daarom begonnen met een nieuwe thuisbezorgdienst onder de naam Sixty60, waarmee bestelde boodschappen binnen 60 minuten aan huis worden geleverd. Het is voor het eerst in Zuid-Afrika dat een supermarktketen met een thuisbezorg-app werkt, die zo'n snelle service belooft.
Bron: reuters.com 

China: Amazon opent pop-up winkel op Pinduoduo
Amazon heeft een tijdelijke winkel geopend op het Chinese online platform Pinduoduo. Pinduoduo maakt het voor Chinezen mogelijk om als een groep producten in bulk te kopen, zodat er extra kortingen kunnen worden verkregen. Een klant kan contact in zijn online netwerk uitnodigen om een groep voor Pinduoduo te creëren, om zo voor de kortingen in aanmerking te komen. De online pop-up winkel van Amazon blijft tot het einde van december op Pinduoduo staan. De winkel heeft een aanbod van ongeveer 1.000 buitenlandse producten. In april kondigde Amazon aan dat het zijn eigen online platform in China rond medio juli zou sluiten, om zich vervolgens op andere internationale activiteiten te focussen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Oeganda: Carrefour opent vestiging in Kampala
Het Franse Carrefour gaat voor het eerst uitbreiden in Kampala, Oeganda. Er worden twee winkels in Oegandese hoofdstad geopend. De supermarktsector van Oeganda wordt gezien als een sector die nog niet volledig is ontwikkeld. Voor Carrefour is het de tweede markt in Oost-Afrika en de zestiende markt wereldwijd waar de keten winkels heeft staan.
Bron: independent.co.ug 

Nieuw-Zeeland: Countdown opent dc in Auckland voor online retail
Countdown gaat als eerste supermarktketen van Nieuw-Zeeland een distributiecentrum openen, dat puur gericht is op online retail. De faciliteit komt te staan in Auckland en lijkt van binnen veel op een reguliere supermarkt. De locatie heeft zodoende een afdeling voor verse groenten en fruit, een eigen bakkerij en een afdeling voor diepgevroren producten. Er zijn echter geen kassa's, gezien de locatie immers geheel verstoken zal zijn van bezoekende klanten. Het distributiecentrum moet rond april in bedrijf worden genomen en zal daarna online bestellingen verwerken van de omliggende regio's.
Bron: stuff.co.nz 

Frankrijk: moederbedrijf Casino verlengt waarnemingsperiode met crediteuren
Rallye en andere aandeelhouders van de Franse retailgroep Casino hebben met banken een overeenkomst gesloten om de waarnemingsperiode met crediteuren te verlengen. De periode wordt uitgebreid met zes maanden. Met het begin van 2020 moet een financieel reddingsplan zijn opgezet. Casino-CEO Jean-Charles Naouri heeft in mei van dit jaar faillissementsbescherming aangevraagd voor de moederbedrijven Rallye, Finatis en Fonciere Euris. Casino heeft het momenteel zwaar in de Franse supermarktsector, waar winstmarges door een prijzenoorlog tussen verschillende ketens sterk zijn verminderd.
Bron: esmmagazine.com 

Portugal: Lidl verdubbelt export in twee jaar tijd
Lidl Portugal heeft in twee jaar tijd zijn export verdubbeld. Verschillende rapporten melden dat Lidl hierdoor een van de grootste bijdrages heeft geleverd aan de groei van de Portugese economie. Vorig jaar heeft de keten 206 verschillende soorten producten geëxporteerd, die samen een waarde hadden van €148,5mln. Jaar op jaar is dat een toename van 48,5%. Lidl heeft 86 Portugese leveranciers geholpen om hun producten naar 30 markten verspreid over Europa en de VS te exporteren. De meest populaire exportproducten van Portugal zijn onder andere olijfolie, peren en brood.
Bron: esmmagazine.com 

Zuid-Afrika: grote ketens moeten stoppen met exclusiviteitsclausules bij leasecontracten
De grootste supermarktketens van Zuid-Afrika worden mogelijk gedwongen om te stoppen met exclusiviteitsclausules bij leasecontracten voor winkelcentra. De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit heeft aangegeven dat als de ketens dit niet vrijwillig willen doen er zal worden ingegrepen. De aanleiding van het standpunt van het overheidsorgaan is een marktonderzoek dat in november 2015 werd uitgevoerd. Dit onderzoek bracht omstandigheden aan het licht, die de concurrentie binnen de sector ernstig beperken. De Zuid-Afrikaanse supermarktsector wordt momenteel gedomineerd door Shoprite Holdings en zijn dochterbedrijf Checkers, Pick n Pay Stores, Spar Group en Woolworths Holdings.
Bron: reuters.com 

Frankrijk: Carrefour en Fnac Darty versterken samenwerking
Carrefour en Fnac Darty zijn in vergevorderd overleg met betrekking tot verdere samenwerking. De twee retailers zijn van plan om onder exclusieve overeenkomsten ongeveer 30 afdelingen van Darty te openen in Franse hypermarkten van Carrefour. De eerste twee Darty-afdelingen werden bij wijze van pilotproject geopend in november 2018 in vestigingen van Carrefour in Ville-du-Bois en Limoges. Aan de hand van deze twee eerste vestigingen werd bevestigd in hoeverre het concept van de winkel-binnen-een-winkel werkbaar en lucratief is. Zodoende is besloten meer afdelingen van Darty in te zetten. Er wordt nu gewerkt aan de opzet van Darty-locaties binnen Carrefour-hypermarkten, die in 2020 en 2021 in bedrijf moeten gaan. Dit project moet echter nog wel goedkeuring krijgen van de Franse mededingingsautoriteit.
Bron: businesswire.com 

Amazon heeft 1,1 mln actieve verkopers in Europa
Er zijn via de marktplaatsen van Amazon meer dan 1,1 miljoen actieve verkopers actief in Europa. Jaar op jaar is dat een toename van 25%. Het grootste groeipercentage is te zien bij de platformen Amazon Turkey en Amazon Italy. Een actieve verkoper op Amazon is een persoon of instantie die producten via het platform aanbiedt. Amazon heeft in Europa in totaal zes platformen, namelijk in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Turkije. In totaal zijn hier 1,16 miljoen actieve verkopers op actief.
Bron: ecommercenews.eu 

Costa Rica: protestacties van Glovo-chauffeurs
Verschillende Costa Ricaanse werknemers van de thuisbezorgdienst Glovo hebben onlangs geprotesteerd in de omgeving van Montes de Oca, San Pedro (San Jose). Sommige werknemers hebben in protest hun bezorgtassen verbrand. De werknemers zijn ontevreden over het bedrijf en dan met name over hoe constant de bedrijfsregels worden aangepast. Ook zijn ze van mening dan hun klachten niet worden gehoord door het management van het bedrijf.
Bron: qcostarica.com 

Meer concurrentie in Argentijnse supermarktsector door nieuwe wetgeving
In Argentinië wordt op dit moment een nieuwe wet geëvalueerd, die bij aanname ervoor moet zorgen dat de supermarktsector beter wordt gereguleerd. Het doel van de wet is dat concurrentie binnen de Argentijnse sector wordt bevorderd. De zogeheten Ley de Gondólas-wet is al goedgekeurd door de Argentijnse Kamer van Afgevaardigden en moet nu alleen nog worden beoordeeld door de senaat. De wet geeft meerdere voorwaarden die voor een meer gelijke verdeling van de promotieruimte binnen de schappen van supermarkten moet zorgen. Dit moet tot meer mogelijkheden leiden voor kleine leveranciers en telers, die hun producten af willen zetten via grote retailketens. Marcela Passa, de directeur van de Argentijnse mededingingsautoriteit, gaf aan dat het initiatief een maatregel is tegen de ongerechtvaardigde prijsstijgingen die de sector de laatste jaren heeft gezien.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Amerikaanse supermarkten openen sportscholen
Amerikaanse supermarkten proberen consumenten aan te trekken met meer dan alleen het reguliere assortiment in de schappen. Zo is de keten Hy-Vee gaan samenwerken met OrangeTheory om bij twee vestigingen sportscholen op te zetten. In Morristown, New Jersey heeft ShopRite een winkel met fitness-studio geopend, waar klanten met een bonuskaart van ShopRite yoga- en zumba-lessen kunnen volgen. De grootste vestiging van Whole Foods in Austin, Texas heeft soortgelijke studio's opgezet bij de plaza op het dak van het winkelpand. "Supermarktketens hebben inmiddels door dat ze dit soort activiteiten moeten organiseren om mensen terug naar de winkels te krijgen," zegt Jamie Sabat van het adviesbureau Streetsense. "Ze willen binnen de winkel een reden voor de klant geven om rond te blijven hangen."
Bron: edition.cnn.com 

Canada: Loblaw breidt assortiment uit d.m.v. online marktplaats
De Canadese supermarktketen Loblaw heeft een nieuw online platform geïntroduceerd, waarmee de keten zijn assortiment wil uitbreiden. Producten op de online marktplaats worden geleverd via de afhaal- en thuisbezorgdienst PC Express. De marktplaats bevat producten en merken die doorgaans niet door Loblaw op voorraad worden gehouden, zoals babyproducten, speelgoed, producten voor huisdieren of keukenapparaten. Als de online marktplaats eenmaal naar behoren actief is, worden ook producten van andere bedrijven geïntroduceerd. Het assortiment wordt onderverdeeld in vijf categorieën, waar voortdurend nieuwe producten aan worden toegevoegd.
Bron: grocerydive.com 

Ahold Delhaize USA verbetert capaciteiten voor productinformatie
Retail Business Services, het Amerikaanse techbedrijf dat een dochteronderneming is van Ahold Delhaize USA, is begonnen met een nieuw initiatief. Het doel van dit initiatief is om de capaciteiten op het gebied van productdata bij ketens van Ahold Delhaize USA te verbeteren. De nieuwe plannen worden ondersteund door de aansluiting bij het Global Data Synchronization Network (GDSN). Hierdoor krijgen alle ketens onder de paraplu van de Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize toegang tot de meest complete productinformatie die mogelijk is. “Klanten verwachten duidelijke en correcte informatie over de producten die ze online of in onze winkels kopen", zegt Retail Business Services-onderdirecteur Chris Adams. "Door ons aan te laten sluiten bij GDSN, zijn we beter in staat om lokale merken van de juiste productinformatie te voorzien.”
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: