Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo in Pelt 17% goedkoper dan in Nederland

Is er dan toch sprake van een prijzenoorlog in België?

Met een winkelkar vol met nationale en internationale merken, huismerken en versproducten, rekende Test Aankoop, de Belgische consumentenbond, af aan de kassa van de kersverse Jumbo-supermarkt in het Noord-Limburgse Pelt. Vlak daarna deed ze dezelfde boodschappen, maar dan bij de eerste Jumbo-vestiging over de grens, in Budel. Wat bleek? De nieuwe Peltse Jumbo-vestiging was maar liefst 17% goedkoper dan zijn Nederlandse tegenhanger in Budel. Is er dan toch sprake van een prijzenoorlog in België?



Boodschappenlijstje 
Twee weken geleden opende de Nederlandse discountsupermarktketen Jumbo zijn eerste vestiging in het Belgische Pelt. Reden voor journalisten van Het Nieuwsblad om een eerste, zij het dan beperkt, prijzenonderzoek te doen. Resultaat? Waar Jumbo erg goedkoop opende, paste Colruyt, met de bekende ‘laagste prijs – garantie’, in de loop van de namiddag al de prijzen van 1600 producten aan om te voldoen aan hun eigen slogan en onder Jumbo uit te komen, aldus de krant. Voor Test Aankoop was dat het signaal om te gaan onderzoeken via een prijsvergelijking met Nederland hoe scherp Jumbo nu eigenlijk op de Belgische markt is.

17% goedkoper 
De resultaten waren opvallend te noemen: waar algemeen wordt aangenomen dat shoppen over de Nederlandse grens goed is voor de portemonnee van de consument, bleek nu het omgekeerde. Dezelfde producten aangekocht bij Jumbo in Pelt bleken 17% goedkoper dan bij de vestiging in Budel, in Zuid-Limburg. De grootste uitschieters die Test Aankoop aantrof waren de Palmolive Douchegel en de Whiskas-kattenbrokken met kippensmaak die dubbel zo duur bleken in Nederland. “Op vier producten na, waaronder bijvoorbeeld een pak spaghetti en een fles olijfolie van het Jumbo-huismerk, was de Belgische Jumbo-supermarkt in Pelt over heel de lijn goedkoper. Het is wel zo dat volgens onderzoek van onze collega’s van Consumentenbond in Nederland, de door test Aankoop bezochte Jumbo-vestiging in Budel duurder is dan goedkopere Jumbo’s in gebieden met meer concurrentie. Het verschil tussen een Nederlandse Jumbo uit de ‘goedkoopste’ en ‘duurste’ categorie bedraagt doorgaans 5%. Het prijsverschil van 17% is dus opvallend en veelbelovend te noemen”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  

Lokale prijzenoorlog 
“Lekker & goedkoop” en “euro’s goedkoper”, zo prijst Jumbo zichzelf aan bij de Belgen. Nergens is er sprake van effectief de goedkoopste te zullen zijn. Een strategie die bij Colruyt, bekend om de laagste prijsgarantie, wel te zien is. Test Aankoop concludeert door haar onderzoek dat Jumbo met erg scherpe prijzen op de Belgische markt is gestart en de concurrentie dwingt tot prijsverlaging. Met nog twee vestigingen op komst dit jaar, in Rijkevorsel en in Lanaken, lijkt dit vooral goed nieuws te zijn voor de consument in die specifieke gemeentes. Net als Colruyt heeft Jumbo in Nederland immers een politiek van regionale of zelfs lokale prijzen: als er veel concurrentie is in een bepaald gebied, dan passen zij de prijzen naar beneden aan. Waar ze daarentegen een soort alleenheerschappij hebben, zijn een stuk hogere prijzen te zien, aldus Test Aankoop.  

Bekijk hier de video van Test Aankoop:


Bron: Test Aankoop

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer